דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההגדרה של עתיקות 

מאת    [ 13/11/2014 ]

מילים במאמר: 464   [ נצפה 2079 פעמים ]

לכל אדם אשר מבקר בשוקי עתיקות או בקרב סוחרי עתיקות, נאבק אם האלה "מה זה עתיקות?" האם כל חפץ ישן או ענתיקה או שהאם על החפץ הישן להיות משהו שהוא יותר מסתם חפץ מהעבר. אם תשאלו בעל חנות עתיקות בחיפה, בתל-אביב או בבאר שבע, הם יגידו לכם שכל מה שהם מוכרים הוא עתיקות, אך לא תמיד המצב הוא נכון. זאת לא מכיוון שהם מנסים למכור לכם חפצים ישנים וחסרי ערך בתור ענתיקות, אלא, מכיוון שההגדרה של עתיקות יכולה להיות מבלבלת לאנשי מקצוע כמו שהיא לחובבנים או אנשים מהשורה. המושגים "ישן" או "עתיק" הם מונחים כלליים מאוד, שיכולים להשתנות בצורה מאוד סובייקטיבית מאדם לאדם. בעקבות כך, להגדרה של עתיקות אין הדרגה מדעית מדויקת והיא משתנה מאדם לאדם. עם זאת, ישנם כמה כללי אצבע שעוזרים לבצע הבחנה. עתיקות הם לרוב פריטים אשר נמצאים מעל מאה שנים או מוצרים שהם נדירים מספיק (ההיצע שלהם מצומצם) כדי להיות בעלי ערך רב בתחומם. למשל, ארון עבודת יד שנהנה לפני 50 שנה והוא היחיד במינו ייחשב יותר מארון מלפני 50 שנה שיוצר במפעל בצורה תעשייתית. בעצם ניתן להגדיר חפץ כעתיקות אם הוא פריט ישן שנמצא בהיצע מצומצם או פריט שהם מאוד עתיק ומייצג תקופה עתיקה. עוד יש לציין שישנם אזורים שונים שמגדירים את תקופת הזמן של עתיקות שונה. כי הרי בארה"ב שלה היסטוריה ענפה לא  מחשיבים פריטים מלפני 80 שנה כעתיק, כאשר יש פריטים מעל 200 שנה. אך בישראל פריט שהוא בגיל 80 נחשב לפריט שלפני קום מדינת ישראל ולכן הוא יכול להיות יותר בעל ערך.

הבעיה בהגדרה של עתיקות מתחילה כאשר ישנו חפץ אשר לא ניתן לאתר ייחוס לתקופת זמן או לסגנון מסוים. במקרה כזה החפץ מקבל הערכות לפי מאפיינים סובייקטיביים, כמו האיכות הגימור שלו, הסגנון שמעריכים שהוא מייצג, התרומה שלו לפן העיצוב והאטרקטיביות שלו בעיני האספן. כאן מתחילים הגבולות קצת להתערבב וזהו חלק טבעי בתחום העתיקות. חפצים רבים בתחום העתיקות יכולים להיות מתומחרים שונה בין שלל אספנים ומוכרים.

בהמשך לגבולות המתערבבים יש להבין שבוודאות לא כל חפץ ישן ומאובק שמצאתם במחסן של אבא ואימא הוא חפץ עתיקות. מרבית החפצים הישנים הם פשוט חפצים ישנים, או חפצים שאפשר למכור כחפצי יד שנייה ולא יותר. חשוב תמיד להתייעץ עם אדם המבין בחפצי עתיקות ולבצע את חיפוש העתיקות שלכם במקומות ייעודיים כמו אצל חנות עתיקות או אצל סוחרי עתיקות, ישנם הרבה סוחרי עתיקות בחיפה למשל שמבצעים תמחור של חפצים עבור לקוחות.

לסיכום, עתיקות הוא מושג שניתן להגדירו במקצת אך הוא גם כולל בתוכו הרבה הגדרות סובייקטיביות. ניתן לבצע הערכה של חפץ עתיקות לבין חפץ ישן אם מבצעים זאת בצורה אובייקטיבית ומשכילה. גורמים כגון: תקופת יצירתו, ייחודו בשוק, איכות העבודה, חשיבותו האספנית, איכות עיצובו, חשיבותו הסנטימנטלית ועוד גורמים שונים, יכולים לסייע. מומלץ תמיד לחפש עתיקות במקומות ייעודיים כמו חנויות עתיקות, שוקי עתיקות או סוחרי עתיקות, ולהסתכל טוב טוב על כל הגורמים לפני רכישה.

ערן רגב,


מנהל תוכן שיווקי


אתר הבית: www.bizzup.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב