דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הילד שלי שמן? סליחה, אבל לא שמתי לב 

מאת    [ 13/10/2014 ]

מילים במאמר: 502   [ נצפה 2454 פעמים ]

יותר ויותר הורים מתקשים לאתר ולזהות את תופעת השמנת היתר אצל ילדיהם. יש לכך סיבות רבות, אבל העובדה הפשוטה היא כי יותר ויותר ילדים הלוקים בהשמנת יתר, נתפסים על ידי הוריהם כילדים בעלי "משקל תקין". בהעדר השגחה הורית, התוצאות עלולות להיות קשות עבור הילדים. ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לכם מדוע לא כדאי לכם כהורים, "להירדם בשמירה".

ד"ר אסנת רזיאל

הגם שהשמנת יתר בקרב ילדים בעולם המערבי מקבלת ממדים ואופי של מגיפה של ממש, גם בקרב אחוז הילדים הלוקים בה, הרי שתופעה חדשה מדאיגה הנוגעת לאיתור וזיהוי מוקדם של הבעיה, מתחילה להופיע. מסתבר כי הורים פשוט "אינם שמים לב" שילדיהם לוקים בהשמנה ומעדיפים לתאר את ילדם, גם אם הוא לוקה בהשמנת יתר, כילד בעל "משקל תקין". כעת, הסימנים לתופעה המדאיגה הזו אף מקבלים אישוש מחקרי.

על פי מחקר חדש בנושא אשר פורסם במהלך חודש אוגוסט בכתב העת journal Pediatrics  מסתבר כי יותר משני שליש מן ההורים לילדים הסובלים מהשמנת יתר נוטים שלא להבין נכוחה את הבעיה אליה נקלעים ילדיהם ואינם מזהים את תהליך השמנת היתר שלהם.

זאת, על אף שאחוז הילדים הסובלים מהשמנת יתר הכפיל את עצמו במהלך שלושים השנים האחרונות, הורים, הפכו כך נראה אדישים יותר, או יתכן שחסרי ישע, לאבחן את הבעיה בקרב ילדיהם בזמן.

דווקא בתקופת פריצת אחוזי השמנת היתר בקרב ילדים, בין השנים 2005 ל 2010 מסתבר לעורכי המחקר כי פחות ופחות הורים מזהים את הבעיה. כ 24% מן ההורים בלבד זיהו את הבעיה, בעוד שעשור לפני כן כ 44% יכלו לזהות את הבעיה ואילו בתחילת שנות השמונים כ 50% מן ההורים עמדו באופן מיידי על טיבה של הבעיה.

הסיבות לכך, רבות ומגוונת.

הכחשה עצמית- להורים רבים קשה לקבל את העובדה כי "דווקא" הילד שלהם לוקה בבעיית משקל חריפה. הם פשוט מעדיפים להתעלם.

אחוז ילדים שמנים רב יותר בכיתות ובגנים נותן להורים תחושה כי ילדיהם נראים "נורמאלי" כאשר הם משווים את משקלו של ילדם לעמיתיו האחרים בכיתה.

"אנו משווים את עצמנו ואת ההישגים שלנו פעמים רבות ביחס ישיר לסביבתנו" מסבירה ד"ר אמנה סטיאנו מעורכות המחקר. כאשר ילדנו סובל ממשקל עודף וממוקם בתוך כיתה בה מרבית הילדים סובלים ממשקל עודף הוא הופך להיות במקום יוצא הדופן ל"נורמאלי החדש"".

ההורים עצמם, הפכו לשמנים יותר, והם נתפסים בעיני הילדים פחות כדמות לחיקוי בהקשר התזונתי. הורים הלוקים בהשמנת יתר בעצמם מתקשים לפיכך להעיר לילדיהם ולדרוש מהם לעשות שינוי שהם מתקשים לעשות בעצמם, וכך נקלעת החברה כולה למחזור הרסני של השמנת יתר שבו משפחות שלמות הופכות לשמנות.

עורכי המחקר מצביעים על חשיבות תפקידם של רופאי הילדים בהקשר זה. ההורים תופסים את הרופאים כדמוית סמכותיות ואבחנות המתקבלות מהן כן זוכות להתייחסות הורית. לפיכך יש חשיבות אדירה לביצוע בדיקות מעקב על ידי רופאי ילדים בהן יש צורך לתת את הדעת גם למשקלו של הילד ביחס לגובהו.

לאחראיות ולסמכות ההורית יש משקל גדול בעיצוב הרגלי האכילה של הילד, לפיכך, אין להורים את מי להאשים למעט את עצמם בהקשר זה. והשינוי, עתיד להגיע רק משינוי התפיסה ההורית לגבי חומרת והיקף הבעיה, וכן, זה מתחיל בסלון של כל בית ובית בו יש ילדים. תסכלו, ותשאלו את עצמכם אם מה שאתם רואים תקין.

 

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב