דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה לספק נגישות? 

מאת    [ 19/03/2008 ]

מילים במאמר: 968   [ נצפה 3875 פעמים ]

תגיות: pCon, נגישות, אינטרנט, מוגבלות, שמיעה, ראייה

המסר העיקרי הוא - ארגונים רבים מתלבטים בשאלה האם להעסיק עובדים עם מוגבלויות ו/או האם להנגיש את סביבת העבודה לטובת עובדים קיימים הסובלים מבעיות שונות. נראה כי הנגשה, כמו גם העסקת כוח אדם מגוון, רק תורמת לארגונים, ולא עולה יותר מדי.

מתאימים את הארגון לעובד

נגישות היא ההתאמה של מערכת מסויימת לשימושם של אנשים בעלי צרכים שונים, כולל אנשים עם לקויות ומוגבלויות. חשוב להבין כי מדובר לא רק במגבלות ראייה, בשמיעה או תנועה, אלא גם במחלות מגבילות בדרגות שונות, מוגבלות נפשית ומנטאלית, ואפילו מוגבלויות הנובעות מגיל מתקדם.

כשארגון מתאים עצמו לעובד עם מוגבלות - או מנגיש את סביבת העבודה - לא מדובר רק בעובד בודד, אלא לעיתים במספר רב של עובדים, כל אחד עם המוגבלות שלו. בנוסף, ייתכנו מצבים של עובדים הסובלים זמנית משימוש חוזר במחשב באותו אופן לאורך זמן (Repetitive Strain Injury או RSI) או מוגבלות זמנית של עובד שכבר מועסק, ושהארגון מעוניין לשמר. כמו כן, עובדים פוטנציאליים רבים מתעניינים במכלול התנאים שמציע הארגון, וארגון המחוייב לסביבת עבודה המתאימה לעובד, הנו אבן שואבת לכוח אדם איכותי.

ככל שהטכנולוגיה הופכת לחלק משמעותי בחיינו, חשוב לא להותיר מאחור אנשים עם צרכים מיוחדים. החידושים המסייעים בכך רבים והם מאפשרים להתאים את סביבת העבודה לכל עובד ולכל צורך. גם הפופולריות של עבודה מהבית מסייעת היום לעובדים עם מוגבלות להשתלב בכוח העבודה בקלות. בנוסף, חשוב לזכור כי לעיתים קרובות נדרשות התאמות מינימליות ביותר של סביבת העבודה. למשל - סידור מחדש של לוח הזמנים, התקנת מכשירי בטיחות סביב מכונות, החלפת נורה מהבהבת בנורה חדשה או חלוקה מחדש של מטלות. מעבר לכך, ארגון המחוייב לעובדים עם מוגבלות, מאותת גם ללקוחות פוטנציאליים עם מוגבלות, שיש לו עניין בהם.

לפי עמותת נגישות ישראל, 25% מאוכלוסיית ישראל מתקשה או אינה יכולה לגלוש באינטרנט. זה נראה אמנם אחוז גבוה, אך חשוב לזכור כי הוא כולל מוגבלויות פיזיות, חושיות, לקויות למידה, עולים חדשים עם מוגבלות שפה, אנשים הסובלים מקשיים קוגנטיביים ובעיות הקשורות לגיל מתקדם.

סוגי המוגבלויות העיקריים

מוגבלות ראייה - חשוב להבדיל בין בעיות ראייה לבין עיוורון. אנשים בעלי ראייה חלשה יכולים להשתמש בכלי עזר מגדילים (כמו כלי "זכוכית מגדלת" של חלונות), הגדלת הפונטים בדפדפנים, שימוש במדבקות עם פונטים זוהרים למקלדת ועוד. חשוב לזכור כי לעובדים רבים יש בעיית ראייה כזאת או אחרת, וכי בעיות ראייה נפוצות בקרב אנשים מבוגרים, שאינם בהכרח נחשבים לבעלי מוגבלות באופן רשמי. עיוורים, לעומת זאת, זקוקים לפתרונות מיוחדים, כאשר הנפוצים שבהם הנם עזרים הקוראים בקול טקסטים שמוצגים על הצג, ועזרים המציגים את הטקסט שעל הצג במכשיר ברייל מיוחד, ממנו המשתמש העיוור יכול לקרוא.

מוגבלות תנועה - יש אנשים שמסוגלים לבצע בידיהם שימוש מוגבל בלבד, דבר שעשוי להפריע לשימוש בעכבר ובמקלדת. כשלא ניתן למשל להקיש בו-זמנית צירופי מקשים נחוצים, ניתן להפעיל את תכונת StickyKeys בחלונות (ראה Accessibility Options ב-Control Panel). בקטגוריה זו המגבלות רבות ומגוונות, וגם הפתרונות רבים. עובדים הנעזרים בכסא גלגלים יזדקקו למרחב תנועה, וייתכן ויהיה צורך להתאים את השולחן והמרחק שלו מהעובד, להשתמש במקלדת ועכבר אלחוטיים, וכיוצא בזה.

מוגבלות שמיעה - אנשים עם מוגבלות שמיעה, כמו גם אנשים עם מוגבלות ראייה קשה, עלולים להיתקל בבעיות תקשורת חמורות עם עובדים אחרים, וגם לכך יש לשים לב. למרות שרוב התכנים במחשב ובאינטרנט אינם קוליים, הרי שיש עדיין צורך במתן אלטרנטיבה טקסטואלית לתכנים קוליים, כגון תרגום תכנים קוליים לטקסט כתוב, ויכולת להגביר את הקול תוך שימוש באוזניות (על מנת שלא להפריע לעובדים אחרים).

מחלות מגבילות - עובדים רבים סובלים ממחלות מגבילות ברמה כזאת או אחרת, כמו אפילפסיה, פוליו או ניוון שרירים ואפילו סוכרת. בחלק ניכר מהמקרים, אין למחלה השפעה על יכולת העבודה של החולה; למשל, חולי אפילפסיה וסוכרת רבים המטופלים בתרופות יכולים להימנע כליל מהתקפים. עם זאת, יש מגוון פתרונות המקלים על עבודתם של אנשים בעלי מחלות מגבילות, כולל התאמת החומרה לעובד, שימוש בצגי מחשב חדשים שהריצוד בהם אינו גורם להתקפי אפילפסיה (מסך LCD או מסך עם קצב רענון של 75Hz ומעלה ורזולוציה של 1024*768 ומעלה). בניוון שרירים יש ברוב המקרים החמרה של המחלה עם הזמן, ושילוב עובדים בעלי ניוון שרירים דורש היערכות לכך.

קשיי למידה - קשיי למידה היא קטגוריה רחבה הכוללת קשיים החל מבעיות קשב וריכוז ועד דיסלקציה. אנשים עם קשיי למידה יזדקקו גם הם לפתרונות כמו קוראי מסך, עזרה בהבנת הנקרא, מערכות לזיהוי דיבור ועוד.

קשיים הקשורים לגיל - על אף שהגיל המתקדם איננו מוגבלות כשלעצמו, הרי שאין ספק שעם הגיל חלה ירידה ביכולות הראייה, השמיעה ותנועת אברי הגוף. לכן, אין זו בושה להשתמש בכלים המיועדים להקל על מוגבלות מסויימת.

מוצרים שעוזרים

דגש - מציעים מוצרי טכנולוגיה מסייעת ופתרונות נגישות ארגונומיים, כולל רהיטים נגישים; מיקרוסופט - עבור לקויי שמיעה מציעה החברה מוצרי זיהוי קול, ומודמים להמרה מסוג TTY/TDD לתרגום קלט ופלט; עבור לקויי שפה מציעה החברה כלי שירות לסקירת מסך (מסנני דיבור, זיהוי דיבור ומסכי מגע); עבור לקויי למידה - תוכניות לחיזוי מילים ולהבנת הנקרא; עבור מגבלות תנועה - תוכניות לוח מקשים על המסך, עזרי הקלדה, מסכי מגע והתקני קלט חלופיים; עבור לקויי ראייה - מגדילי מסך, קוראי מסך, מערכות זיהוי דיבור, ותצוגות ברייל הניתנות לרענון; מכון קרטן - רשת מכונים ייחודיים לשימושי מחשב, העוסקים בהתאמה, הדרכה ופיתוח בתחום טכנולוגיה מסייעת, ואבזרי עזר לסביבת עבודה מול מחשב; מלינגו - מציעה את מערכת קולן, שמאפשרת הקראה אוטומטית של טקסט בעברית. המערכת תממשקת לכל יישום Server או Client, במערכות ההפעלה של מיקרוסופט ובעתיד גם ב-Unix. כל טקסט בעברית הופך באמצעותה בזמן אמיתי לקול מסונתז, ברור ומובן בעברתי;.עזרים - מאגר המידע הישראלי לטכנולוגיה מסייעת ואביזרי עזר לאנשים עם מוגבלויות; תשר-געש - מציעים מוצרים לעיוורים, כולל מדפסות ברייל ואת JAWS - תוכנת קורא מסך בעברית; פתרונות לכבדי ראייה, הכוללים הגדלת מסך, מערכות הגדלה ניידות ומצלמות מערכות הגדלה המתחברות לטלוויזיה; פתרונות ללקויי למידה, כולל לסריקה והקראת טקסטים. ?

לסיכום

סייע לשילוב עובדים בעלי מוגבלויות בארגון, ותסייע הן לעובדים והן לארגון, לשמר עובדים ולמשוך כוח אדם איכותי ולקוחות.

התקציר לקוח מתוך תחקיר pCon בשם למה לספק נגישות?.

גילית מידע חדש? מעניין?... רוצה עוד? ראה 100+ תחקירי מפתח: http://www.pcon.co.il/v5/105Debriefs.asp

הרחבות, ראיונות עם מומחים, טיפים מעשיים וקישורים להעמקה ניתן למצוא בקישור הבא:http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=859


למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב