דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עולם ללא גלוטן 

מאת    [ 13/10/2014 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 2106 פעמים ]

זה סוד גלוי כי תזונה ללא גלוטן אינה שמורה יותר אך ורק לחולי צליאק. מדובר בתופעה הסוחפת רבים. בשנים האחרונות תפריט תזונתי נטול גלוטן הפך ללהיט טרנדי במיוחד בעולם הדיאטות. האם הוא מתאים לכולם? ד"ר אסנת רזיאל פורשת בפניכם את היתרונות והחסרונות בעולם ללא גלוטן ונותנת לכם להחליט בעצמכם.

ד"ר אסנת רזיאל

יותר ויותר אנשים מאמצים את התפריט נטול הגלוטן. מה שהיה פעם נחלתם של חולי הצליאק, הוא אחד מן הטרנדים התזונתיים הלוהטים אך השנויים ביותר במחלוקת כיום בעולם הדיאטות. רבים ממי שעוברים לתפריט נטול גלוטן מדווחים על שיפור ניכר בהרגשתם האישית, אבל התפריט עצמו, אינו תמיד קל ודורש הכנה. וכן, יש לו גם חסרונות בניגוד למה שמקובל לחשוב.

אם בעבר, התזונה של מוצרים ללא גלוטן הייתה נחלתם של חולי הצליאק והתייחסו אליה כאל תפריט "רפואי בריאותי", הרי שהיום תפריט נטול גלוטן תופס מקום מרכזי בשיח הציבורי ושלא במקרה, שוק המזון המתועש גם מתייחס אליו ומייצר מוצרים רבים "נטולי גלוטן, ומדגיש זאת גם באופן שיווקי.

הגלוטן הוא מרכיב חלבוני הנמצא בארבעה דגנים מרכזיים: חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. הוא מהווה את רוב החלבון המצוי בגרגירי החיטה ומשמש כ"דבק" המאפשר את האפייה. הגלוטן נמצא כמעט בכל מרכיב מזון אפשרי העשוי מקמח, ובעצם בכל המזונות המעובדים או בכל מה שעלול להכיל קמח. בשנים האחרונות ישנם מוצרים ותחליפים רבים שאינם מכילים גלוטן כלל כגון פסטות, עוגות, לחמים ואף קרקרים וחטיפים.

ירידה מהירה במשקל- זה קוסם לרבים, ברגע שאנו מוציאים מתוך התפריט שלנו קמחים, אנחנו נוטלים את מרבית הפחמימות מתוכו ולפיכך, רבים מאלו הפוצחים בדיאטה נטולת גלוטן מראים ירידה מהירה במשקל.  רבים מדברים על שיפור בתחושה הכללית של הגוף, נמרצות וחיוניות יתר.

באופן מפתיע אולי, אין יתרון מרכזי לדיאטה הזו בקרב מי שאינו חולה צליאק והורדה של כמות הפחמימות בתפריט באופן יזום, מייצרת אפקט דומה של ירידה במשקל. יש דיאטנים רבים שאף מצביעים על כך כי ברגע שמפסיקים לצרוך קמחים רגילים אנו מאבדים את היתרונות והערכים התזונתיים הטמונים בהם ועלולים לגרום לחסרים של מגוון רחב של חומרים מזינים חשובים ביניהם: ויטמין B, סידן, ברזל, אבץ, מגנזיום וסיבים.

מנגד, התומכים בתפריט כזה, מבטלים את טיעון החסרים התזונתיים בתואנה שאין מדובר בערכים ש"אי אפשר לחיות בלעדיהם".

תזונה נטולת גלוטן גם יקרה יותר. למרות שיש היום מוצרים רבים שאלמנט הגלוטן הוסר מהם, הרי שהם יקרים באופן משמעותי ביחס למוצרים רגילים והזמינות שלהם עדין אינה גבוהה במיוחד. היכולת לברוא תפריט נטול גלוטן לא תמיד זמינה לכם בכל מסעדה או ארוחות מזדמנות, והקפדה על תפריט כזה דורשת הכנה מראש שלוקחת זמן והשקעה.

יש גם אלמנט פסיכולוגי חשוב בתזונה ללא גלוטן, מצב החשיבה התזונתית שלנו שונה ועלינו להיות ערניים כל הזמן. עבור אחדים מדובר בסוג של ברכה, שכן ללא מודעות תזונתית תכופה הם מרגישים שהם עלולים למעוד ולהפסיק את הדיאטה. אך עבור אחרים זו טרדה העלולה ליצור מצב של התשה בהקשר התזונתי ו"התעסקות" גדולה מדי שאינה מתאימה לאורח חייהם.

לאורך זמן, זו עלולה להתגלות כדיאטה מתישה למדי, אבל במקביל יש שיעידו כי דווקא התמדה ושמירה על תפריט נטול גלוטן  היא הביאה לשינוי של ממש בהתנהגות התזונתית שלהם.  הדעות, כמו תמיד חלוקות, וכדאי לכם בהחלט לאסוף את כל הנתונים בעד ונגד לפני שאתם מחליטים לנהל תפריט נטול גלוטן. לא לכולם זה מתאים.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב