דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרגיעה לאן? 

מאת    [ 21/03/2008 ]

מילים במאמר: 453   [ נצפה 2127 פעמים ]

תהדיה -הזדמנות להתארגנות מחדש

ומלאה הארץ תהדיה. אמצעי התקשורת בישראל ובמדינות ערב אינם פוסקים בימים אלה מלדון בתהדיה - (רגיעה בערבית) - הנידונה, כביכול, - בין מצרים לישראל.

ה"תהדיה" היא המצאה ערבית הנגזרת מהערך האסלאמי של "הודנה" שפרושה הפוגה. הכוונה היא להסכם על הפוגה בקרבות על פי בקשת אחד הצדדים החש שהוא זקוק לפרק זמן של שקט לשם התארגנותו מחדש. חמאס ספג מהלומה קשה ומספר רב של אבדות. התברר גם כי אנשיו לא עמדו במבחן ולא נלחמו כפי שחמאס נוהג להתרברב. חמאס פנה איפוא למצרים כדי שזו תפעל אצל ישראל להשגת הרגיעה.

חמאס מבקש תיווך מצרי אך מציב תנאים קשוחים

חמאס הניח שלמצרים, כמדינה ערבית שאינה מעוניינת בעימות גלוי עם הפלסטינים בעזה, יש אינטרס לסייע לו. ראשי הארגון גם מעריכים כי ישראל תתקפל ותסכים, הן בגלל הלחץ של תושבי הערים והקיבוצים הנפגעים מן הקסאמים והן מאחר שאין לה אינטרס למתוח את יחסיה עם מצרים אם זו תלחץ עליה כפי שחמאס היה רוצה.

על סמך הנחה זו, חמאס אף לא נרתע מלהעמיד תנאים. היומון "אלחיאת" מדווח בגיליונו מ-19/3, על פי מקורותיו הנחשבים כמהימנים, כי חמאס הודיע למצרים שהתהדיה בין הארגונים הפלסטינים וישראל צריכה להיות "מקיפה, בו זמנית והדדית" וחייבת לכלול את פתיחת המעברים והסרת המצור מעל רצועת עזה. על פי מקור של חמאס, על רקע זה של עמדות בלתי מתפשרות, דחה עומר סלימאן את בואו לישראל - ולא בשל המשך הפעילות הישראלית נגד הטרור כפי שדווח בתקשורת אצלנו.

הבעייה הלא-פתורה של ציר פילדלפי

נראה שסוגיית ציר פילדלפי היא הראשונה על סדר היום, אך בשלב זה שתי המדינות אינן מוצאות מענה יעיל. מצרים מבקשת להגדיל את כוחותיה באזור רפיח על אף מגבלות הסכם השלום. ארה"ב תומכת, אך ישראל מהססת. זאת מאחר שבירושלים סבורים כי הבעיה אינה מספר החיילים בשטח, אלא חוסר הנחישות של המצרים לפעול בכוח נגד חמאס - מסיבות של דעת הקהל הערבית והפנימית - מה עוד שמצבה הכלכלי והחברתי במצרים ההולך ומחמיר ומאיים על יציבותה.

החמאס לוחץ על מצרים

מצבה של מצרים, הנמצאת בין הפטיש הישראלי והסדן הערבי, נוח לחמאס שהגביר את לחצו ואף מאיים עליה. בהתאם לדיווח היומון "אלקודס אלערבי" (19/3), אתר אינטרנט המכונה "רשת התקשורת החדשותית" הקשור בחמאס מצטט מקור עלום שם, הטוען כי המתיחות בין חמאס למצרים הגיעה לשיאה ולמעשה חמאס השעה את מגעיו עימה. אותו מקור אף אומר כי חמאס בודק מחדש את מדיניותו כלפי מצרים. הארגון אולי אף ישנה את משלחתו הנושאת ונותנת עם שרותי הביטחון המצרים - סתם ולא פרש.

ספק אם מדובר במידע מהימן, אך הצגתו בתקשורת מעידה על כך שחמאס זקוק למצרים, לתיווכה ולרגיעה. איומים מרומזים מסוג זה הם רגילים ומקובלים בשיח הערבי ובמיוחד כאשר מדובר בארגונים קיצוניים. זו דרכו של המזרח התיכון.

בימים אלה נתבשרנו כי תימן מנהלת מאמצי תיווך בין הפתח לחמאס, שאם יצליח יקל על מציאת פתרון בעזה, אך רק מעטים הם הסבורים כי ניתן בשלב זה לפייס בין שני הארגונים.
מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
כתובת האתר: http://www.jcpa.org.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב