דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חרדה אצל ילדים ומתבגרים 

מאת    [ 25/11/2014 ]

מילים במאמר: 440   [ נצפה 1999 פעמים ]

חרדה אצל ילדים ומתבגרים

חרדה אצל ילדים ומתבגרים באופן מקביל  לחרדה,  שמופיעה מבוגרים גורמת למצוקה וסבל רב.

ילדים רבים סובלים מפחדים שונים במהלך התפתחותם כמו פחד מחושך, או להיות לבד, פחדים אלו הנם נורמאליים וחלק מהתפתחות תקינה של הילד. הבעייתיות מתחילה כאשר הפחד "משתלט" והופך להיות גורם דומיננטי מידי בחייו של הילד.

השתלטות זו הופכת את  הפחד לחרדה,  אשר  עלולה להוביל לפגיעה בתפקוד של הילד או המתבגר ברמות שונות, לעיתים היא יכולה להוביל להימנעות ממצבים או פעילויות מסוימות, קושי להתרכז ולבצע משימות תואמות גיל כמו משחק או לימודים, עד כדי חוסר תפקוד מוחלט כמו הימנעות מיציאה מהבית או אפילו החדר.

פחדים כמו חרדות יכולים להתפתח בעקבות אירועים, שילד או מתבגר חווה בכללם תאונת דרכים, מחלה, או מוות של אדם משמעותי או קרוב. במקרים כאלו ישנו "פרק זמן" סביר של החלמה בו  גם אם לילד יהיו סימפטומים שונים, היחס אליהם יהיה כחלק התהליך התמודדות טבעי עם האירוע.

 

מהם הסימנים על כך שהילד חווה מצוקה כתוצאה מחרדה

* דיווחי הילד על פחד באופן יום יומי, לעיתים הוא ידע לתאר מהו הגורם, שמפחיד אותו בעתות אחרות הוא יתקשה בכך. היכולת לדבר את הפחד קשור לגילו של הילד, כמו גם ליכולת השפתית שלו.

* התפרצויות בכי בתדירות גבוהה, לעיתים שכיחותם תעלה לקראת השינה, כתגובה לאירועים מעוררי הפחד ובמצבי קושי רבים כתגובה לכל גירוי קשור ולא קשור.

* קשיים בשינה ובאוכל, ילדים שסובלים מחרדה יתקשו להירדם, יסבלו מסיוטים, יבקשו את נוכחות ההורים בנוסף יתכנו גם שינויים בדפוסי האכילה. לעיתים הם יאכלו יותר ולעיתים ימנעו מאוכל באופן גורף או חלקי.

* קשיים בפרידה והשתלבות במסגרות חינוכיות, ילדים במצב חרדה יטו לבטא תלותיות בהורה, יבקשו את נוכחותו, יתקשו או יסרבו להיפרד. יבקשו את נוכחות ההורה גם במהלך שעות היום. פעמים רבות הילד ייסוג להתנהגות ילדותית מזו, שהייתה שלו טרם החלו הפחדים. במקרים אחרים הילד יבקש מוצץ למרות שכבר נגמל, או יחזור להרטיב. 

* קשיים בריכוז וביצוע משימות לימודיות או משחקיות, ילד במצב חרדה יתקשה להתפנות לביצוע משימות תואמות גיל לעיתים קרובות יטה לשבת בצד, או להראות חולמני, מנותק.

* בעיות התנהגות, חלקם של הילדים או המתבגרים יגיבו בהתפרצויות, או התנהגות תוקפנית, סירוב להיענות לסמכותם של מבוגרים. התנהגות זו תהיה בשונה מהתנהגות הילד טרם  החלה החרדה. ילדים או מתבגרים שיתקשו לספר על החרדה או הפחדים יטו לפתח התנהגות מסוג זה כדרך לתקשר את מצוקתם לסובבים אותם.

* בעיות גופניות, לעיתים דרכו של הילד לספר על מצוקתו תהיה באמצעות דיווח על כאבי בטן, ראש בחילות או מחושים שונים. במידה ויש ספק חשוב קודם לשלול את  אפשרות של מחלה או בעיה גופנית, בטרם נבדקת האפשרות של חרדות.

הורה שנתקל בקושי מתמשך חשוב שיפנה לאיש מקצוע, על מנת לקבל ייעוץ הכוונה וטיפול. 

  ענבל לוסטיג עובדת סוציאלית קלינית מומחית בפסיכותרפיה פסיכואנליטית דוקטורנטית לפסיכואנליזה ופרשנות עוסקת בטיפול בילדים, מתבגרים מבוגרים  והדרכת הורים.


לייעוץ ניתן לפנות טלפונית 0508464388 או באמצעות המייל  www.inballustig@co.il 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב