דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרכת נהיגה ? מי צריך את זה... 

מאת    [ 25/10/2014 ]

מילים במאמר: 703   [ נצפה 1920 פעמים ]

 אין שבוע בו לא תמצאו באחד העמודים הפנימיים של עיתון יומי, ידיעה לקונית על נהגים צעירים שנפגעו בתאונות דרכים. או אז קם לו "המומחה" התורן ופוסק בידענות כי הנהג אשם.

ואנחנו מצקצקים בלשוננו, משחררים אנחה כבדה וממשיכים בשגרת יומנו. הרי כולנו היינו בגיל הזה. פרועים, חסרי מעצורים, על גג העולם ועם ביטחון עצמי מופרז ותחושה שאין שני לנו. ממש תאונה בפוטנציה. האם זאת באמת? אם כן, ובהתחשב במעורבות הרבה של חתך אוכלוסיה זה בתאונות, אולי כדאי לא לתת להם רישיונות? שהתבגרו קצת.

אולי ילדים בני 17 עד 21 חסרים את האחריות ואת הבגרות לשלוט במסה של טון הדוהרת על הכביש במהירות של 100 קמ"ש? אולי. אולם אז עולה השאלה: כיצד אותו בחור צעיר, נהג טנק בצבא; מפקד דבור; חניך מצטיין בקורס טייס או מפקד מוכשר עם עתיד מזהיר, חבר'ה צעירים שהצבא מכשיר ומפקיד בידיהם כלים השווים מיליונים, עולים על מכונית פרטית ומתרסקים לתוך עמוד חשמל.

הרי אם מדובר בחוסר בגרות ואחריות, הצבא לא היה סומך עליהם, לא כן? אולי הם פשוט חסרים את הניסיון והידע הדרושים בכדי לשלוט במכונית? אולי אף פעם לא למדו אותם איך נוהגים? בצבא הגנה לישראל לא יעלה על הדעת להפקיד כל דבר בין M16 ל-F16 בידי חייל, בלי תקופת הכשרה, אימונים ולימודים.

ובמדינת ישראל? במדינת ישראל לא מלמדים נהיגה. מלמדים לעבור טסט, נקודה. חוקי תנועה, כן. השתלבות בסיסית בתנועה, כמובן. העברת הילוכים, בטח, צריך. אולם לימוד נהיגה מתקדמת הכולל ישיבה נכונה/החזקה נכונה של ההגה/סיבוב נכון של ההגה/בלימה נכונה/כיוון מראות מדויק? לא ממש. התמודדות עם מצבי חירום? הצחקתם אותנו! בלימת חירום? יוק. התחמקות ממכשול? לא בבית ספרנו. ירידה לשוליים? רק במחברות, לא על הכביש.

האם יעלה על הדעת ללמוד שחיה בים סוער? האם מישהו מבינינו מתחיל לשחק טניס מבלי לקחת מספר שיעורים? מי מאיתנו שעושה סקי לא התחיל בצמוד למדריך את גלישותיו הראשונות במדרונות הלבנים? רק נהיגה בישראל לומדים בתנועה: השיטה היא ניסוי ותהיה, ניסוי וטעייה, ניסוי ותאונה.

ואם אתם חושבים שהצעירים שלכם יוצאי דופן לרעה, טעות בידכם. ככה צעירים נוהגים כי כך למדו אותם לנהוג. עכשיו קחו נהג צעיר וחסר ניסיון (אבל שופע בטחון עצמי), שבטוח שהוא יודע לנהוג ומוכן להוכיח את זה לכל העולם וקיבלתם פצצת זמן מהלכת.

או, בעצם, גן עדן של שוטים. הצרה היא שגן עדן האמיתי מלא בצעירים ששלמו בחייהם על חוסר ידיעה ועל לא עוול בכפם. ומדוע שנהג חדש לא יחשוב שהוא יודע לנהוג? המורה לנהיגה שהכשיר אותו אמר לו שהוא מוכן לעבור טסט, הטסטר אישר את הקביעה ומדינת ישראל חתמה על גזר הדין, סליחה, על הרישיון.

אבל זה לא רק הצעירים. זה גם הם ואנחנו, כי גם אותנו אף אחד ללא לימד איך לנהוג כמו שצריך. ואולי ביומיום אנחנו לא מרגישים את זה, זה לא "חסר" לנו, אבל ברגע האמת, חלילה, אם לא נדע מה לעשות, אם לא נדע איך לתפעל את מערכות המכונית כמו שצריך – גם אנחנו עשויים להיות מעורבים בתאונה. על פי הנתונים, בכל יום נהרג מישהו בכביש.

בכל יום נפצעים כמאה אנשים בתאונות. אז מה עושים? איך אפשר לצמצם את הסיכוי לתאונה? לומדים! ולא בניסוי ותהיה אלא הלכה למעשה. באין חוק המחייב הדרכת נהיגה מתקדמת לכולם, נותרה הבמה לבתי ספר פרטיים לנהיגה אשר משלימים ומלמדים נהגים צעירים וותיקים נהיגה נכונה מהי.

כמעט לא משנה לאיזה מרכז הדרכת נהיגה מתקדמת תפנו – זה יהיה פחות או יותר הבסיס אותו אתם תלמדו:


    • בלימת חירום
    • התחמקות ממכשול
    • ירידה לשוליים
    • מרחקי בלימה ביחס למהירות
    • כיוון מראות נכון, לביטול שטחים מתים
    • איך לשבת נכון מול ההגה
    • איך להחזיק את ההגה באופן שיאפשר שליטה מרבית
    • איך לנהוג נכון בשטח עירוני והסכנות של מהירות מופרזת בעיר
    • איך לנהוג נכון בשטח בינעירוני
    • שימוש נכון במבט

הדרכת נהיגה היא משהו שבעולם מתוקן אי-אפשר היה לקבל רישיון לנהיגה בלעדיו. הדרכת נהיגה היא משהו שכל אחד ואחת אשר להם רישיון נהיגה, היו צריכים לעבור אחת לתקופה, על מנת לחדש את רישיון הנהיגה. הסמכה של המדינה של מוסכים מורשים לאחר חקיקה נכונה תשנה את המצב. 

אז בישראל זה עדיין לא מעוגן בחוק, אבל הנושא מתחיל לחלחל גם למודעות הציבורית ולראיה – חברות רבות המספקות מכוניות לעובדיהן, מחייבות הדרכת נהיגה מתקדמת לכל עובד שכזה. הנתונים מלמדים שהסבירות לתאונה קטנה יותר כאשר הנהג הוא בוגר הדרכת נהיגה מתקדמת.

ואיך נהיגה מתקדמת עשויה לחסוך לך גם כסף במוסך? על כך בפעם הבאה...

 

און יעקבסון 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב