דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על הקשר שבין משקל וזהות מינית 

מאת    [ 13/10/2014 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 2387 פעמים ]

בעת שהשיח על השמנת יתר קיצונית והגדרתה כמגיפה הופך למקובל יותר ויותר, חוקרים שונים מנסים לתקוף את הבעיה באמצעות מחקרים המתמקדים בזוויות שונות של הבעיה, לעיתים אפילו מעט מפתיעות, והכל בניסיון למגר את התופעה. אחד מן המחקרים האחרונים בנושא, עוסק גם בקשר בין זהות מינית לבין השמנת יתר והוא כולל לא מעט ממצאים מעניינים. ד"ר אסנת רזיאל מרשה לכן ולכם להיות מופתעים מעט הפעם.

ד"ר אסנת רזיאל

אחת מן ההחלטות השנויות ביותר במחלוקת בתחום חלוקת הכספים למחקרים בארצות הברית כוללת ויכוח ציבורי עז על מענק מחקרי בסך של מיליון וחצי דולר! אשר הוענק לבית החולים בבוסטון לצורך מחקר העוסק בקשר בין זהות מינית לבין השמנת יתר קיצונית. המענק הועבר לבית החולים Brigham and Women’s Hospital in Boston והניב מחקר שתוצאותיו מעוררות רעש ציבורי גדול שכן הוא הוא קובע בין היתר כי השמנת יתר בקרב נשים לסביות היא נפוצה וכי שני שליש מן הנשים המגדירות עצמן כלסביות ואשר נטלו חלק במחקר, שוקלות יותר מנשים סטרייטיות.

במקביל, קובע המחקר כי בקרב אוכלוסיית הגברים ההומוסקסואלית, הנושא שכיח הרבה פחות, ואילו כאן, גברים המגדירים את עצמם כהומוסקסואלים רזים יותר מעמיתיהם הסטרייטים באופן משמעותי וגברים סטרייטים צפויים לסבול מהשמנת יתר קיצונית באחוזים כפולים משל עמיתהם ההומוסקסואלים.

כצפוי, עורכי המחקר וגם מכון הבריאות האמריקאי ה  The National Institutes of Health אשר העניק את הכספים לטובת המחקר. חטפו לא מעט "אש" על השימוש בכספים ועל התובנות שעלו ממנו.

כמעט שני שליש מן הנשים הלסביות בארצות הברית מוגדרות כבעלות משקל עודף, לעומת 50% מעמיתותיהן הסטרייטיות וכמחצית מהן כבר נמצאות במצב של השמנת יתר קיצונית שהיא כידוע, מצב מסכן חיים.

מהן אם כן הגורמים להשמנת יתר קיצונית בקרב נשים לסביות?

המחקר מעלה כמה אפשרויות, הראשונה שבהן היא סגנון החיים המוגדר כפחות "בריאותי" עישון, צריכת אלכוהול והימנעות מפעילות גופנית הם רק חלק מן הגורמים הללו.

המחקר גם העלה נתונים נוספים מעניינים בהקשר זה, נשים לסביות רבות במחקר דיווחו כי הן במשקל "תקין" והופתעו לגלות כי מה שהן מחשיבות כמשקל "תקין" הוא בעצם משקל עודף.

יתכן כי אחת הסיבות לכך היא שהקהילה הלסבית, בניגוד לקהילת הגברים ההומוסקסואלים או קהילות סטרייטיות, נוטות לשים את הדגש הרבה פחות על פולחן המראה או מכפיפות את עצמן לתווי גוף בעל סטנדרטיזציה ברורה ואחידה. משקל עודף, הוא אחד מן הקריטריונים הללו. דימוי הגוף הלסבי הוא, תרצו או לא, מתקדם, שמרני פחות ובעיקר פתוח יותר להגדרות של שונות מאשר של עמיתיהם הגברים שאוהבים גברים  או גברים שאוהבים נשים ולהיפך.

התפתחות אנתרופולוגית של הקהילה הלסבית אשר איפשרה פתיחות וקבלה של דימוי גוף שונים ממה שהיה מקובל בחברה סטרייטית, ואף הניפה אותו כדגל של "אחרות", התגלה כפקטור שאיפשר גם את חדירתה של השמנת היתר, ובעקבותיה השמנת היתר הקיצונית אל מחוזות הקהילה.

הגם שעורכי מחקרים בתחום סובלים מביקורת, הם בטוחים כי יש חשיבות אדירה לחקר תופעת השמנת היתר בקרב קהילות הלהט"ב על מנת להבין טוב יותר כיצד להילחם בבעיה ולמגרה.

ד"ר Bryn Austin, מעורכות המחקר בטוחה כי יש לכך חשיבות אדירה ואינה מתרגשת במיוחד מן הביקורת המופנית כלפי עורכי המחקר על בזבוז כספי ציבור: "אין קהילה החסינה בפני מגפת השמנת היתר. בכדי להילחם ולעצור אותה, עלינו להבין את הגורמים ואת הסיטואציות שבהן היא מתפתחת"

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב