דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה מצפה בחיים לאדם שנגמל 

מאת    [ 10/09/2014 ]

מילים במאמר: 594   [ נצפה 1936 פעמים ]

הבינו שהחיים מזמנים לנגמל דחפים רציניים לחזור לסמים ללא קשר לכמה טובה הייתה תוכנית הגמילה

ניתוק יחסים, עיכובים בקריירה, אבדן מקום עבודה, תביעות משפטיות, מוות במשפחה או של חברים קרובים – אלו יכולים להיות גורמים להלם. אפילו אדם שהיה נקי מסמים או אלכוהול במשך שנים רבות עלול להישבר ברגעים כאלו. כאשר אתם אוהבים מישהו שנגמל מסמים, במקרה שהוא נתקל באחד מגורמי הלחץ האלו תנו לו (או לה) עזרה נוספת בזמן שכזה. נסו לא להשאיר אותו לבדו במהלך הימים הראשונים. לאחר שהמשבר הזה עבר, ניתן להניח כי המיומנות וההכשרה שנרכשו בתוכנית הגמילה יעבירו אותו דרך כול הצעדים שיש לעבור דרכם.

איך עושים זאת בצורה לא נכונה

אדם סיים בהצלחה תוכנית גמילה ובמשך עשר שנים היה נקי תוך שהוא מנהל חיים מוצלחים. כאשר יצא לבילוי בחברת חברים קרובים אחד מהחבורה מת בפתאומיות מהתקף לב, ממש מולו. מפני שהיה נקי במשך עשור המשפחה לא חשבה שהוא זקוק לעזרה נוספת בזמן הזה. אך האבדן הוא כה מזעזע ומהמם עד שאפילו עשר שנים של אי שימוש בסמים אינם מספיקים כדי למנוע ממנו מלשוב לשימוש בסמים. הבריחה הקצרה שלו לאופיאטים מספיקה כדי לעורר מחדש את דפוס ההתמכרות שלו לסם. כמה שבועות לאחר מכן המשפחה נוכחת שאיבדה אותו שנית בגלל ההתמכרות.

איך עושים זאת בצורה נכונה

כאשר חברו הטוב של האדם מת לנגד עיניו, אחיו מבין שאירוע כזה יכול להיות כול כך מזעזע עד שהאירוע ידחוף אותו לברוח מהכאב באמצעות שימוש חוזר באופיאטים. הוא מייד מגיע להיות לצידו של אחיו ונשאר איתו במשך כמה ימים. במידה ועליו לצאת, הוא מוודא שבן משפחה או חבר קרוב שלא משתמשים בסמים יחליפו אותו עד לחלוף המשבר. האח מבין שאי הנוחיות שנגרמת לו עצמו היא חסרת חשיבות בהשוואה להפרעה שתקרה אם אחיו יצטרך לעבור עוד פעם דרך תוכנית הגמילה השלמה.

המשיכו לספק תמיכה לאחר שיקירכם סיים את התוכנית

אל תנהגו כאילו הבעיה מעולם לא הייתה קיימת לאחר שהאדם נהיה בוגר של התוכנית.כמעט כול אחד שסיים תוכנית גמילה זקוק לתקופה של תמיכה מצד משפחה וחברים. תומכים צריכים להיות רגישים לצורכי האדם כך שלא ישתו בנוכחותו או יוודאו בזהירות שזו אינה בעיה. אין להזמין את האדם שנגמל לשתיה, למעשה, יהיה זה נבון אם אדם קרוב לנגמל ישמש כגיבוי אם הוא רואה שהנגמל נכנע ועומד להזמין שתייה או "לענג את עצמו" בצורה אחרת. אין צורך לומר שמשפחה וחברים לא ישתמשו בסמי מרשם או בסמים בלתי חוקיים בקרבת נגמלים. בעוד שכמות העזרה הנחוצה שונה מאדם לאדם יהיה זה בטוח להניח שתמיכה נחוצה. אל תסמכו על דפוסי מחשבה או התנהגות כפי שהיו בטרם ההתמכרות ואל תצפו להם, אלא לאחר שתוכנית הגמילה הסתיימה ועבר מספיק זמן שבו רכש הנגמל שליטה בחייו כנקי מסמים.

איך עושים זאת בצורה לא נכונה

כאשר הבן המבוגר חזר מתוכנית הגמילה , אימא ואבא יזמו מסיבה לחגיגת האירוע. הם הרגישו שזה בסדר להגיש בירה במסיבה מפני שהבן השתמש באופיאטים כסם המועדף עליו. הוא שתה כמה בירות. חבריו הותיקים היו במסיבה (המשפחה לא ידעה שהם היו שותפיו לשימוש בסמים) יחד עם חברתו לשעבר. המשפחה לאחר המסיבה חזרה לסדר היום ולדפוסי החיים הרגילים, אך הבן יצא החוצה למחרת ומצא את סוחר הסמים הוותיק שלו.

איך עושים זאת בצורה נכונה

כשהבן חוזר הביתה, ההורים יושבים איתו ומוצאים עם מה הוא יכול להתמודד ולמה הוא צריך עוד זמן להכנות. הוא מבין שהוא צריך לחזור לחיים נורמאליים בהדרגה. יש לו עבודה שמחכה לו והוא רק רוצה ללכת מהעבודה הביתה למשך תקופה מסוימת, ואולי ללכת לכמה מקומות עם המשפחה. הוא איננו רוצה עדיין לפגוש את שותפיו לשימוש בסמים. לאחר שהיה נקי מסמים במשך תקופה ממושכת בסביבה הביתית, הוא מרגיש קצת יותר בטוח לצאת החוצה לבדו. כאשר ההורים יוצאים לחופשת סוף שבוע, בן משפחה אחר "קופץ" כדי לראות מה שלומו. תוך כמה חודשים הוא מרגיש נוח לחיות חיים נורמאליים. 

ציפי מסייעת למכורים לסמים ואלכוהול למצוא פתרונות יעילים לגמילה המותאמים להם אישית. באמצעות צוות מומחים מקנים להם אף כלים לחיים  על מנת לא לחזור להתמכרות. narconon.israel@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב