דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הוצאת גורמי התיווך והשבת הכסף אל העם באמצעות הלוואה 

מאת    [ 30/10/2014 ]

מילים במאמר: 916   [ נצפה 3546 פעמים ]

על הוצאת גורמי התיווך והשבת הכסף אל העם באמצעות הלוואה/ אוהד פורן

 

בשנת 1995 פייר אומידיאר, מפתח צרפתי, יסד אתר בשם AuctionWeb כתחביב צדדי. הרעיון היה ליצור "חנות מושלמת", בה כל אחד יוכל להציע למכירה כל חפץ שברשותו ואילו כל אדם אחר יוכל לרכוש את אותו חפץ באופן ישיר ובמחיר נוח. ההצלחה הייתה כה מטאורית, עד ששנתיים וחצי לאחר מכן שרתי האתר קרסו פעם אחר פעם כאשר חצי מיליון גולשים צבאו על האתר במטרה לקנות ולמכור למעלה מ-2 מיליון פרטים. לימים שינתה החברה את שמה ל-eBay, והשאר היסטוריה. במקביל קמו להן פלטפורמות רבות ומגוונות. המכנה המשותף – קיצור המרחק בין המוצר ללקוח על ידי קיצוץ גורמי התיווך. כך למשל Wikipedia הפכה את הידע לנחלת הכלל, הזמנת חבילת נופש לחו"ל קלה מאי פעם כאשר אתרים כגון Expedia ו- Kayak מציעים חבילות מותאמות אישית במחירים שקשה להתחרות בהם, LinkedIn שינתה לחלוטין את שרותי ההשמה ואפילו החיים החברתיים שלנו השתנו ללא היכר כאשר פייסבוק אפשרה ליצור קשר עם כל אחד בכל מקום. הידע כבר אינו רכיב במשק מודרני, אלא הופך ונהיה עקרון ארגוני יסודי לקיומנו. שימוש אדפטיבי, מושכל וקומפטנטי במידע לכדי ידע רצוי יוצק את היסודות החברתיים והכלכליים המאפשרים מימוש של צרכינו, רצונותינו ויכולותינו באופן מיטבי.

 

הפיכת הידע לנחלת הכלל וקיצור המרחק בין המוצר ללקוח לא פסחו על תחום הפיננסים וכבר בשנת 2005 קמה פלטפורמת ההלוואות הראשונה מסוגה בעולם – ZOPA. הפלטפורמה מאפשרת לאנשים להגיש בקשות הלוואה, ולאנשים אחרים לממן אותן. היתרון ברור – על ידי הוצאת גורמי התיווך יכול הלווה לקבל מימון בתנאים אטרקטיביים ובריבית נמוכה ממוסדות האשראי המסורתיים, והמלווה, שמקבל את חלקו לפי השקעתו בהלוואה, נהנה מתשואה שנתית יפה עבור כספו ומפיזור הסיכון על פני הלוואת רבות. את ניהול, חיתום ודירוג ההלוואות, ופיזור ההחזרים, מבצעת הפלטפורמה.

 

האתגר הראשון שעמד לרועץ בפני הפלטפורמה הגיע מכיוון לא צפוי, לא רק עבור הפלטפורמה אלא עבור העולם כולו. ב- 9 באוגוסט 2007 הודיעה BNP Paribas, קבוצת הבנקים הרביעית בגודלה בעולם, כי היא מפסיקה למשוך כספים משלושת קרנות הגידור שמצויות ברשותה. הסיבה הרשמית שנמסרה: "בשל אידוי מלא של נזילות הכספים". במילים אחרות, לאחד הבנקים הגדולים בעולם לא נותרו עד כספים למשוך. בעיני רבים זו היתה תחילתו של משבר האשראי הגדול של 2008. המצב התדרדר מדחי לדחי, עד שב-14 בספטמבר בנק ההשקעות האמריקאי Lehman Brothers הודיע על פשיטת רגל. בנקים החלו קורסים כמגדל קלפים. בזה אחר זה תאגידי ענק, כדוגמת ענקית הביטוח AIG וענקית הרכב ג'נרל מוטורס, הודיעו על פשיטת רגל. מיליונים פוטרו, בנקים הפסיקו להלוואת, מדינות התמוטטו, משפחות איבדו את כל שהיה להן. הכסף אזל, הברז נסגר, התחושה הייתה שהגיע הקץ.

 

אך לא כך עבור ZOPA. באותה שנה דיווחה הפלטפורמה על מחזורי פעילות גדולים מאי פעם, כאשר ברבעון השלישי לשנת 2008 מספר המשתמשים בפלטפורמה, לווים ומלווים, עמד על קרוב ל-200,000 בבריטניה לבדה. מתוך כך, מספר בקשות ההלוואה שהוגשו ברבעון השלישי ביחס לשני גדל פי שתיים – כ-100,000£ נסחרו ביום ממוצע, בריביות ובעמלות הנמוכות במשק הבריטי ובאחוזי ההחזר הגבוהים ביותר. כ-99.4% מתשלומי ההלוואה הוחזרו במלואן, כל זאת בזמן שהבנקים פסקו מלעסוק בהלוואות והחלו עוסקים בהישרדות ובשיקום נזקי המשבר. המצב הפך כה טוב עד שבשנת 2009 התרחבה החברה לאיטליה, ארה"ב ויפן, כשחברות העוסקות בהלוואת בין עמיתים נפתחות חדשות לבקרים בהצלחה גדולה ברחבי העולם. הגדולה והמוכרת שבהן הינה Lending Club האמריקאית, שנבחרה על ידי המגזין הכלכלי Forbes כאחת מחמשת החברות המבטיחות במשך חמשת השנים האחרונות. אז אך הם עשו זאת? פשוט מאוד. בדומה ל-eBay, Amazon, Wikipedia וגם Yad2, Feex ו-Walla בישראל, פלטפורמת מימון ההמונים סיפקה שירות שמקצר את המרחק בין המוצר ללקוח, או במילים אחרות חותך את גורמי התיווך.

כך זה נראה – בתרשים לעיל מוצגים נתונים השוואתיים על גובה הריבית הממוצעת להלוואה המוצעת על ידי הבנקים בארצות הברית ועל ידי פלטפורמת מימון ההמונים Lending Club. שימו לב כי מעבר לכך שאחוז הריבית הממוצע המוצע על ידי פלטפורמת מימון ההמונים נמוך יותר, גם הרכב הריבית שונה באופן מהותי – מרווח התיווך הבנקאי עומד על 7.72%, לעומת 2.08% בפלטפורמה (מסומן בכתום), ואחוז התשואה לו זוכה המשקיע דרך המוסד הבנקאי עומד על 1.05% לעומת 5.2% דרך פלטפורמת מימון ההמונים!

 

יישום המודל בישראל

בישראל שוק האשראי הצרכני ללא משכנתאות עומד על יותר מ-120 מיליארד ש"ח בשנה – מספר גדול, שנוסק מידי שנה באופן מטאורי. במקביל, נראה כי גם המרווח הבנקאי הלך ותפח בשנים האחרונות. בהינתן וימשיך לתפוח, ימשיך וייסק הצורך לאשראי נוסף. הזנה הדדית שאין בה די ופוגעת הן באלו שצריכים הלוואה ואף באלו שמסיימים את החודש במאזן חיובי יפה. נתונים מהשנים האחרונות מצביעים כי מול ריבית על פיקדון של פחות מ 1% – הלוואות או ריבית על המינוס – יוצאות בריבית של 10% ומעלה. צמצום המרווח באמצעות מערכת מפגש ישירה בין לווים ויישום מודל הלוואת בין עמיתים בישראל החל זה מכבר על ידי חברת eLoan, בדומה לפלטפורמות המקבילות באנגליה ובארה"בZOPA –ו,Lending Club פועלת החברה לצמצום המרחק בין המוצר ללקוח על ידי קיצוץ גורמי התיווך. החברה החלה פעילותה בישראל באוקטובר אשתקד, כאשר עד כה בחנה למעלה מ-50,000,000 ש"ח בקשות הלוואה ואשרה מעט יותר מ-3,000,000 ש"ח הלוואות פעילות.

אלפי מלווים ולווים עשו ועושים בה שימוש מידי יום. הריבית הממוצעת בפלטפורמה עומדת על- 6.5% בקירוב, אותו מרווח מימוני שהיה נחלתם הבלעדית של גופי המימון המסורתיים חוזר ברובו לאותם מלווים פרטיים שזוכים ליהנות מתשואה שנתית הנעות בין 5%-8%. מעבר למספרים העיקרון החברתי-כלכלי חשוב שבעתיים שכן בסופו של יום הפלטפורמה מאפשרת נקודת מפגש ייחודית וישירה ללא גורמי תיווך בין אלו אשר הפרוטה מצויה בכיסם ומעוניינים להשקיעה עבור תשואה נעה בצידה, לבין אלו הכמהים לקבלה בתנאים הוגנים מאנשים כמותם. התוצאה, פרדיגמה מוניטרית חדשה, מתקדמת, יציבה והוגנת. הערך המוסף הוא ערבות הדדית וסיוע למשקי בית בישראל לחסוך בהוצאות כמו כן ברווחים במטרה להשיב אחר כבוד את הכסף, אל העם.

הרעיון מאחורי eLoan פשוט – להקים זירה בה אנשים שצריכים הלוואה יכולים לבקש ולקבל הלוואה מאנשים אחרים שיש להם כסף ומחפשים לגוון את תיק ההשקעות שלהם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב