דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה מחאת מילקי 

מאת    [ 14/10/2014 ]

מילים במאמר: 584   [ נצפה 2797 פעמים ]

א.

"מחאת המילקי" מגוחכת ומדאיגה בו זמנית. לטעמי היא החלה כהלצה מאתגרת ("נראה אתכם מוצאים סל זול יותר בארץ" ) שנגעה בעצב רגיש והציפה רגשות (ברלין-גרמניה-אושוויץ) ללא פרופורציות. אגב כך נחשף המשבר הגדול שבו נמצאת החברה הישראלית והפחד מפני לגיטימציה של החטא הנורא מכל – הירידה מן הארץ.  לא 200,000 ישראלים שחיים בניו יורק בחיפוש אחר החיים הטובים, לא עמק הסיליקון הרווי הייטקיסטים ישראלים התרים אחר הסטאט אפ שיהפוך אותם למיליארדרים, לא רבבות הישראלים במזרח אירופה המנצלים כוח אדם זול למיזמים מסחריים – כל אלה פועלים בצנעה, ממניעים טהורים של רווח כלכלי. אבל חבורת צעירים המתהדרת במילקי זול – כאן חבוי האיום הקיומי לחזון הציוני !

ככל הנראה פגעו הצעירים האלה בנקודה הרגישה: לא כל כך טוב לחיות בעד ארצנו. אם לדייק: לא טוב להיות צעיר במדינה הזו. ראשי המדינה והמשק, המתהדרים בכלכלה האיתנה של ישראל, חיים בכלל לא רע. הסביבה החברתית שלהם דשנה כמותם, ילדיהם מסודרים להפליא, והם מתקבלים בעולם, לעיתים מאוד תכופות, במחיאות כפיים. רק דבר קטן אחד נשכח בדרך – המטרה אינה משק איתן. זה האמצעי. המטרה היא הבטחת רווחתם של כלל אזרחי המדינה. העובדה שאין קשר בין תיאוריית "חיזוק הקטר" הקפיטליסטי שימשוך אחריו את הקרונות הנרפים, שגם האוליגרכים האמריקאים כבר מודים שאינה עובדת, עדיין משמשת נר לרגלי הקפיטליסטים החזיריים והצדקניים המנהיגים את המשק שלנו. לא רק כנר לרגליהם היא משמשת- היא גם משמשת לדישון וריפוד דורשי שלומה והבטחת המשך שלטונם במדינה ובמשק – וע"ע שכר הבכירים.

מוחי המילקי רק הצביעו על עומק הייאוש. הייאוש שמשהו ישתנה. כבר גילינו שמחאת הקוטג' הסתיימה בהעלאת מחיר הקוטג', מחאת האוהלים הסתיימה בהתנחלות בכנסת, והמחאה באופן כללי התנפצה על צוק איתן. כעת צריך להשקיע בביטחון, כי הוא העיקר, ואסור להעלות מיסים, ולכן הס.

ב.

 אין חדש בבשורה שקשה כלכלית בארץ ישראל. המרגלים גילו זאת עוד לפני ההתנחלות הראשונה ("ארץ אוכלת יושביה") ואחד העם גילה זאת בפרוץ הציונות. כמעט כל הספרים הלבנים של המנדט הדגישו את חוסר ההיתכנות הכלכלית של החזון הציוני, ותקופות הצנע והמיתון המחישו זאת הלכה למעשה. רובו המכריע של העם היהודי הצביע ברגליים והלך לחפש את עושרו במקומות אחרים. מה חדש ?

החידוש הוא בחלוקה הלא צודקת של מעט העושר שבכל זאת נצבר כאן. עם שקיעת האידיאולוגיות וזריחת הפוסט-מודרניזם גילו צעירינו (שכנראה בכל זאת למדו קצת חשיבה ביקורתית במערכת החינוך) שהעובדה שנולדו כאן, שירתו בצבא והם משלמים מיסים – אינה מקנה להם זכות להשתתף בחגיגה. הם רואים את דירות היוקרה, שכונות הפאר, המכוניות והג'יפים הנוצצים, חנויות המותגים, שפע הקניונים הצצים, המסעדות המפוצצות, שירותי החינוך והבריאות לעשירים בלבד – והם אינם מצליחים לממן סל קניות צנוע בסופר. עוני הופך למצוקה רק כשהוא צמוד לרווחה בוטה. רק הקרוב מנקר עיניים. הרחוק מוסכם כבלתי מושג. אם צריך, מסיבות שהציונות גרמה, לחיות צנוע – למה רק אני ?  כשכולם (נו טוב, הרוב) התהלכו בבגדי חאקי ונסעו בסוסיתות לא היה טוב יותר – אבל היה מובן. כיום חלק מהאנשים חי כאן כמו בחו"ל – אז למה לא לנסוע לחו"ל ולחיות כמו בן אדם ?

ג.

 כמובן שהכל פוליטי. משנות השבעים מתנהל כאן תהליך שהסתיים בניצחון מוחץ של הימין הפוליטי. זה בסדר – ארץ ישראל לא תחולק עוד. אל פחד – לא יהיה שלום. אנו נידונים לחיות על חרבנו – כפי שחזו דיין ובוגי. מידי פעם יהיה "סבב", יהיו הרוגים ופצועים אבל הי ! להם יש יותר הרוגים ! – אז זה בסדר. טובי בחורינו יוכלו להמשיך להתרוצץ בשטחים בציציות מתנפנפות ולקבוע עובדות, תגי מחיר ותגובות ציוניות הולמות, כשמאחור מעודדים אותם חברי "הקומץ" הענק ומירי רגב בצעקות "מוות לערבים !"  

כמובן שיש לזה מחיר – ראה מחיר המילקי ומספר הצעירים שהסידור הזה, משום מה, לא מתאים להם, והם מחפשים עתיד אחר בתפוצות.

איש חינוך, מורה, מנהל בית ספר. M.A. במנהל החינוך (אוניברסיטת ת"א) מרצה בנושאי חינוך




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב