דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו עורך דין בעל ידע עסקי ולמה צריך עורך דין כזה 

מאת    [ 01/10/2014 ]

מילים במאמר: 887   [ נצפה 3501 פעמים ]

מהו עו"ד בעל ידע עסקי? ולמה צריך עו"ד כזה?

נניח והחלטתם לפתוח עסק, גם נניח והחלטתם לפתוח עסק קטנטן, משהו שיספק לכם שכר ראוי, בהשקעה נמוכה וכמה שפחות סיכונים, אז הדבר הראשון שעשיתם זה הלכתם ופתחתם תיק עוסק מורשה/חברה, פתחתם תיק במס הכנסה ומע"מ, פתחתם חשבון בבנק והתחלתם להפעיל את העסק כפי שדמיינתם.

לאט לאט העסק התרחב מעבר לציפיות שלכם ומכיוון שכל הכסף הולך לטובת ההתרחבות, תזרים המזומנים נמוך מאוד וכעת אתם נזקקים לאשראי/הלוואה/מימון, לספק את צרכי העסק שנובעים מההתרחבות.

הלכתם כמובן לסניף הבנק שלכם ובדקתם על מימון/הלוואות, עשיתם הכל באופן יסודי, בדקתם עלויות, שיעורי ריבית, אגרות ולאחר שהגעתם למסקנה שהכל בסדר חתמתם על המסמכים ולקחתם את ההלוואה.

פתאום משום מקום החל מבצע "צוק איתן" שגרם לעסק שלכם לא ליצור הכנסות במשך יותר מחודש שלם וכעת מכיוון שאין ברשותכם תזרים מזומנים טוב, התערער מצבו הכלכלי של העסק וכעת אם מיטלטלים בהחלטתכם, מה חובה לשלם ומה לא, אלא שפתאום הבנק מזכיר לכם שאת ההלוואה חובה לשלם ובמקביל יש להפחית את מסגרת האשראי, ואתם בדילמה נוראית ומתלבטים מה לעשות.

עד למצב זה לא סברתם כלל שאתם צריכים עו"ד (למעט לצורכי פתיחת חברה, שניתן לעשות דרך האינטרנט) אך כיום לנוכח הנסיבות ובכדי להימנע מתסבוכת מיותרת החלטתם לפנות לייעוץ משפטי והלכתם אל העו"ד הטוב ביותר.

פה בעצם הבעיה!!!!!

כאשר אתם מגיעים לעו"ד לאחר מעשה, כלומר לאחר שחתמתם על המסמכים בבנק ולאחר שהבנק החתים אתכם על ערבות לא מוגבלת בסכום, לאחר שהבנק משכן את הנכסים שלכם, לאחר שחזרו לכם המחאות מסיבת א.כ.מ., לאחר שלא כובדו הרשאות בחשבון ובעיקר לאחר שלא נותר לכם כסף לטפל בכל הבעיות בשלב זה, אין לעו"ד אלא לתקן את הטעויות שלכם וכל שנותר לו זה להתמודד עם הקיים.

אז כיצד ניתן לעשות זאת נכון באופן שיפחית את הסיכונים שלכם? 

ראשית יש לפנות לעו"ד המתמחה בתחום החברות, בעל ידע עסקי, לייעוץ משפטי מקדים, שיחווה את דעתו המשפטית על מהותו של העסק ויעניק לכם ייעוץ עסקי ראשוני בנוגע לאישיות המשפטית המועדפת לפתיחת העסק(חברה, עוסק מורשה, שותפות) וכן את כדאיותו הכלכלית של  העסק, זאת ניתן לבחון על פי מדדים סביבתיים, כגון מחזור עסקי של עסקים דומים באזור, תנועת לקוחות פוטנציאלים, מיקום העסק, טבלאות מכפילי רווח וכד'.

ייתכן שתגיעו למסקנה שחלומכם לפתוח עסק יכול לגרום לכם להתחייבויות עצומות מעבר למה שסברתם וחמור מכך לצבור חובות גדולים שילכו ויתפחו כל יום עד לקריסה כלכלית.

לאחר מכן יש לבחון את השקעות העסק והיכולת החזר ההשקעות, קיימים לא מעט עסקים שבמועד הקמתם יש להשקיע כספים רבים, כאשר על פי הנתונים הראשוניים הפוטנציאל הכלכלי לא מראה שניתן יהיה להחזיר את ההשקעה הראשונית ויש לקחת זאת בחשבון.

יכול מאוד להיות שתגיעו למסקנה שההשקעה בעסק כזה היא גבוהה ממה שסברתם בתחילה וייתכן שצירוף שותף או שינוי תפיסה יכולים להניב לכם רווחים גבוהים משמעותית. 

הכנסת שותף כרוכה בהסכמים מקדימים(הסכמי מייסדים, הסכמי שותפות) ובניסוח הסכמות לניהול השוטף ולסיום השותפות.

במקביל עו"ד בעל ידע עסקי יכול לנטרל את רוב הסיכונים הכרוכים בפתיחת חשבון בנק, כיום רוב הבנקים מכריחים לקוחות לחתום על ערבות אישית בתהליך פתיחת חשבון עסקי, כאשר בפעול אין חובה כזו ועל בנק קיימת חובה לפתוח חשבון גם ללא העמדת בטחונות, כל זמן שאין צורך בהעמדת מסגרת אשראי.

רוב החשבונות העסקיים שנפתחים לטובת עסקים חדשים, אינם בעלי מסגרת אשראי והבנקים דורשים את ערבותכם הכוללת והבלתי מוגבלת לצורך מתן אשראי, עו"ד בעל ידע עסקי יכול לנהל באמצעותכם מו"מ עם הבנק להימנע מהעמדת ערבויות ולכל הפחות להגביל את ערבותכם עד לגובה מסגרת האשראי, דבר שחס וחלילה במצב של קריסה כלכלית של העסק, יכול להציל אתכם מקריסה כלכלית אישית.

בייעוץ המשפטי הראשוני ניתן לצפות התרחבותו של העסק ולבחון את גובה המימון הצפוי, כאשר ככל וצפויים להידרש למימון יש לפעול לכך כבר מלכתחילה ולא לחכות לרגעים קריטיים.

הצעה הראשונה המהותית ביותר היא – להפריד בינכם כבעלים לבין העסק, ומשום כך יש להימנע ככל האפשר מלחתום ערבויות/שטרי חוב/התחייבות אישית לצדדי ג'(ספקים וכד'), ביעוץ משפטי ומסחרי נכון ניתן יהיה לבחון אפשרויות נוספות או לפחות ניתן יהיה להגביל את הערבויות/שטרי החוב/ההתחייבויות האישיות  לסכומים נמוכים, שככל וחלילה יקרה משהו, תהיו חשופים אישית לפחות סיכון כלכלי מצד אותם צדדי ג'.

בכל הנוגע להלוואות, ראשית קיימים לא מעט מקרים שקיימת עדיפות שמקור האשראי/ההלוואה/המימון יהיה מקור חיצוני לבנק בו מנוהל חשבונכם, שכן יש לכך קשר ישיר לאובליגו הכולל של העסק.

כמו כן קיים הכרח לבחון את המסמכים שאתם חותמים עליהם ולבדוק שמא לא חתמתם על ערבויות ובטחונות מעבר לגובה ההלוואה שלא לצורך, עו"ד בעל ידע עסקי יכול גם בעזרת יועץ הלוואות/משכנתאות להשיג לכם הלוואה שתעלה לכם פחות כסף ותדרוש מכם פחות ביטחונות, וזאת באמצעות מצג כספי נכון ומפורט שלכם ושל עסקכם.

עם הייעוץ המשפטי המתאים תדעו גם להעמיד את הביטחונות המועדפים שיש בהם הפחתת סיכונים, כך לדוגמא כאשר מקור מימון מבקש ביטחונות לצורך העמדת האשראי/ההלוואות, קיימת עדיפות לרוב להעמיד נכס שאינו נכס מגורים.

ונחזור למבצע "צוק איתן", וניווכח שלאחר ייעוץ משפטי עם ידע עסקי, הסיכוי שתמצאו עצמכם במצב דומה למצב שללא התייעצות נמוכים מאוד, ייתכן שעדיין תהיו במצב כלכלי בעייתי אך תהיו חשופים פחות לסיכונים אישיים ולהטלת רוב הסיכונים על העסק/החברה.

יש לציין כי ככל ומדובר בחברה קיימת אשר לה פעילות ענפה, קיימת חשיבות ייתרה בבחירת עו"ד בעל ידע עסקי בתחום, שכן באמצעות ייעוץ נכון לא רק שניתן להפחית סיכונים אלא ניתן לחסוך כספים רבים.

לסיום, אכן הייעוץ המשפטי כרוך בתשלום ולעיתים נראה כי התשלום גבוה ולא מוצדק, אך בוודאות ניתן לומר שככל ונזקקתם לייעוץ משפטי שלאחר מעשה, הרי שזה יעלה לכם הרבה יותר אם לא התייעצתם בהתחלה.  

עו"ד יוסי רובין עוסק בתחום האזרחי והמסחרי, נדל"ן- תמ"א 38, דיני בנקאות, דיני חברות, ייצוג וייעוץ משפטי לחברות.  מתן יעןץ שוטף ומקדים לעסקים חדשים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב