דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המוסד לביטוח לאומי 

מאת    [ 20/03/2008 ]

מילים במאמר: 313   [ נצפה 4691 פעמים ]

המוסד לביטוח לאומי הנו מוסד ממשלתי, אשר תפקידיו הם להגן על החלשים ולסייע לזקוקים לסיוע, לצד גביית תשלומי ביטוח לאומי מהחייבים בתשלום.

המטרה החברתית הראשונה במעלה שהציב לעצמו הביטוח הלאומי היא צמצום ממדי העוני והפערים הכלכליים בישראל. מטרה זו מושגת באמצעות תשלום קצבאות לזכאים ומתן שירותים נוספים.

85% מכלל הקצבאות שמעניקה מדינת ישראל לתושביה משולמות על ידי המוסד לביטוח לאומי. החלק הארי של הקצבאות משולם למשפחות חלשות מהבחינה הכלכלית: כ-42% מכלל הקצבאות משולמות למשפחות המצויות בשני העשירונים הנמוכים, ורק 9% למשפחות בשני העשירונים העליונים.
הקצבאות מסייעות ל-50% מהמשפחות העניות בישראל להיחלץ ממעגל העוני. הן מעלות את הכנסתה של כל משפחה ענייה שנייה בישראל מעל לקו העוני.

לקצבאות שמחלק המוסד לביטוח לאומי תפקיד חשוב גם בחלוקה צודקת של ההכנסות במשק. המשפחות הנמנות עם שני העשירונים הנמוכים כמעט ואינן משלמות דמי ביטוח לאומי. 60% מתשלומי דמי הביטוח הלאומי נגבים ממשפחות בשני העשירונים העליונים. חלוקת הקצבאות מגדילה את חלקן של המשפחות בעשירונים הנמוכים בעוגה הלאומית ומקטינה את החלק שנוטלים העשירונים העליונים. הדבר תורם להקטנת הפער בין עניים לעשירים במדינה. לאחר תשלום הקצבאות והמסים הישירים אי השיוויון בחלוקת ההכנסות במשק (על סמך מדד ג'יני) מצטמצם בכ-26%. שני שלישים מצמצום פערי ההכנסות במשק נזקף לזכות הקצבאות בלבד.

המקור העיקרי למימון הקצבאות שמשולמות על פי חוק הביטוח הלאומי הוא דמי הביטוח הלאומי שנגבים מאזרחי המדינה. שיעור דמי הביטוח משתנה בהתאם לגובה השכר: אנשים שהכנסתם נמוכה משלמים פחות דמי ביטוח מבעלי ההכנסה הגבוהה.

המוסד לביטוח לאומי הינו תאגיד על פי חוק, שנתון לפיקוחו של שר הרווחה ולביקורת של מבקר המדינה. השר ממונה על ביצוע חוק הביטוח הלאומי, מוסמך להתקין תקנות על פיו ועומד בראש מועצת הביטוח הלאומי.

מבנה המוסד לביטוח לאומי מתחלק לכמה חלקים: מינהלת המוסד, מנהלי סניפים, מנהלי סניפי משנה, ומועצת המוסד - הרשות העליונה של המוסד לביטוח לאומי.

הרשות העליונה של המוסד לביטוח לאומי מונה 56 חברים. שר הרווחה ממנה את חברי המועצה המורכבת מנציגי המעסיקים, נציגי העובדים, נציגי ממשלה ומומחים מתחומים שונים. המועצה מכהנת 4 שנים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב