דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תהליך הווצרותם של יהלומים צבעוניים 

מאת    [ 07/10/2014 ]

מילים במאמר: 549   [ נצפה 2924 פעמים ]

כלל היהלומים בעולם נחלקים ל-2 קטגוריות:
הראשונה, יהלומים לבנים וחסרי צבע אשר צבעם נע בין שקיפות מוחלטת לגוונים צהבהבים עכורים. והקבוצה השנייה הם אותם יהלומים צבעוניים אשר עליהם נרחיב במדריך זה.

כיצד נוצרים יהלומים צבעוניים:
יהלומים צבעוניים או בשמם הלועזי fancy color diamonds (פנסי קולור)מהווים אחוז מזערי מכלל היהלומים בעולם (ההערכה מדברת על 1%) ועל כן הם נדירים ביותר ומחירם גבוה. יהלומי הפנסי קולור הם טבעיים לחלוטין ועוברים תהליך כימי זהה לזה שעובר היהלום הלבן (חסר הצבע) והם נכרים באותם מכרות בדיוק. אולם בתהליך ההווצרות של הפנסי קולור עמוק בבטן האדמה קורה דבר מיוחד. אל תוך גביש היהלום חודרים אלמנטים זרים הנקשרים יחד אל אטומי הפחמן המרכיבים את היהלום ויחדיו יוצרים מאין פגמנט אשר נותן ליהלום צבע. למשל חנקן יעניק ליהלום צבע צהוב, בורון הנקשר לפחמן יצור יהלום כחול, קרינה טבעית מתחת לפני האדמה תספק ליהלום גוונים ירקרקים ועוד. הטבע מספק יהלומי פנסי קולור בצבעים מרהיבים וורוד, כחול, צהוב ירוק, סגול, אפור ואדום, וכמו כן שילובי צבעים שונים. יש לציין כי ניתן להגדיר את היהלום השחור כחלק מקטגוריית הפנסי קולור, אולם מחירו הוא זול בהרבה מהיהלומים צבעוניים ולבנים.

נדירותם של הפנסי קולור תרמה למיצובם כייקרים מאוד. גם בתוך הקטגוריה של היהלומים הצבעוניים ישנם יהלומים יקרים יותר מאחרים - למשל היהלום האדום נחשב לנדיר ביותר ועל כן גם ליקר ביותר. כיום בעזרת טכנולוגיה מתקדמת ניתן לייצר יהלומים צבעוניים אשר אינם טבעים ונוצרו בתנאי מעבדה. על כן תעודה גמולוגית הופכת לכלי עזר חשוב בכדי לקבוע האם היהלום הוא טבעי באמת או שמא נצבע במעבדה. זכרו זאת כאשר תרכשו טבעת משובצת יהלומי פנסי קולור.

בשנת 2002 נוצר "רעש" תקשורתי סביב יהלומי הפנסי קולור כאשר השחקן המפורסם בן אפלק רכש טבעת אירוסין המשובצת ביהלום פנסי קולור בצבע וורוד לארוסתו דה-אז ג'ניפר לופז. לפי התקשורת האמריקאנית טבעת האירוסין נקנתה בשווי מוערך של למעלה ממליון דולר. תמונות טבעת האירוסין המדוברת הופיעו בכלי התקשורת השונים וכך הקהל האמריקאי נחשף ליהלומים הצבונעיים ולקסמם. גם לפריס הילטון הוענקה טבעת אירוסין פנסי קולור עם יהלום צהוב ענק 24 קראט המוערכת בשווי של 5 מיליון דולר. מבחינה אופנתית הפכו יהלומי הפנסי הוורודים למבוקשים ביותר לשיבוץ טבעות אירוסין וניתן לראות רבות כאלה על כוכבות הוליווד.

בכדי לתייג רשמית יהלומי פנסי כיהלומים צבעוניים וטיבעיים, נזדקק לקביעת מעבדות גמולוגיות רשמיות שם ינפיקו ליהלום תעודה גמולוגית המפרטת את תכונות היהלום, צבעו משקלו נקיונו מידותיו צבעו ועוד וזוהי בעצם ההוכחה לכך כי מדובר ביהלום פנסי טבעי.

בעוד שצבעם של יהלומים לבנים נע על הרצף שבין D-Z דירוג הצבע של יהלומי הפנסי קולור נקבע על ידי עוצמתו. עוצמת הצבע של היהלומים הצבעוניים מצויין בצורה הבא:
Light, Light Fancy, Fancy, Fancy Intense, Fancy Deep, Fancy Dark, Fancy Vivid.
עוצמתו של הצבע הוא פרמטר חשוב לתמחורו של היהלום, ככל שצבעו עז יותר כך מחירו יקר יותר. כמובן שישנם פרמטרים נוספים הקובעים את מחירו של יהלום הפנסי, כגון :קראט, חיתוך, ונקיון (בדומה ליהלומים לבנים) מפני שיהלומי הפנסי אינם תמיד בעלי גוון אחד מוחלט מציינים את הגוון המשני של היהלום. הגוון המשני נקרא (Secondary Hue) לדוגמה יהלום פנסי וורוד עם נגיעות של כתום יקרא Fancy Orangey Pink. יהלומים פנסי קולור עם גוון משני יהיו זולים יותר מיהלומים בעלי גוון אחד בלבד.

לסיכום, יהלומי פנסי קולור הם תוצר טבעי לחלוטין אם כי בשנים האחרונות השוק הוצף ביהלומים צבועים, על כן אם תרכשו יהלומים צבעוניים בקשו תעודה גמולוגית אשר תהווה הוכחה לכך שהיהלום הוא פנסי קולור טבעי.

 

 

 

 

מאמר זה נכתב על ידי מומחה מטעם קוליברי טבעות אירוסין, המאמר מוגש כשרות לציבור הרחב למטרת הגברת המודעות של הלקוח הישראלי בעת רכישה של טבעות אירוסין ויהלום 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב