דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמני באר שבע בתערוכה, בית בנגב 

מאת    [ 13/09/2014 ]

מילים במאמר: 1489   [ נצפה 4697 פעמים ]

בית האמנים חדרה – מרכז לאמנות עכשווית

מארח 29 מאמני באר שבע בתערוכה

 "בית בנגב"

אוצרת: שולה פרמדר

 

התערוכה נפתחה ב 10 בספטמבר 2014 ותינעל ב 15 באוקטובר

משתתפים:

אזולאי יעל, אילת סוזאן, אמן אלי, אמנות יהודי אתיופיה, אנטוננקו אוקסנה, באומן רות, בורשק עליזה, בכר לורה, אברו בן אבו שנטל, ברקאי פנינה, גולדברג אילנה, גרינשפן אמנון,  גרסר רות, דוידוביץ שולמית, דקל זאב, וויס אריקה, ווסטפריד אנה, וייסמן חגי, זילברברג לנה, יגן יגאל, ליפל מיכאל, מאיר יהודית, נוימן אינגריד, סדקוביץ סליה, סויד מאיר (קוקו), פרמדר שולה, רז אורן, רקמת המדבר, שני גדעון,

בערב הפתיחה הגיעו מבאר שבע לחדרה האמנים ומשפחותיהם. הייתה אווירה חגיגית, שמחה ומכובדת בסביבה של אמנים ושוחרי תרבות רבים.

דברי פתיחה וברכות: צביקה גנדלמן - ראש עיריית חדרה, ד"ר אנטון בידרמן - מנכ"ל בית האמנים חדרה,  גב' כרמלה אוזן - יו"ר עמותת היוצרים בנגב וגב' שולה פרמדר – אמנית ואוצרת התערוכה.

 

דברי פתיחה מאת: ד"ר אנטון בידרמן

גבירותיי ורבותי, נבחרי ציבור, כבוד ראש העיר מר צביקה גנדלמן, חברי מועצה, יו"ר עמותת היוצרים בנגב - גב' כרמלה אוזן, אורחים מרחוק ומקרוב, חברי עמותה, ואחרונים חביבים ואהובים אמנים יקרים. ערב טוב וברוכים הבאים לפתיחת תערוכה של אמני בית האמנים בנגב. .

לפני כחודשיים פנתה אלי עליזה בורשק, אמנית וחברה מבית האמנים בנגב והציעה שיתוף פעולה בין בתי האמנים, חדרה ובאר שבע ושהם מעוניינים להציג במרכז שלנו בחדרה. בהמשך קיימנו חילופי רעיונות שהובילו לביקור האוצרת שולה פרמדר ואמנים נוספים מהדרום בבית האמנים חדרה. לאחר ביקור של נציגי באר שבע בבית האמנים בחדרה הוחלט להרים פרויקט אמנותי המשתרע על שלושת הגלריות והנושא לתערוכה : "בית בנגב".

מבצע צוק איתן שיבש מעט את התכניות ולא היה ברור אם התערוכה תצא לפועל. למרות הטילים , הקשיים והלבטים המוזה של  אמני הנגב לא נרדמה,  המשיכו ליצור והיום נפגוש ביצירותיהם של 29 מאמני הנגב.

התערוכה חושפת מגוון רחב של יצירות אמנות  בציור, צילום ופיסול. הסגנונות רבים וז'אנרים מגוונים. המוטיבים מועלים בצבעים וחומרי יצירה שונים המאפיינים את הנגב. מתקבלת  חוויה צבעונית, חומרית וצורנית כדיוקן מקום ומאתגר את האינטלקט לשיח אישי, קולקטיבי ואמנותי כאחד..  עושר ציורי, מזמין את הצופה אל עולמות של זהות, של פיוט ומסתורין. בדומה לפורום האמנים בחדרה, גם בדרום עוסקים בפלורליזם ורב תרבותיות כמצע בסיסי לתפיסת עולמם ועמדתם בעולם האמנות. אמנים פעילים ויוזמים שאינם מחכים עוד לקבל תוקף מהמרכז ומבקשים לקחת אחראיות על יצירתם. מדברים בקולם ומתעדים את ההיסטוריה של עצמם. תפישת עולמם היא שאמנות מגשרת בין תפישות ועמדות שונות על מגוון התרבויות בהם מתאפיינת מדינת ישראל.

דיאלוג דרומי ערכי ומורכב בין תפישות ודעות שונות על שאלת הזהות מזמין מבט אישי בעולמם של המציגים   כשיח מפרה ומגשר בין קטבים הנשענים על מקום, זהות, זיכרון, אסתטיקה של הנגב ואהבת היצירה. 

תערוכה מקצועית ומאתגרת ועל כך מגיע תודה ענקית לאוצרת שולה פרימדר  שבחרה ברגישות מובחנת עבודות מ 29 אמני הנגב, וכמי שעוסק בתחום שנים רבות זאת משימה לא פשוטה ואחריות גבוהה הדורשת ידע, יכולת, הבחנה ודיוק בהחלטות. היה לי לעונג לעבוד איתך.

חיפשתי את המשותף בין המציגים ומצאתי שעבודותיהם בתערוכה מצביע על מה שמוכר לכולנו  מתולדות האמנות הישראלית. אמנים מתייחסים ליצירה כסוג של שייכות לסביבה ולמקום בו הם חיים.  אחרים מתעניינים בערכי ציור כביטוי לרגש וכחזות מקום המלווה  בחרדות ובמתחים שסביבתם. אחרים מתמודדים עם שאלות תרבותיות של זהות נפשם, הלכי רוחם, וגם עם זיכרונות וגעגועים לארץ מולדתם. הסגנונות גם הם נעים  בין מופשט לפיגורטיבי, בין ריאליסטי לרעיוני.

קישור לסרטון התערוכה

"בית בנגב"

https://www.youtube.com/watch?v=AtvtwNq_BqQ

 

מעט על בית האמנים חדרה

בית אמנים במרכז העיר מהווה בית חם לאמנים ושוחרי תרבות ואמנות. הוא מבקש להעלות את קרנה של העיר חדרה בעיני עצמה ומה שחשוב לא פחות בעיני שוחרי תרבות והאמנות בארץ ובחו"ל. אמנים, מבקרי אמנות, מנהלי מוסדות אמנות, היסטוריונים ואוצרים שביקרו מחוץ לחדרה מברכים על המפעל התרבותי המיוחד שהוקם בחדרה רבתי. הפעילות בבית האמנים חדרה הינו חלק בלתי נפרד מהחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי הפועל לעיצובם של ילדינו לעולם המאפשר חשיבה פתוחה וביטוי אישי כאחד.

מיקום בית האמנים במרכז העיר חדרה יעודד חשיפה של קבוצות אוכלוסייה מכל הגוונים והגילאים לתרבות ויצירה. ממוקם במתחם יד לבנים והספרייה העירונית השוכן בגן המייסדים של ותיקי חדרה. גן המייסדים שוכן במרכז העיר מול קניון לב-חדרה ומשתרע בין רחוב הרברט סמואל לאורך רחוב רוטשילד ועד רחוב הנשיא. לפני כשני עשורים הגן והמתחם עברו שדרוג, בניה ושיפוץ שעוצבו על ידי האמן דני קרוון. אני מאמין שהזכות ליצור תרבות ולצרוך אותה היא זכות יסוד והכרחית. חיי תרבות ואמנות של עיר בונים את דיוקנה, מרכיבים את זהותה וייחודה. בית האמנים יחזק את הליבה התרבותית המשותפת ותעודד גם ביטוי למסורות השונות ולתרבויות השונות, תוך קיום יחסי גומלין ביניהן.

אני רוצה להודות לאמני הנגב על שיתוף פעולה פורה, ובמעמד זה אני מבקש לברך לשנה טובה ומוצלחת,  שנה שבה יתמלאו משאלות ליבנו לטובה בבהירות ובבריאות, בשלווה ובעשייה של הבנה וחכמה בקבלת האחר,  שנה של חברות, קירבה, שמחה ואור, נתינה ומחילה  ושנה של יצירתיות והפתעות נעימות...

 

מדברי האוצרת: שולה פרמדר

"האדם אינו אלא קרקע ארץ קטנה,

האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו".- שאול טשרניחובסקי מתוך השיר "האדם אינו אלא".

 

האמנים המציגים בתערוכה זו הינם חברי בית האמנים בנגב.  המכנה המשותף ביניהם הוא היותם  תושבי באר שבע וסביבתה ומייצגים מגוון רחב של האוכלוסייה.  כל אמן בדרכו מתאר את הסביבה בה הוא חי ויוצר. במגוון גישות וטכניקות מתעדים את הרשמים שמטביעים המקום והזמן, הנוף והטבע אשר נספגו בתודעה ומצאו את דרכם אל היצירה.

התערוכה מציגה את הנגב בשלל גווניו ומנקודות מבט שונות: נופים דרמטיים של המדבר לעומת פיסות נוף פסטוראליים או תמונות העיר באר שבע, בה מתערבבים ישן מול חדש.

יהודית מאיר, מייסדת בית האמנים אשר עבודות הקראמיקה שלה מקשטות מבנים ציבוריים רבים ברחבי הארץ. מציגה פיסול קראמי כשהחומר ממנו עשויות עבודותיה מופק מאדמת הנגב וכן גם ההשראה ליצירותיה. זאב דקל, חגי וייסמן ויגאל יגן מתעדים את הנוף בצילום. זאב מתייחס אל הנוף המדברי האותנטי, יגאל מתמקד בנוף האנושי ואילו חגי מגיש צילומי תקריב של פריטים בנוף. מאיר סויד (קוקו) מצייר עבודות ססגוניות באמצעות המחשב. עבודותיו המוצגות בתערוכה מתארות את פנים הבית. אילנה גולדברג המתמחה בעיצוב טקסטיל יצרה שטיח קיר באמצעות פיסות בדים הצבועים ביד ומתמזגים לתיאור נוף הנגב. איל אילנה התמחתה באמנות הטכסטיל.

אריקה וייס היא אמנית בינלאומית באריגה אמנותית, היא מציגה שטיח הארוג בנול ידני שמתאר פריחה בנגב בגוונים מונו-כרומטיים... הטכסטיל, (צביעה ביד של נשות לקייה מציגות תמונות קיר העשויות מרקמה בדואית מסורתית שבמקור הייתה רקומה על שמלות נשים. שולמית דוידוביץ ועליזה בורשק מציגות קולאג' המשלב צילום וציור בעיבודי מחשב, שולמית מתארת את הנוף האורבאני של העיר העתיקה בבאר שבע ועליזה משלבת דמויות בתוך הנוף. עבודותיה של סוזאן אילת העשויות בהדפס רשת בטכניקת צביעה מיוחדת, מתארות דמויות של אנשים בשוק.

יעל אזולאי היא אמנית ילידת באר שבע. עבודותיה מתעדות את סביבת חייה. כאן היא מציגה עבודות אקוורל המתארות את מתחם הקטר בבאר שבע. אלי אמן ונשות "אמנות יהודי אתיופיה" משמרים את התרבות האתנית של העדה ומציגים קדרות בחומר של דמויות מהפולקלור האתיופי. פנינה ברקאי היא קרמיקאית ידועה היוצרת בטכניקה אישית וייחודית. בתערוכה היא מציגה פסלי כבשים מחימר וציור באקריליק.  

אמנון גרינשפן מפסל בברזל. הוא יוצר בעיקר בעלי חיים וצומח ובעבודתו הוא הופך את החומר הקר והנוקשה לאובייקט חי ונושם. כאן הוא מציג זוג ינשופים. אוקסנה אנטוננקו היא אמנית עולה שמתגוררת בבאר שבע. מציגה ציורי אקוורל המתארים אתרים בעיר ברגישות ובצבעוניות מרהיבה .שנטל אברו בן-אבו  מפסלת בעיסת נייר בשילוב עם בדים. מציגה דמויות של ילדים בעלי הבעות פנים ושפת גוף המשקפות את הלך נפשן ברגישות רבה.

לורה בכר היא מומחית בין לאומית העוסקת בעשיית נייר מצמח המתנן השעיר הנפוץ באזור הנגב.. היא מציגה קולאז'ים  העשויים מנייר מעשה ידה ובהם משולבים רישומים. רות באומן יוצאת אל הטבע והמדבר ומציירת את מרחבי הנגב ותושביו באקוורל  שנים רבות. בעבודותיה היא נותנת תחושה של שקיפות ואור כאורו הבוהק  של הנגב. אורן רז המצייר בשמן ואקריליק הוא אמן ייחודי שיוצר את עבודותיו מתוך דחף וביטוי אקספרסיבי בעוצמה ובצבעים חזקים.

לנה זילברברג מתעדת את הנגב מהתבוננות בנוף יוצרת את עבודותיה באקוורל. היא יוצרת מרקמים מעניינים באמצעות משיכות המכחול החופשיות שלה.  רות גרסר מציירת באקוורל פינות חמד ברחובות העיר העתיקה בבאר שבע. היא מציגה את הנוף האורבאני של העיר בחינניות ובצבעים עליזים. עבודותיה של אנה ווסטפריד  נעשות בפורמטים קטנים בטכניקה משולבת של דיו וצבעי מים ובאמצעות קווים עדינים ורגישים היא מתארת את הנוף המדברי. מיכאל ליפל מתעד ביצירותיו את הסביבה בה הוא חי. כאן הוא מציג את רחובות העיר באר שבע  ברגישות ובצבעוניות. נופים המקיפים אותו, רחובות עירו גם ערים אחרות שולה פרמדר מפגישה אותנו בעבודותיה עם מרחבי הנגב, החול וצבעי המדבר המונו- כרומטיים. היא מציגה עבודות בשילוב של טכניקות, דיו, גירי שמן ועפרון.  את הצופה                                               

אינגריד נוימן מפסלת ברשת מתכת רכה. באמצעות ידיה בלבד, היא יוצרת דמויות מגוונות בהן מתבטאים הניגודים שבין רך וקשה, מלא וריק, אור וצל. ציורי השמן של סליה סדקוביץ מתאפיינים במשיכות מכחול חופשיות ובצבעוניות עזה אשר יוצרות את הטקסטורות, והשכבתיות בעבודותיה בעוצמה אקספרסיבית . עבודותיו של גדעון שני מבטאות ברגישות את נופי המדבר. ציוריו נעשים לרוב מצילומים, אך היכרותו עם השטח, מסייעת לו להביע את האווירה הייחודית.

העבודות הרב-גוניות שבתערוכה מייצגות את החיבור ההדוק שבין האדם לסביבתו, הרגשת השייכות למקום והתלות שלנו בסביבה בה אנחנו חיים. העשייה האמנותית מהווה בבואה של הנוף, המהולה בביטוי אישי של רגשות ותחושות.

 

Dr. ANTON BIEDERMANN is a Painter, Sculptor, Art teacher and lecturer, artistic project producer in Israel and abroad, Manager and Curator of the Art School and Gallery ?Studio Oman?- Hadera, Israel. http://anton-art.co.il/ http://enter-system.com/site/index.asp?depart_id=63175 l




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב