דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משחקי מלחמה- רק למנהלים רציניים 

מאת    [ 24/11/2014 ]

מילים במאמר: 832   [ נצפה 2622 פעמים ]

תחום הסימולציות ומשחקי המלחמה העסקיים הוא תחום שחווה תנופה רחבה בשנים האחרונות ועסקים רבים, גדולים וקטנים כאחד, מבצעים משחקי מלחמה ומשחקי תפקידים הן על מנת להכשיר את עובדיהם לקראת תהליכי משא ומתן עתידיים או אירועים משמעותיים בחברה והן על מנת להתכונן לאירוע ספציפי אשר עתיד להתרחש בחברה.

ואכן, תחשבו שלפני כל משא ומתן חשוב וקריטי של החברה היתה לכם אפשרות לחזות את התהליך, את התוצאה האפשרית, את נקודות ההצלחה או הקשיים. בוודאי שהייתם שמחים לממש אפשרות זו. משחקי המלחמה, לא רק מספקים יכולת חיזוי לתוצאות המשא ומתן, הם מאפשרים להתכונן, להבין את היריב בצורה טובה יותר והוכח פעם אחר פעם שהם משפרים את היכולות של הצוות המתמודד עם האתגר. הסיבה לכך היא כי בין היתר המשק מסייע לעצב את ההתהגות שלנו בפגישה - מה לומר, מתי לומר ואיך לומר את הדברים.

אם כן, משחק מלחמה הוא מתודולוגיה הנועדה לפתח אסטרטגיות תומכות לקבלת החלטות במצבי אי ודאות. מדובר בפועלה הבנויה מתרחישים אינטראקטיביים המדמים את האתגר הניצב מול ארגון. הייחודיות של מתודולוגיה זו היא המורכבות שלו והאותנטיות שלו.

לאור הרצון להגיע לאותנטיות מירבית, תהליך ההתכוננות, ההירתמות של העובדים, הבחירה של משחק המלחמה, ניהולו ותחקורו הוא תהליך מורכב וארוך המצריך קשב ודורש מיומנות וניסיון. במאמר זה אשים דגש על מספר נקודות שיש להתייחס אליהן לאורך הדרך, נקודות שעבודה לפיהן תבטיח את האפקטיביות של משחק המלחמה.

  1. בחירת משחק המלחמה – האחריות העומדת בפני בוני משחק המלחמה היא לקחת בחשבון על כלל המשתתפים וכלל הצדדים אשר לוקחים בו חלק. בנוסף עליו לקחת בחשבון את המטרות המתודולוגיות של האימון וכיצד הן יוטמעו במשחק. הדבר החשוב ביותר בבחירת המשחק, הוא כי רמתו ומורכבותו מותאמת לרמת המשתתפים ולמיומנויות שברשותם. בחירה של משחק מורכב מדי עבור משתתפים ללא כל ניסיון, יכול ליצור תסכול בעוד בחירה של משחק פשוט מדי למשתתפים בעלי ניסיון, הכרות עם האתגרים ומיומנויות גבוהות, ייצור זלזול. בשני המקרים המשתתפים לא יהיו רתומים למשחק. נקודה נוספת שיש לתת לה את הדין בבחירת משחק המלחמה, מלבד רמת המשחק, היא כי על משחק המלחמה להיות כזה שיש לו יותר מתוצאה אחת רצויה. סימולציות עם תוצאה אחת הן לא ריאליסטיות. היכולת לייצר תמיכה בפתרון מסוים היא חשובה לא פחות מהפתרון עצמו.

  2. הכנות למשחק המלחמה – במסגרת ההכנות למשחק המלחמה ישנם שני דגשים עיקריים. הדגש הראשון הוא הכרות. הכרות הן עם המשחק עצמו והן עם המשתתפים בו.  על מנהל המשחק להכיר את מבנה הקבוצות המשתתפות, ההיררכיה שלהן, הניסיון שלהם עם סימולציות וכו'. כמו כן, יש להכיר את הסימולציה עצמה, להיות המומחה שלה ולהכיר לעומק את כלל ההנחיות והפיתולים שבה.  הדגש השני הוא הכנת הצ'ק ליסט – הזמנת חומרים, בדיקה של ציוד, מספר משתתפים, משלוחים, מחשבים (בדיקת תוכנה). נקודות חשובות שיש לכלול בצ'ק ליסט הן מסגרת הזמנים והכנת החלל של משחק המלחמה – חשוב בתכנון הסימולציה להשאיר מספיק זמן לקריאה, הבנת החומר וכו' ומתן הזדמנות למשתתפים לנהל את הזמן שלהם בפרקי זמן שונים – דחופים יותר ופחות. כמו כן, ההחלטה על הצורה בה החלל מסודר היא החלטה קשה ובעלת חשיבות להתנהלות של הסימולציה. דגש נוסף שניתן לקחת בחשבון הוא תהליך הזמנת ורתימת המשתתפים. לא פעם הנהלות ודרגים בכירים מתקשים לפנות זמן לצורך השתתפות בתהליכי הכשרה מסוג זה. שליחת הזמנה אישית וממוקדת יכולה לסייע ולרתום גם אותם לפעילות.

  3. הכנת מובילי הצוותים –  ישנה חשיבות עליונה לרתימה של מובילי הצוותים, כשם שהחברים בהם נושאים אליהם את עיניהם. בין הדגשים שיש לתת למובילי הצוותים הוא לקיים הקשבה זהירה ולתת לשאר המשתתפים לקחת חלק ולהביע את דעתם לפני שהוא עושה זאת. בצורה כזו המשתתפים יוכלו להביע את דעתם באופן כנה ולא ככזה המושפע מעמדתו של המנהל. בחירה של מנהל לקחת חלק במשחק המלחמה בתצורה של משקיף, יכולה להיות בעייתית ולהכניס משתתפים ללחץ מתוך המחשבה שהביצועים שלהם מוערכים וכי ביצועיהם עלולים להילקח בחשבון בעתיד אצל המנהל.

  4. מהלך הסימולציה –  הדרך הטובה ביותר לנהל את משחק המלחמה היא התבוננות בלבד. לאורך הסימולציה, יש להתבונן ולרשום הערות שיסייעו בתהליך הסיכום. בשום פנים ואופן אין להעביר ביקורת על התנהלות הצדדים לאורך המשחק עצמו או להעביר רמזים כלשהם על הדרך המומלצת להתמודד עם בעיה, לא באופן מילולי ולא באמצעות שפת גוף. יחד עם זאת, ישנן סיטואציות בהן יש צורך לקיים התערבות מסוימת. כאשר אחד המשתתפים או יותר מגיעים למצב קיצון של חוסר הבנה מהותי או התנהגות לא ראויה, יש צורך לקיים התערבות ולנסות להחזיר את הסימולציה וכלל המשתתפים בה למסלולה.

    יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי גם אם משחק המלחמה לא התנהל באופן נכון, וגם אם הוא ?יצא גרוע? , המשחק הוא עדיין משחק מצויין. עצם קיומו של המשחק, מאפשר לנו, גם בהתבוננות על הכשלים שבו, ללמוד רבות על מהי הדרך הנכונה להתנהל בעתיד. קיום המשחק לכשעמו בלבד גרם לנו להתכונן לפגישת משא ומתן. כלומר, גם כאשר תוצאת המשחק גרועה, והפגישה התפוצצה מבלי להשיג את היעדים הנדרשים, אנחנו מצליחים ללמוד רבות .בצורה כזו, אנחנו מצליחים ללמוד על הצד השני, על איכו הקשר, היכולת לשכנוע, הריאליות של היעדים שבוצבו וכו?. מכאן מגיעה עמדתי החד משמעית - משחק מלחמה הוא מורכב, ומצריך הכנות משמעותיות, אך גם כאשר הוא נכשל, הלמידה שאנו מבצעים היא עצומה, ועל כן בכל מקרה, קיום של משחק מלחמה משפר ביצועים ומועיל לעסק.

     

     

עו"ד ארז הינו מומחה למצבים קריטיים ומשבריים במיוחד מומחה לניהול משא ומתן, קונפליקטים, משברים ותוכנית המשכיות עסקית (BCP).


חלוץ ומפתח מתודולוגיה של משחקי מלחמה במשא ומתן וניהול משברים (Negotiation War Games & Crisis Management War Games) לחיזוי תוצאות משא ומתן, יעוץ והיערכות.


מראשוני יועצי המשא ומתן בישראל; יועץ ואיש סוד של מנהלים בכירים, מלווה אותם ומשמש "מישהו לחשוב איתו".


מראשוני תחום הגישור (1995), מנכ"ל מייסד של חברת הגישור הראשונה בישראל (1997) - גישורים אי. די. אר בע"מ. משנת 2004 פועל תחת המותג Noy Erez – NegoPro.


בעל ניסיון רב מאוד בניהול קונפליקטים עסקיים ואזרחיים, לרבות עסקאות ותהליכי גישור בינלאומיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב