דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תסמונת המעי הרגיז 

מאת    [ 12/11/2014 ]

מילים במאמר: 645   [ נצפה 3826 פעמים ]

"מחלת הנשים ההיסטריות" ככה כתבו פעם על תסמונת המעי הרגיז, כי הרי ממצא פתולוגי למחלה לא קיים .... והרוב הלוקות בתסמונת זו הינן נשים שהרבה פעמים חוות מתח ממושך..... ובכל זאת- אין להקל ראש בתסמונת זו, לא לזלזל במי שחווה כאבי בטן עוויתיים, גזים נוראים, שינויים ביציאות לא מוסברות ואפילו מצבים נפשיים נלווים כמו חרדה ודיכאון.

אז מהי התסמונת הזו? תסמונת אחת שיש לה כל כך הרבה שמות! (תסמונת המעי הרגיש, קיבה עצבנית, מעי רגיז,  תסמונת מעי גס ספסטית, קוליטיס ספסטיס, קוליטיס רירי  ועוד )

סטטיסטית- 1 מתוך 5 אנשים באוכלוסייה המערבית יסבול מהתסמונת הזו, ורוב הסיכויים שזו תהיה היא -כי נשים סובלות פי 2 מהתסמונת.

התסמונת מתגלה על דרך השלילה- שוללים חום, דם בצואה, פוליפים במעיים, כרון קוליטיס, דוורקוליטיס, סרטן, אי רגישות ללקטוז. וכאן המקום שאין בתסמונת הזו סכנת חיים אבל בהחלט יש ירידה משמעותית באיכות החיים.

הסימנים של התסמונת יכולים להיות אחדים או מכלול של תסמינים .                                

הנה חלק מרשימת התסמינים האפשרית: כאבי בטן והתכווצויות (פעולת המעיים מקלה לעיתים על המצב , אך לעיתים יוצרת אותו.),שלשול, עצירות, עצירות ושילשול בזמנים שונים, תחושת מלאות ובחילה לאחר האוכל, נפיחות, יציאות צואה לא נורמליות (לעיתים דליפת צואה), צואה  רירית, דחיפות או תחושה של "מעיים חלקים", גזים (לעיתים מוחזקים בבטן ולעיתים משתחררים מפי הטבעת),צואה דקיקה דמויית חוטים, קולות גירגור הנשמעים מהבטן, כאבי ראש, אי סבילות למזונות מסויימים ,תשישות, גיהוקים, צרבות, הקאות, טעם רע בפה, בזמן הסעודה, ממהרים להרגיש שהקיבה מלאה.  כפי שכתבתי דלהלן הרבה פעמים מתלווים לתסמינים גם הפרעות רגשיות כגון:  חרדה, דיכאון, עייפות, דפיקות לב מוחשות, תחושת קושי הסתגלותי למצב ואפילו עירפול שכלי

אני נתקלת ,פעמים רבות, בתסמונת זו כמתלווה למחלות קיימות כגון: מחלות מפרקים (בעיקר ברכיים וכף יד), תפקודי כבד ירודים, תסמונת עייפות כרונית, פיברומיאלגיה, כאבי ראש, הפרעות שינה, הפרעות בתיפקוד המיני, פטרת וגינלית ווסטיבוליטיס.

קיימות מספר תאוריות לגבי הגורמים למחלה. התאוריה המרכזית גורסת כי קיימת בעיה עיצבית כלומר ישנה בעיה באינטרקציה שבין המוח למערכת העיכול. דבר הגורם למעיים להיות רגישים יותר או "מגורים"  יותר. הרבה פעמים טיפול העובד על מערכת העצבים עוזר מאוד.

תאוריה נוספת שמוסיפה על הקשר הזה בין המוח למערכת העיכול היא התאוריה המדברת על הקשר העצבי- הורמונלי המקשר בין המוח למערכת העצבים ולכן- קיימת סיבה הורמונלית ושינויים הורמונליים מגבירים/מפחיתים את הבעיה. ( לפני קבלת מחזור הווסת, בביוץ, במהלך הווסת, לקראת הפסקת המחזור החודשי , הרבה פעמים אני רואה בקליניקה שיש קשר בין שימוש בגלולות למניעת הריון לבין התסמונת) לכן באיבחון הבעיה צריך להתמקד ולדעת מה המקור העיקרי של הבעיה וכך קל יותר לטפל.

נושא נחקר ומדהים בפניי עצמו שעוד אדבר עליו במאמרים הבאים הוא – פלורת המעיים- פגיעה בפלורה התקינה של המעיים  והימצאות זיהום כרוני, קנדידה ,טפילים וחיידקים במערכת העיכול גורמים לתסמונת המעי הרגיז להתפתח ולהתעצם.

כמו כן, אצל חלק מהלוקים בתסמונת קיים סף נמוך לתחושת הכאב כך שגם נפח קטן יחסית של צואה גורם לכאב בטן, נפיחות ורצון להתרוקן.

גורם נוסף הוא- אי סבילות למזון – גורם עיקרי , הרבה פעמים לא מופיעים סימני אלרגיה אך הגוף לא מסוגל לעבד מזון מסויים בגלל סיבות רבות שעליהם נדבר במאמר אחר, אבל בגדול – בהרבה מהמקרים יש קשר ישיר בין התזונה המודרנית הדלה והמעובדת למצב המעיים שלנו.

סטרס חרדה- משחקים תפקיד חשוב כאן- מנגנונים לקויים של התמודדות עם מתחים נפשיים מעוררים תגובה של מערכת העצבים "התורמת" לתסמונת.

ליקויי מבני- עקמת של עמוד השדרה עלולה לפגום בהולכה העיצבית בדרכי העיכול. גיליתי שגם עניין "פעוט" כמו יציבה נכונה עוזר לבעייה ופיתחתי תרגילים העוזרים הן לציבה והן לעיסוי המעיים ועבודה כוללת על מערכת העיכול.

לכן הטיפול מחד גיסא, חייב להיות ממוקד  ולטפל בגורם העיקרי ומאידך גיסא צריך להיות כוללני ולטפל בכמה שיותר תסמינים . לכן בטיפול נוגעים בצד הפיזי, האנטומי והתזונתי אבל גם בצד הנפשי , הרגשי.

הטיפול הינו באמצעות תזונה מותאמת אישית, צמחי מרפא מותאמים, תוספי מזון,פרחי באך, דמיון מודרך , סו זוק ותרגילי התעמלות ייחודים.

וכן- אפשר בהחלט לשפר את איכות החיים ולמנוע מהתסמינים לחזור.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

גיליה כהן מרצה, תזונאית, נטורופתית (N.D) ומורה לחינוך גופני (B.E.D) מרצה על הקשר בין נטורופתיה וספורט ("כשנטורפתיה וספורט נפגשים") מייסדת "שיטת גיליה לטיפול בכאבי בטן בכלל ובתסמונת המעי הרגיז בפרט "




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב