דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם הילד שלי צריך טיפול פסיכולוגי? 3 בעיות נפוצות בקרב ילדים שצריכות להדליק לכם נורה אדומה 

מאת    [ 16/11/2014 ]

מילים במאמר: 586   [ נצפה 2033 פעמים ]

על אף שהטיפולים הפסיכולוגיים הפכו לטרנד חם בשני העשורים האחרונים, הורים רבים ממאנים לשלוח את הילד שלהם לפסיכולוג, גם כאשר די ברור, שמשהו מציק לו ושקיימת בעייה. בין אם זה נשמע מוזר לשלוח ילד לפסיכולוג, בין אם מתוך ביטחון של ההורים שהם יצליחו להתמודד עם הבעייה לבד ובין אם בשל אמונה, שהדברים פשוט יסתדרו מעצמם - טיפול פסיכולוגי לילדים הוא קונספט שעדיין נמצא בחיתוליו.
כדי להסיר את הערפל מעל לסוגייה פחות מדוברת, לפניכם שלושה תיאורי מקרה, שצריכים להדליק לכם נורה אדומה, והמחייבים היוועצות עם איש מקצוע.

מקרה ראשון:  בעיות שינה
יוגב הוא ילד בן 5, שעד כה לא סבל מהפרעות שינה, ונהנה משנת לילה רציפה ואיכותית של כ-9 שעות בממוצע בלילה. לאחרונה, מסרב יוגב לישון לבד, מבקש להירדם במיטת ההורים, מתעורר באמצע הלילה ומתקשה להירדם חזרה. מזה שלושה שבועות, ההורים מאפשרים ליוגב לישון איתם במיטה, אך גם אז, הוא מתעורר באמצע הלילה כדי לשתות, ללכת לשירותים או ללא סיבה מיוחדת, וקשה לו להירדם בשנית.

מדוע רצוי לשלוח את הילד לטיפול?

הפרעות שינה הן תופעה נפוצה בקרב ילדים, שיכולה להיות קשורה  לפחד, חרדה, מחשבות טורדניות, מתח, לחץ או שינויים בחייו של הילד, שיוצרים אצלו הצפה של רגשות לא מעובדים, שהוא לבדו, אינו מסוגל להתמודד עימם. על מנת להקל על הילד רצוי להפנות אותו לטיפול פסיכולוגי, שיסייע לו להגיע לאיזון נפשי, מה שבתורו ישים קץ לבעיות השינה.

מקרה שני:  כסיסת צפורניים עד זוב דם ומצמוצים בעיניים

יעל היא ילדה נוחה, אינטליגנטית, בעלת התנהגות מווסתת לרוב, שאינה מתאפיינת בבעיות משמעת, המצליחה בבית הספר והעושה את המוטל עליה בבית. לפני מספר חודשים החלה יעל, לפתע, לכסוס ציפורניים בתדירות גבוהה, ממש "עד לעצם", ובמקביל, החלו להופיע מצמוצים לא רצוניים בעיניים המתרחשים גם הם לעיתים תכופות.

מדוע רצוי לשלוח את הילדה לטיפול?

על אף שמצמוצים בעיניים וכסיסת ציפורניים אינם בבחינת תופעה מסוכנת שיכולה להסב נזק פיזי רציני לילדה, מדובר בהתרחשויות שמתעוררות בדרך כלל על רקע מצבים של לחץ ומתח נפשי, והן עשויות להעיד על קשיים רגשיים-נפשיים שיש לילדה, שימשיכו ללוות אותה במהלך חייה במידה ולא יטופלו.
טיפול פסיכולוגי יסייע לילדה בחיזוק כישורי ההתמודדות שלה, יאפשר לה לעבד את הרגשות הקשים, ועם הזמן, גם ישפיע לטובה על הטיקים ועל כסיסת הציפורניים, עד לכדי הפסקה מוחלטת של ההרגלים הללו.

 מקרה שלישי: קווי התנהגות אובססיביים

רועי גדל כילד שמח, רגוע ו"נורמטיבי". בחודשים האחרונים, ההורים החלו להבחין בהתנהגויות אובססיביות של רועי, כמו מחיקות חוזרות ונשנות של החומר במחברת וכתיבתו מחדש, הליכה רק על הקווים (בעת חציית מעבר חצייה למשל) או אי דריכה על הקווים שבין המרצפות בבית, הקפדה יתרה על סדר וארגון ורחיצת ידיים מוגזמת.

מדוע רצוי לשלוח את הילד לטיפול?

למרות שקווים אובססיביים יכולים להיות חלק טבעי מהתפתחותם של ילדים, הקשור לצורך שלהם בשליטה והמתרחש בעיקר בגילאים שלפני גן טרום חובה (סביבות גיל 4-3), אם התופעה נמשכת לאורך זמן עד גילאים יותר מאוחרים, ייתכן שהיא נובעת מחרדות שיש לילד, שההתנהגות הכפייתית נועדה להקל עליהן.
ילד שיש לו חרדות יתקשה לתפקד כרגיל, ואי הפנייתו לטיפול הולם עלול להחמיר את החרדות ולהוביל להתדרדרות במצבו.

לסיום, ברצוננו להדגיש, כי הרשימה המובאת לפניכם כלל איננה ממצה, וכי קיימות תופעות רבות נוספות בהתנהגויות של ילדים, שצריכות לעורר סימני שאלה והמצריכות בירור מקצועי. אם אתם שמים לב להתנהגות חריגה של הילד או לשינוי משמעותי בתפקוד שלו, שנמשכים תקופה ארוכה, אנחנו ממליצים לכם להרים טלפון לגורם מקצועי. מרכז אמירים ישמח לעמוד לרשותכם, להקשיב לכם ולהמליץ לכם מה כדאי לעשות, זאת גם אם תחליטו בסופו של דבר לא לשלוח את הילד לטיפול במרכז אמירים. הבריאות הנפשית של הילדים שלכם חשובה ביותר (לא פחות מהבריאות הפיסית), ואנחנו נשמח לסייע לכם לעזור להם לשמור עליה. 

נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים. אני מזמינה אתכם ללחוץ כאן ולקבל בחינם טיפים לשיפור התקשורת עם הילדים ועם בית הספר .   פרטים ליצירת קשר: מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152                


  נשמח לעזור ולסייע בכל שאלה- צרו איתנו קשר                                    


 


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב