דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך ערכי ודמוקרטיה 

מאת    [ 21/03/2008 ]

מילים במאמר: 958   [ נצפה 4996 פעמים ]



 

חינוך ערכי בדמוקרטיה
חוק אינו עוצר עשיית הרע, עשיית הטוב עושה זאת.
 
לפי האנציקלופדיה בריטניקה, האנציקלופדיה העברית ומילון וובסטר, הדמוקרטיה הינה בראש ובראשונה שלטון  או משטר של העם למען העם המבוסס על עיקרון הרוב. המשטר מודרך באמצעות חוקה (קונסטיטוציה) בה מפורטים זכויות הפרט והגבלות השלטון.  

בין הזכויות ניתן למצוא: שוויון בפני החוק, זכויות והזדמנויות שוות פוליטיות וסוציאליות, חופש דיבור, חופש עיתונות, חופש דת ועוד. הדמוקרטיה נושאת גם אופי חברתי מתקדם. לכל הדעות, המשטר הדמוקרטי מציג תנאים מרשימים לטובת האדם הן כפרט והן כחברת אנוש.
השלטון מתממש באמצעות נציגיו הנבחרים בבחירות תקופתיות וחופשיות באמצעות שתי זרועות: הרשות המפקחת והמשפרת, הנקראת כנסת או פרלמנט והרשות המבצעת, הנקראת ממשלה.

המשטר גם מודרך בעמצאות העיקרון שהאדם הוא מטבעו יצור שלילי, לכן בעל קושי ניקר להשתפר חיובית, לכן החוק והעונש הם האמצעים שירתיעוהו מלעשות את הרע. למימוש עיקרון זה הרשות המפקחת מעמידה החוקים הרלבנטיים   והשופטים מענישים את האדם באם לא יתפקד לפיהם.

כבר עתה אנו מזהים אי התאמה בסיסית בין המשטר והאדם, כלומר בין הפועל היוצא של אי שלמות האדם ובין משטר ליברלי בעייתי זה. לפרטים נא לעיין בפרק בעיות אדם  באתר זה.

אנו גם מזהים בצער רב שהמשטר הדמוקרטי מסיע לאדם לעסוק ב עשיית הרע, כיוון שאינו מספק את החינוך שיביאו ל עשיית הטוב. . בכך מעודד המשטר את הופעתו ופיתוחו של דימוי-עצמי  שהאדם הוא יצור שלילי וסטטי. דבר הפוגע קשות בהתפתחותו החיובית של האדם. אדם זה יתקשה מאוד לפעול לטובת הזולת. דבר דומה ניתן לומר כלפי תפקודו של מנהיג .
..
יתר על כן, עקב הליברליות של המשטר , מתאפשר לאדם  לבצעה את הרע ולפתחה כמעט ללא הפרעה. אם ניקח בחשבון שהחוק אינו מסוגל לעצור את הרע, ביצוע ופיתוח זה יכול להימשך לאורך זמן.
 הכנסת (או הפרלמנט) תתקשה מאוד לבצע את תפקידה כראוי, הן עקב תפיסתם של חברי כנסת אחדים בדעה שגויה זו והן עקב כך שהשלטון מחזיק בחלק הארי של משתתפיה .

ברור לנו, כדי ששני הצדדים יתפקדו כהלכה, כלומר, הממשל יפעל לטובת האדם, והאדם יתפקד נכון וייהנה ממה שהמשטר מעניק לו ולא ינצלו לרעה, דרושות התאמות משני הצדדים. התאמות אלה ניתנות להשגה, אם נחייב באמצעות החוקה  את הממשלה לממש  חינוך ערכי זה.  ואם נשפר את תפקודו החיובי של האזרח, באמצעותו. אני רואה תנאי זה כבסיסי והכרחי.

במציאות, חינוך ערכי זה אינו קיים ויש סימנים שהמשטר אפילו מתנגד להפעילו. זו הסיבה העיקרית להתדרדרות המוסרית והחברתית בכלל ולהתדרדרות של תפקוד השלטון בפרט.
אנו גם מזהים בעיות מוסריות בסיסיות נוספות כמו:
חקיקות מרובות שמטרתם לעצור את עשיית הרע של האדם על אף שחוקים אלה במצב הטוב מצמצמים רק חלקית מעוד עשייה זו. במקום לשפר בו תכונות מתאימות ובכך להביאו לעשיית הטוב.
התפתחותם באין מפריע של קבוצות מוזרות המסכנות את טיב תפקודו של האדם והמשטר.

לסיכום: בעת הענקת השכלה ודעת, אל לנו לשכוח גם לעשות דבר מה על מנת שדברים אלה יכוונו אל הטוב. ללא הכוונה זו אנו יוצרים במו ידינו את עושי הרע הנוראים ביותר.
 חוק אינו עוצר עשיית הרע-עשיית הטוב עושה זאת.
עקב כל הדברים האלה ניתן לומר שהמשטר, מסיבות שונות, אינו פועל לטובת האדם ולכן אינו מממש את המטרה שנועדה לו.
 
עלי להדגיש שהמשטר גורם אומללות רבה לאזרח בכך שאין הוא מספק לו חינוך ערכי זה.
 בזה הוא מביא את האדם שיקלוט חינוך שלילי עם כל האומללות שבדבר. בכך המשטר חוטא פעמיים.
 מה הסיבה שהממשל והכנסת נמנעים מלשפר את התפקוד החיובי של האזרח? אם שיפור תפקוד חיובי זה עשוי להביא לבחירת נציגים משופרים נפשית שיוכלו לפעול לטובת הפרט והחברה, אזי שיפור תפקוד חיובי זה מהווה איום  לאלה שאינם משופרים ערכית ורוצים להמשיך למשול.
דבר זה עשוי להיות סיבה מספקת כדי להימנע מלספק חינוך ערכי זה וכך להחזיק אותנו "טיפשים" על כל השלילה שבה, כיוון שכך נוח ורצוי להם להנהיג. 
לדאבוננו, האזרח אינו חש מספיק בעיה מוסרית זו, כנראה שגם הוא מחזיק ב דימוי עצמי שגוי המוזכר.
הצגתי בעיה מוסרית בסיסית זו, בתקווה שהדבר יעלה את מודעותו של האזרח ושימצאו גורמים שיפתרו אותה.

 לשמחתי, חינוך ערכי זה נמצא ברשותנו דורות רבים, הוא מפורט בספרי "האדם ומימוש תכליתו" שעיקרו מוצג באתר זה.  
 
הערה:
לבטח ישנן סיבות נוספות שגרמו כי התוצאות בשטח יהיו כאלה.
בחרתי באפשרות המוזכרת אחרי שהצגתי פעמים רבות את הפתרון לבעייתנו המוסרית לכל הגורמים הרמים ביותר בישראל, לדאבוני ללא תוצאות מעודדת.
אני משער שבמדינות אחרות הסיבה למצב המוסבר  דומה.

המלצות לפתרון
פרק הסיכום באתר זה מציג את הפיתוחים הערכיים הנחוצים כדי שהאדם יתפקד משופר באופן אישי וחברתי  
ברצוני להציג הצהרה ייחודית מלפני כ-2300 שנה, של הפילוסוף  סון-צו מהאסכולה הקונפוציאנית שהאמין כי האדם הוא יצור שלילי, לכן:
נחוצים לו חוקי צדק שישמע להם, עונשים כדי להרתיעו מעשיית הרע, אבל גם בתי ספר שיביאוהו לעשיית הטוב




אנשים טובים לא צריכים חוקים כדי לומר להם איך לתפקד, אנשים רעים ימצאו דרך איך לעקפם.
פלטו
רוח הדמוקרטיה אין היא דבר מכני מותאם על ידי ביטול טפסים. הדבר דורש שינוי בגישה הרגשית .
מוהנדס גנדי

שלטון דמוקרטי אמיתי הוא אותו שלטון, המותיר בידי אדם מספיק חופש, ובו בזמן דואג לכך שלא יעשה שימוש רע בחופש זה.-
 אלברט אינשטיין
אנשים דגולים נתקלים תמיד בהתנהגות תוקפנית מצד מוחות בינוניים.
- אלברט אינשטיין
מה משנה למתים, ליתומים ולחסרי הבית אם ההרס המטורף נעשה בשם הטוטליטריות או בשמם המקודש של הדת או החירות והדמוקרטיה
 מהאטמה גנדי

העולם הוא מקום מסוכן לחיות בו, לא בגלל האנשים שעושים הרע, אלא בגלל אלו שלא עושים דבר בעניין.
 אלברט אינשטיין

חופש אינו העדר מחויבויות, אלא היכולת לעשות את הדבר הטוב ביותר ולהתחייב לו.
פאולו קואלו
מנהיג ניחן בכישרון לגרום לאנשים להאמין שהם טובים יותר ממה שהם חושבים על עצמם. 
  פט ריילי
הגורם העיקרי לטעויות אנוש נמצא בדעות הקדומות שהושתלו בילדות.
- רנה דקארט
לכל בעיה יש פתרון, שאם לא כן לא הייתה בעיה.-
 אלברט אינשטיין
לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שהשתמשנו כשיצרנו אותם.
- אלברט אינשטיין

התרופה היחידה לנזק שמסבה ההתקדמות המדעית היא ההתקדמות המוסרית.
-אלברט אינשטיין
היסוד של כל מדינה הוא החינוך של הנוער שלה.-
 דיאוגנס לרטיוס
המתנה היקרה ביותר שנוכל להעניק למדינה היא חינוך הנוער.
קיקרו
הדרך הנכונה לחנך בני-אדם היא להיות להם לדוגמא. 
 אלברט אינשטיין

המחבר אברהם אדר הינו ניצול שואה, מהנדס מכונות במקצועו, בעל ידע רחב בפילוסופיה ופסיכולוגיה ומתגורר דרך קבע בישראל מ-1948

בספרו ובאתר זה המחבר מציג לזולת חינוך ערכי-נפשי ושיפור-עצמי ייחודי, הוא גם חוקר ומפענח את החוכמה הנסתרת ביותר מהתורה שבכתב ומגיש לאדם את התפקוד הערכי-נפשי האידיאלי
www.adar-publishing.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב