דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האומנם מודעות יוצרת שינוי? ואם לא, מה כן? 

מאת    [ 10/09/2014 ]

מילים במאמר: 536   [ נצפה 2556 פעמים ]

 

האומנם מודעות, כפי שנתפסת על ידי עולם הפסיכואנליזה המסורתי,  כל כך נחוצה כדי לחיות חיי רווחה מבחינה נפשית רגשית? שאלה שמעסיקה את  מחשבותיי מזה כמה שנים, ובמיוחד בעת הזו. כיצד קורה ששנים של טיפול פותח ראש ,אשר מצליח באופן משביע רצון להרחיב את המודעות של האדם לעצמו, על כל מרכיביו, איננו מצליח, לעתים קרובות, וזאת על פי ניסיוני הקליני בלבד, להקל באופן ממשי על המטופל בחייו? כיצד קורה שאנשים מודעים וחכמים מוצאים את עצמם שוב ושוב לכודים באותם דפוסים ועם אותם הפחדים שמעכבים אותם? במלים אחרות: כיצד קורה שרכישת מודעות בתהליך טיפולי ארוך לא תמיד מייצר שינוי בר קיימא בחיי הפרט?

כמטפלת המשלבת תפיסות של פסיכולוגיית המזרח, לצד גישות הממוקדות בגוף והנפש במידה שווה, אני רוצה לשתף אתכם בהחלטה שגמלה בליבי לפני כמה שנים, והיא: להפחית  באופן מכוון ומגמתי את החתירה להבנות שכליות והרחבת המודעות, לטובת שני אפיקי טיפול אחרים: האחד מתמקד ביצירת סביבה טיפולית אימהית, רכה, עוטפת באופן מרבי, תוך כדי הרחבה מכוונת של פונקציות אימהיות חשובות כמו: הזנה (הכנת קפה ועוגה לפני כניסה לקליניקה), לצד דאגה קונקרטית ממשית ("הגעת ללא מעיל וקר בחוץ") , לצד ביטויי אותנטי של עידוד ואמונה – כזה שאינו זקוק לתמיכתן של עדויות מושכלות מעוגנות מציאות אובייקטיבית (בדיוק כמו אימא שחובתה להעניק את הביטחון הראשוני הזה תמיד וללא תנאי), ובו בזמן, בדיוק כמו אימא, כשצריך: להציב גבולות, לתסכל ולאפשר גדילה עצמאית וכן הלאה. לצורך ההמחשה: יכולה בין מפגש טיפולי אחד לשני, ללא היסוס, ומתוך רציונאל טיפולי ברור: לשלוח גם סמס כדי לוודא "שהראיון עבר בשלום" או "סומכת עליך שתספור עד עשר מחר במפגש עם רינה", או "תזכרי כמה את כן יודעת וכן חשובה". או למשל: "אז מה אם קשה לך? אני חושבת שאת מוותרת לעצמך עכשיו...מרחמת על עצמך" – כדוגמא לתסכול.

אפיק שני: האפיק הרוחני . רוחני במובן זה שהוא מתייחס אל תחושות הגוף כאל ישות חשובה ומלאת תבונה, אשר יש להקשיב לה, לשוחח עמה, להבין אותה, וכן אל הנפש או לנשמה: הכוונה כאן (מבלי להיכנס לתיאוריות של נכון או לא נכון), היא  לנשמה או נפש כביטוי של תודעה – תבונה שמתקיימת בתוך אך גם מעבר לאדם, ובתוך כל היש,  באמצעותה ניתן להתבונן בעצמנו ובעולם. על פי גישות פילוסופיות שונות, מסוגלת זו הנפש  גם להתחבר ולדעת את הבלתי נראה לעין ואת שמעבר לעצמו.  באפיק זה  מתקיימת התנסות ממשית בחיבור והקשבה לגוף ולמסריו, כולל הקשבה "ללב", התנסות בניתוק ממשי מחשיבה והתחברות לידע "לבבי", או אל אותו חלק בתוכנו, היודע באופן אינטואיטיבי, מבלי להידרש לתהליכי חשיבה, כולל תרגול מתמשך באמצעות כלים שונים של הרגעה ומדיטציה, על מנת לשלוט בתהליכי החשיבה באופן שמאפשר למטופל לחוש עצמה ויכולת.

שני נתיבים אלו, כשהם מתקיימים באופן מקביל בתוך המפגש הטיפולי, מאפשרים לדבר מיוחד לקרות – קסם. הקליניקה שלי היא מקום התרחשותם של קסמים. הפונקציה האימהית מבססת וסוללת את אבני היסוד של הביטחון והאמון כתנאי לשחרור, הרפיה והסכמה להיכנס אל אפיקי ההקשבה לגוף ולנשמה. המטופל מתמסר כך אל תוך חקירת עצמו כמו  אל תוך סיפור מרתק, רב רבדים ותעלומות. השילוב הזה, על פי ניסיוני, הופך את הטיפול למסע מרגש, בשניים, מבלי לצאת פיזית אל שום מקום. הקסם המתרחש הוא  רגע שבו כל התוהו, הכאוס הפנימי המטלטל והזורה ייאוש, הופך בהדרגה "ממתכת לזהב" כמאמר האלכימאי –  ניגודים מתאחדים. מסוג החוויות שאין לתארן באופן מילולי מעוגן בחשיבה אנליטית ליניארית. מהרגעים שניסוחם בתוך משפטים מובני חשיבה שיטתית, לא יצלחו. המאזין לא יבין לעולם, בעוד החווה יבין עולם ומלואו: מורכב ורב מימדי.

ישראלה שיר, M.A פסיכודרמטיסטית, תרפיסטית, מנחת קבוצות וסדנאות, מפתחת גישת ה"ניהול העצמי" www.israelashir.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב