דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לשמור על שרירי הגוף גמישים ושמחים 

מאת    [ 20/09/2014 ]

מילים במאמר: 1085   [ נצפה 2978 פעמים ]

לפני מספר ימים שתפה אותי חברה שכל פעם שתוקפים אותה כאבים חזקים בצוואר ובגב התחתון היא הולכת לקבל עיסוי בספא ומתפללת שלא יכאיבו לה שם ושלא "יכנסו" חזק מידי. שאלתי אותה מדוע אינה הולכת לעיסוי כתחזוקה שוטפת אחת למספר שבועות ובכך מונעת מהכאבים לחזור. החברתי ענתה שהיא לא רואה צורך לעשות כך כל עוד אין כאבים.

אצל רבים מאתנו מתקיימת חוסר בהירות לדרך שבה שרירי הגוף פועלים ומגיבים. הבנה בנושא יכולה לחסוך כאב רב ורציתי להקדיש לעניין מספר דקות.

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

תחשבו על זה.. כל קימור, עיקול, מפרק או צומת בגוף שלנו חיוניים לתפקוד התקין של האברים ואיזון הגוף. ביחד כל האיברים והמערכות המורכבות להפליא יוצרות גוף פועל ומגיב בעוצמה. השרירים מורכבים ממספר רב של תאים מוארכים המסודרים בגלילים מקבילים והם בעלי כושר התכווצות, התקצרות והתארכות נפלאים. השרירים מזיזים את הגוף במרחב ואף מסייעים לעבודתם של האיברים הפנימיים. הם אחראיים על כל הפעולות הדורשות תנועה כלשהי, החל מתנועות רצוניות כמו הליכה, ריצה ואחיזה וכלה בתנועות אוטומטיות כמו נשימה, הנעת מערכת העיכול ועוד. בגופנו כ 700 שרירים! 400 מתוכם שרירי שלד המחוברים בגידים ורצועות לעצמות. שאר השרירים הינם שרירי ליבה הנמצאים במרכז הגוף עמוק עמוק בפנים: שרירי רצפת אגן, שרירי בטן במספר שכבות, זוקפי הגב וכו

דור בקריסה

כולנו פועלים מתוך דפוסי חשיבה והתנהלות אוטומטיים וקיימת נטייה לחזור על תנועות מסוימות במהלך היום  או להתקבע בתנוחה מסוימת בעבודה או בבית. לדוגמא:


    • ישיבת קריסה בכיסא מול המחשב והטלוויזיה גורמת עם הזמן להשטחת קימורי הגב או העמקתם (משטיחה את קיעור גב תחתון=לורדוזה מותנית. הגדלת הקימור בגב עליון= קיפוזה). חישבו על זה, ברגע זה אתם יושבים על עמוד השדרה שלכם לא על הישבן!
    • הצמדת הטלפון לכתף בזמן שיחה גורמת לכיווץ רציני בשרירי צד אחד של הצוואר.
    • שילוב רגל על רגל בזמן ישיבה גורם לחוסר איזון מבני לאגן, ללחץ וכיווץ א-סימטרי של שרירי ורצועות האגן.
    • הרמת הכתפיים לכיוון האוזניים במצבי מתח וריכוז, גורמת לשרירי צוואר להיות מתוחים ונוקשים, כאבי ראש וכו'.
    • משיכת הראש קדימה בזמן צפייה בטלוויזיה או במחשב גורמת למתיחה לשרירי הצוואר ויישור הפיתול הטבעי של החוליות.
    • כתפיים כפופות קדימה בישיבה או הליכה גורמות לכלוב בית הצלעות לשקוע, צמצום פעולת הנשימה, מה שגורם להקטנת כמות החמצן הנכנס לגוף.

אנחנו מורגלים לדפוסי התנהלות שגויים אלו בחיי היום יום ולא שמים לב לנזק הרב והמתמשך שאנו גורמים לגופנו בהפחתת התנועה והחמצן התקינים עבורו. תוסיפו לזה עישון, המפחית עוד יותר את כמות החמצן בגוף, או תזונה לא מסודרת ומותאמת, או חוסר בפעילות ספורטיבית, או ספורט הגורם למאמץ יתר לשריר ע"י תנועות חוזרות + סיום הפעילות ללא מתיחות דבר המשאיר את סיבי השריר מכווצים ובחוסר בחמצן. והנה יצרתם מתכון הרסני לכאבי שרירים חוזרים.

דפוסים אלו גורמים לשני מצבים: לחץ רב וכיווץ של שרירים או התארכות והיחלשות של שרירים מסוימים אחרים. בשריר מכווץ קיימות הידבקויות (זכרו מונח זה) של רקמות אשר גורמות לחסימה בזרימת הדם והחמצן. פעולת שחרור השריר כרוכה בפירוק מולקולות חמצן  (קשור גם לתהליך נשימה תאית) וכשיש פחות חמצן יתקשה השריר להשתחרר. (דמיינו את תאי השריר הקטנים שלכם חנוקים וללא אוויר). שרירים מכווצים מייצרים לחץ קבוע על עמוד השדרה והמפרקים מצב אשר גורם להקטנת טווחי התנועה של האיברים וניוון. 

שימור הבריאות בתוכנו 

עיסוי רקמות השריר גורם לרקמות ולתאים להתעורר ולהתחדש! העיסוי מזרים דם וחמצן רבים לאיבר וסילוק פסולת מטבולית. התאים נושמים לרווחה וחוזרים לתפקד ביעילות. אך ללא הקשבה לגוף ושינוי דפוסי ההתנהלות האוטומטיים שלנו יישארו השרירים מכווצים, מעובים, כואבים, לא גמישים וללא אוויר. 

כולנו יחד - איך השרירים משפיעים זה על זה?

כל תנועה מחייבת מספר שרירים לפעול בו זמנית וכך שריר מכווץ אחד מקרין ומשפיע על שאר השרירים הפועלים בצמוד לו ויחד איתו. עם הזמן שרירים נוספים באזור מתכווצים או נחלשים וכעת נקודות מתחילות לאותת - כאב. מעגל ההשפעה הולך ומתרחב וכאב מקומי הופך להיות כאב אזורי, או אפילו מקביל לו באזורים מנוגדים (תהליך הפיצוי)

כמו בן האדם החי ופועל בעולם, משפיע על חבריו משפחתו וסביבתו ומושפע מאחרים בעוצמה זו או אחרת, כך השרירים משפיעים ומושפעים אחד מהשני.

אז מה עושים?

מקשיבים.

למי?

לגוף שלך!

כאב הוא איתות לתשומת לב, ליחס. ריפוי הוא תהליך. אך ראשיתו של תהליך לא בהכרח בפעולה אלא במודעות. שמירה על גוף בריא הינה דרך חיים אותה אדם בוחר לחיות מתוך מודעות הולכת וגוברת לעצמו, לגופו ולחייו.

העבודה המשמעותית ביותר היא קודם כל בראש, בדרך שאנו תופסים את הגוף ואת עצמנו. חשוב לזכור שבריאות הגוף תלויה בראש ובראשונה ברצון אמיתי לבריאות טובה. קודם כל צריך לרצות, ואז להקשיב לגוף. אך אתם חייבים להיות רגע בשקט ולהקשיב – להרגיש אותו.  כשתאפשרו לעצמכם להתחבר לגוף ולהרגיש אותו – הוא ינחה אתכם מה טוב לו ומה נכון לעשות. אלו הם היחסים שאתם רוצים ליצור עם הגוף, יחסים הבנויים על רגישות, הקשבה, אהדה. מישהו אמר אמון..?

צרו רגעי חיבור בינכם לבין הגוף

ליצור תחושת רוגע עם עצמי, ולו למספר דקות - זה לפנק את הגוף. לפעול במודעות לטובתו של הגוף - זה לפנק את עצמי. תחושת הרוגע והידיעה שאני פועל מתוך מודעות (ולא על אוטומט) יוצרות תחושת סיפוק עצמי ושלווה. זו לא כמות הזמן שאתם משקיעים אלא התחושה אותה אתם חווים, אפילו אם למספר דקות בלבד כל פעם. לכן פעלו ליצירת כמה שיותר רגעים - נקודות חיבור כאלו במהלך היום בינכם לבין הגוף. לדוגמא:


    • שבו תמיד זקופים אך לא מתוחים ואל תשלבו רגל על רגל
    • שמו לב לכתפיים והרפו אותם כאשר הם מכווצות כלפי מעלה.
    • שחררו את שרירי הפנים. שרירי המצח, העיניים, הלסת. תנו לשפתיים להיות רפויות.
    • שימו לב לאיך הגוף מגיב למזון שאתם אוכלים או לסוג המשקה שאתם שותים ושנו או הפחיתו במידת הצורך. הנה תרגיל מעניין, לפני שאתם מכניסים לפה מזון או משקה מסוימים שאלו את הגוף אם אותו מזון או משקה פועלים לטובתו - וחכו לתשובה. (התשובה יכולה להגיע כתחושה או הרגשה פנימית – בטחו בתחושה זו. כרגע תקשרתם עם תאי הגוף שלכם!)
    • קחו את עצמכם לטיול רגוע בפארק, בגן או בחוף הים
    • קראו ספר
    • לכו יד ביד עם מישהו אהוב או מצאו אחד/אחת כזה/כזו
    • שימו מוזיקה בבית או בחצר וריקדו
    • עמדו פעם ביום מול המראה, הסתכלו על עצמכם מלמעלה למטה והודו לגוף על שהוא מאפשר לכם לחיות ולפעול. אמרו לו תודה על עצם קיומו. היו בתשומת לב לתחושות של שיפוטיות או התנגדות אם עולות וקבלו אותן כמצב, לא כעובדה.
    • מצאו תחביב שכיף לכם לעשות או ליצור
    • עשו יוגה, פילטיס או עיסוי בצורה קבועה. כל פעילות ספורטיבית להארכה, הגמשה, ריכוך וחיזוק השרירים דרך תנועה קשובה מודעת ואיטית.
    • עצמו עיניים מספר דקות ביום ותנו תשומת לב לנשימות. לשאיפה שנכנסת ולנשיפה שיוצאת. אם מחשבה נכנסת לראש אמרו לה שלום והוציאו אותה. חזרו לנשימות.

עשו את כל הדברים הללו לא רק כשמתחיל לכאוב אלא לפני. אני מבטיחה שהגוף יאותת לכם בריאות שמחה ועליצות, גם לקשוחים שבינכם.

אביגיל פורת
מטפלת בכירה בעיסוי רפואי
Certified Therapist for Medical Massage
פייסבוק: אביגיל פורת - ריפוי בעיסוי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב