איך לעודד ילד עם בעיית קשב וריכוז ?
החיים מזמנים לנו נסיבות שונות. איך מסבירים לילד ? איך ילד מתמודד ? מה ההורים משדרים לו ? מה החוויה של ההורה ?
כשאני הולכת ללא משקפיים, אין האנשים יודעים שיש לי בעית ראיה כך גם את התנהגותו של ילד עם בעיית קשב וריכוז אפשר לתרגם להסברים אחרים: לא מנצל את הפוטנציאל שלו, עצלן, שובב, בלתי ממושמע, לא מקשיב, לא עומד במשימות בזמן, מפריע בכיתה ועוד...בטח, אתם ההורים רגילים כבר לשמוע משפטים כאלה.
הורה לילד עם בעיית קשב וריכוז חווה חוסר מוטיבציה של הילד, קושי בהתארגנות וסדר, הוא מאוכזב, מתוסכל, כועס, אין שיתוף פעולה מצד בית הספר והמורים, מרגיש חוסר אונים, כאילו הוא משותק, יש לו רגשות אשם, יש תחושה של כאוס משפחתי ותשישוות והוא בעצם אינו יודע איך להתקדם ?
מעגל הכישלון - הילד שלו חווה מעגל כשלון שמביא אותו לצפיות נמוכות, ירידה במעמדו החברתי, ירידה בדימוי העצמי שלו, וירידה במוטיבציה לשינוי.
מעגל ההצלחה - המאמן המשפחתי מלמד את הילד והמשפחה איך לעלות את הערך העצמי, איך לעלות את מעמדו בחברה, מה שגורם לו ליתר מוטיבציה וציפיות יותר גבוהות. המאמן יוצר בילד תחושה של סיפוק, גאווה ושיש לו חופש בחירה. הוא מלמד אותו להיות גמיש, יצירתי ולהתמיד.
לא מספיק להיות אופרטיבי, צריך לעודד תקווה ולגרום לילד להאמין בעצמו דרך הצלחות.
ילד עם בעיית קשב וריכוז מתקשה ללמוד מהניסיון, מתקשה לפתור בעיות, לתכנן את מהלכיו ולכן הוא טועה. הוא אינו מסוגל לנבא את התוצאות מכיוון שהוא פועל אימפולסיבית.
עלינו כהורים לגלות אמפטיה לכישלונותיו של ילדינו. לחשוב איך אנו מרגישים אם אנו נכשלים. להראות לילד שזה טבעי לטעות ושאפשר לתקן. לתת לו את התחושה שהוא מסוגל ויכול. ליצור הצלחות בחייו.
ילד עם בעיית קשב וריכוז סובל ממחשבות שליליות אוטומטיות. הוא מסיק מסקנות שגויות, הוא אומר לעצמו שזה תמיד כך, מבחינתו זה הכל או כלום – ראיה טוטאלית, הוא אינו רואה את חצי הכוס המלאה, תמיד את חציה הריק.
על ההורה לתת ביטוי לרגשותיו של ילדו, לאפשר לו להשוות את מה שקרה עם המציאות, עם העובדות לעומת הפרשנות שלו, להציע בפניו אלטרנטיבות לפתרון, מה כן אפשרי ? מה היית רוצה שיקרה ? מה הכי גרוע ומה הכי טוב ? דרך פירוק הפעולה לפעולות יותר קטנות הוא יכול להראות לילדנו הצלחות.
מאבקי כח גורמים לחוסר אונים, התשה וייאוש בעוד יחסי כבוד, הרגשת שייכות והבנה יוצרים מצבי הצלחה.
איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ?
יש ליצור גבולות.
לעודד תמיכה והבנה.
ליצור דיאלוג מקדם.
ליצור תקשורת אפקטיבית.
להציב מטרה ממוקדת.
לבקר את עשית המטלות.
לעודד לכל אורך הדרך.
תמיד לדבר באווירה רגועה.
על המסקנות להיות החלטיות וקצרות.
על ההורה להוות מודל לחיקוי.
להיות עקבי בגישתנו.
אחדות דעים בין ההורים.
הכללים מחייבים את כולם.
מעט כללים ובעלי משמעות.
להתחיל בכלל אחד וליישמו.
כבוד ושת"פ.
דו - שיח פתוח.
בילו משותף זמן איכות הורה/ילד.
סדר יום ברור.
מתן חיזוקים חיוביים.
לשאול שאלות הבהרה.
לא להסיק מסקנות מראש.
באימון המשפחתי כל המשפחה לומדת איך להתנהל יותר טוב מול הבעיה של קשב וריכוז.
טליה המאירי ישי בעלת הקליניקה "מלב אל לב - קן לשינוי"/נשר. מאמנת אישית ומשפחתית מקצועית מטעם לשכת המאמנים (PCIL). מנחה בכירה ב- NLP ודמיון מודרך. מתמחה בהפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה. מעבירה סדנאות העצמה לנוער ומבוגרים. http://melevellev.co.il
מפגש יעוץ ראשוני להורים חינם - 0547574874