לעיתים אנשים טועים לחשוב כי משמעות
ה"תשובה" זה לחזור להתנהגות שלנו ביבשת אירופה
לפני מאתיים שנה,
[ואז הם משאירים את משפחותיהם לבד
ונוסעים לאוקראינה.... תודו שיש בזה קצת בלבול.... (לא יאומן..!)]
כשאני קראתי את המשפט הבא:
"רוח התשובה מרחף בעולם
והוא נותן לו את ...דחיפת התפתחותו..." [הרב קוק כמובן*]
נזכרתי שתשובה זה מענה לשאלה.
למשל, אם אנו כהורים
נשכיל לשאול את המחנכים/מורים של ילדנו
"מה הן אסטרטגיות ההוראה הנפוצות ביותר שאתה משתמש בהן השנה?"
התשובות שלנו [כמורים...]
יכולות לדחוף אותנו למציאות עדינה יותר,
ולהוביל אותנו קדימה
לעולם טוב יותר.
הנה דוגמאות לשאלות נוספות
[השאלות מנוסחות בלשון זכר ומיועדות גם לגברים ונשים כאחד]
• איך תגיב אם וכאשר הבן שלי מתקשה בהתמודדות בכיתה?
• האם ההתמקדות שלך כמורה היא בחזקות של התלמיד או בקשיים שלו?
• מהו החומר הלימודי החשוב ביותר שהבן שלי צריך לדעת ולהבין בסיום השנה?
• כיצד אתה משלב במהלך הלמידה [היום יומית] יצירתיות יחד עם יישום מעשי?
• איך את המשלב "חשיבה ביקורתית" במהלך הלמידה בכיתה?
• כיצד תהפוך הערכה לימודית [מבחנים] לתחום המקדם את הלמידה?
• איך אני יכול לקדם את ההבנה וידיעת קרוא וכתוב [אוריינות] בבית?!
• אילו שאלות אתה מציע לי לשאול את בני [על בסיס יומי] על הנעשה בכיתה?
• כיצד אתה מיישם יחס אישי בלמידה בכיתתך?
10. איך אתה מודד התקדמות אקדמית של התלמיד?
11. מה הן אסטרטגיות ההוראה הנפוצות ביותר שאתה משתמש בהן השנה?
12. מהו מודל הלמידה בו אתה משתמש (למידה מבוססת פרויקט, למידה מבוססת מחשוב, למידה מבוססת משחק, וכו '), ומה אתה רואה כיתרונות העיקריים של גישתך?
13. האם יש טכנולוגיה, שתוכל להמליץ, ותועיל/תסייע ללמידה העצמית של המתבגר שלי?
14. במה התשנה החינוך בעשור האחרון?
15. כיצד אתה מבין את תפקיד המורה כיום בתהליך הלמידה?
16. איזה שאלה לדעתך אני צריך לשאול ועדיין לא שאלתי?
אמנם, שאלות אלו מיועדות להורים בבירור עם המורים. יחד עם זאת, אם נדע אנו, המורים, לענות אפילו על חלק מן השאלות המנויות לעיל – בעצם נוכל "לחזור בתשובה" ולקדם את הכיתה האישית שלנו, ומתוך כך את בית הספר בו אנו שותפים.
ולמה כתבתי שאלות המנוסחות להורים?
אודה ולא אבוש, אני מעוניין להרוויח "מהצד" תחום נוסף, הקשר עם ההורים.
בדרך כלל, בבית הספר אנו מתייחסים לתלמידים ולצוות המורים. ההורים, זה מחוץ לתחום. או לפחות, כמעט מחוץ לתחום. במיוחד ככל שגיל התלמידים גדל. יתר על כן, לא אחת מצאתי עצמי בוויכוח עם מחנכים בכיתות הגבוהות, שאינם מעוניינים כלל בקשר רציף עם הורי התלמידים.
וזו, לדעתי, טעות גדולה!!!
הרי בסופו של יום, הקשר הקבוע בעולם, שיש לכל אחד לכול אורך חייו (על פי רוב) – הוא עם הוריו ובני משפחתו, לעומת שאר הסובבים אותו, חברים ו/או מורים או שאר בוגרים – המתחלפים בעתות הזמנים.
הנה, הרווחנו, בסדרת השאלות לעיל - שאפשר [ורצוי] לשאול את המורה של ילדינו בגיל מתקדם יותר [חטיבה, תיכון] ולחזק, להעצים את הקשר [המשולש] בין המתבגרים, בית הספר, וההורים.
וטיפ אחרון להיום,
לא כדאי לשאול את כל השאלות בבת אחת. למעשה, מומלץ לשאול שתיים או שלוש שאלות בלבד – ולקוות לטוב ביותר....
בהצלחה עם הדור הבא.
[*המשפט לקוח מספרו של הרב קוק אורות התשובה פרק ה פסקה ד]
ב"מאבק" על ליבו של התלמיד – אפשר לגבור (בקלות) על ה"סמארטפון"!!! רוצה גם אתה לנצח? הנה קישור לקבלת פרק בחינם מהספר "לגעת בעתיד". הנה הזדמנות להיות חלק מהקהילה שלנו.