דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ממצאים חדשים בנושא טינטון ועיבוד רגשי 

מאת    [ 04/11/2014 ]

מילים במאמר: 498   [ נצפה 3052 פעמים ]

טינטון (צפצופים באזניים) 

טינטון הוא סימפטום המשפיע על כ- 50 מיליון בני אדם בארצות הברית לבדה, זה לפי העמותה האמריקנית לטינטון. מצב זה גורם לסובלים מטינטון לשמוע רעשים שלא באמת קיימים בסביבה הקרובה. צלילי פנטום אלה אינם בעלי משמעות לשונית, אלא רעשים שיכולים להשמע כמו נשיפה של נחש, שאגה, שריקה של קומקום, צפצוף של רכב, רעש של צרצרים או יללה. החומרה של הרעשים הללו משתנה לעתים קרובות, לעיתים אף מיום ליום. 

טינטון ומערכות העיבוד הרגשי 

פטימה חוסיין, פרופסור למדעי הדיבור והשמיעה מאוניברסיטת אילינוי שהובילה את המחקר, ציינה כי מחקרים קודמים מצאו קשר בין טינטון ללחצים מוגברים, חרדה, עצבנות ודיכאון. מצבים אשר מזוהים עם מערכות העיבוד הרגשיות של המוח.

"מובן, שכשאתה שומע את הרעשים מעצבנים כל הזמן בהם אינך יכול לשלוט, זה עשוי להשפיע על מערכות העיבוד הרגשיות שלך," אומרת הפרופסור. "אולם כשהסתכלתי על עבודה נסיונית שנעשתה על טינטון ועיבוד רגשי, במיוחד בעבודת הקשורה להדמיה מוחית, גיליתי שלא פורסמו הרבה מחקרים בנושא". 

מטרת הניסוי

פרופסור חוסיין החליטה להשתמש בסריקות מוח באמצעות הדמיה פונקציונאלית בתהודה מגנטית (fMRI), כדי להבין טוב יותר כיצד טינטון משפיע על יכולתו של המוח לעבד רגשות. סריקות אלו מראות האזורים במוח הפועלים בתגובה לגירוי, המבוסס על זרימת דם לאזורים אלה. 

מהלך הניסוי 

המשתתפים במחקר נחלקו ל-3 קבוצות: אנשים עם אבדן שמיעה קל עד בינוני וטינטון קל; אנשים עם אובדן שמיעה קל עד בינוני ללא טינטון; וקבוצת ביקורת של אנשים בני אותו גיל ללא ירידה בשמיעה או טינטון. כל אדם הוכנס למכשיר fMRI והקשיב לסט סטנדרטי של 30 צלילים נעימים, 30 צלילים לא נעימים, ו-30 קולות ניטרליים מבחינה רגשית (למשל, תינוק צוחק, אישה צורחת ופתיחת בקבוק מים). המשתתפים לחצו על כפתור כדי לסווג כל צליל כנעים, לא נעים או ניטראלי. 

תוצאות 

הקבוצות עם טינטון ושמיעה נורמליים הגיבו מהר יותר לצלילים הקשורים לרגש מאשר לצלילים ניטרליים, בעוד שאצל מטופלים עם אובדן שמיעה היה זמן תגובה דומה לכל קטגוריה של צליל. באופן כללי, זמני התגובה של קבוצות הטינטון היו איטיים יותר מזמני התגובה של אנשים עם שמיעה נורמלית. 

הפעילות באמיגדלה (אזור במוח הקשור לעיבוד רגשי) הייתה נמוכה יותר באנשים עם טינטון ואובדן שמיעה מאשר באנשים עם שמיעה נורמלית. חולי טינטון הראו גם פעילות רבה יותר מאשר אנשים עם שמיעה נורמלית בשני אזורים אחרים במוח הקשורים ברגש (ה- parahippocampus ואינסולה). 

המסקנה של פרופסור חוסיין 

הממצאים הפתיעו את פרופסור חוסיין. "חשבנו שבגלל שאנשים עם טינטון שומעים כל הזמן גירוי לא נעים, היתה צריכה להיות להם פעילות גבוהה יותר באמיגדלה כתוצאה משמיעת הקולות הללו, אולם הפעילות דווקא ירדה", היא מציינת, "בגלל שהם היו צריכים להסתגל לצליל, ובמוח התרחשה הסתגלות שגרמה לצימצום של פעילות האמיגדלה ולניתובו אל חלקים אחרים של המוח, כיוון שהאמיגדלה לא יכולה להיות פעילה כל הזמן בגלל הצליל המטריד".

* כיצד לטפל בטינטון קשה או ממושך?

חולים הסובלים מטינטון בדרגה קלה או בינונית יכולים לנסות טיפול שנועד להקל על המצב כמו מכשירי מיסוך. לחולים עם טינטון קשה או ממושך (כרוני) מומלץ למצוא טיפול רפואי יעיל. 

לחצו קריאה מורחבת על אפשרויות הטיפול בטינטון - טינטון טיפול

שרון קציר
אחות בבית חולים ואם לשלושה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב