דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול פסיכולוגי: תשובות לשאלות נפוצות 

מאת    [ 10/09/2014 ]

מילים במאמר: 888   [ נצפה 2256 פעמים ]

מהו טיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי הוא תהליך שמטרתו היא ריפוי הסימפטומים בעטיים הגיע המטופל, כגון חרדה, דכאון, או לבטים בזהות העצמית. הדרך לריפוי זה נעשית באמצעות מפגשים עם פסיכותרפיסט, לרב אחת לשבוע. במפגשים אלה עובד המטפל עם המטופל על שינוי דפוסים רגשיים לקויים והרחבת המודעות העצמית של המטופל, באמצעותה יפתחו בפני המטופל אפשרויות פעולה נוספות, להן לא היה המטופל מודע קודם לכן.

 

למי מיועד טיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי מיועד לכל אדם המבקש להעזר באיש מקצוע על מנת לפתור קשיים רגשיים, כגון  פחדים, מצבי רוח, בעיות במערכות יחסים, תחושה פנימית של ריקנות או מצוקה רגשית, בדידות, מחשבות מטרידות, כעס בלתי נשלט וכיוצא באלה. טיפול פסיכולוגי מתאים גם לאנשים שאינם סובלים ממצוקה רגשית ברורה, אלא הגיעו לנקודה בחייהם בה הם מעוניינים לבחון את חייהם עד כה, לפתח את המודעות העצמית שלהם, כישוריהם הבין אישיים, והפוטנציאל האישי שלהם בעזרתו של איש מקצוע. אם אינך בטוח עד כמה הבעיה ממנה הינך סובל מתאימה לטיפול, אתה מוזמן להתייעץ איתי טלפונית, או לקבוע פגישת הכרות, שבה אוכל להכיר אותך מעט ולייעץ לך עד כמה הנושאים המעסיקים אותך מתאימים לסוג הטיפול שאני מציע.

 

במה עדיף טיפול פסיכולוגי על עזרה מחבר או קרוב משפחה?

רב האנשים המגיעים לטיפול פסיכולוגי כבר ניסו לפני כן לקבל עזרה מחבר או קרוב משפחה ועדיין לא פתרו את בעייתם. פסיכותרפיסט עבר הכשרה מיוחדת לטיפול נפשי, שחבר או קרוב משפחה, תהיה כוונתם טובה ככל שתהיה, לא יכולים לספק. הפסיכותרפיסט יודע להקשיב באופן אחר, ויבין את בעיותיך באופן עמוק יותר. הוא לא רק יקשיב לסיפורך ויתן עיצות המבוססות על ניסיונו האישי, אלא יכוון אותך להבין את עצמך ולהשתנות. בניגוד לחברך הטוב, הוא נמצא שם אך ורק בכדי לעזור לך, ולא יערב אותך בחייו האישיים. במובן זה הוא אובייקטיבי יותר מחבר, ובנוסף גם מחויב לסודיות מלאה.

 

כמה זמן נמשך טיפול פסיכולוגי?

טיפול עשוי להיות קצר (שבועות אחדים), או ארוך (חודשים רבים). אורך הטיפול הוא פועל יוצא של מורכבות הבעיה עימה מגיעים לטיפול. מטופלים מסוימים מגיעים אליי בשל לבטים ספציפיים בהם הם נתקלים במהלך החיים, קשיים קיומיים שאינם נובעים מדפוסים פסיכולוגיים לקויים שמקורם עמוק, אלא מ"תלאות החיים". לדוגמא, קושי להתמודד עם גירושים או לעבד אבל. במקרים כאלה הטיפול עשוי להיות קצר, ולארוך מספר מפגשים בלבד, בהם מקבל המטופל את התמיכה לה הוא זקוק וממשיך בדרכו מחוזק יותר. במקרים אחרים, מבוססים הקשיים עימם מגיע המטופל על מבנה פסיכולוגי רעוע, הנובע מאירועי ילדות טראומטיים או סגנון הורות לקוי. הביטוי הסימפטומטי של אלה עשוי להיות, לדוגמא, קשיים הנובעים מתחושת חוסר זהות עצמית, או דפוסים בין אישיים לקויים המונעים ממנו למצא זוגיות. במקרים אלה עשוי הטיפול לארוך זמן ארוך יותר, כיוון ששינוי דפוסים רגשיים עמוקים שליוו את האדם שנים רבות דורשים יותר עבודה טיפולית.   

 

האם סדנאות מודעות או אימון אישי יכולים להחליף טיפול פסיכולוגי?

ברב המקרים לא. מה שמאפיין סדנאות מודעות או אימון אישי (קואוצ'ינג) הוא, בין השאר, היותם קצרי מועד. קיימות סדנאות בנות מספר ימים אינטנסיביים, בהם עוברים המשתתפים באופן אינטנסיבי תהליכים רבי עוצמה. מארגני סדנאות אלה מבטיחים תוצאות מרחיקות לכת. לעיתים מרגישים המשתתפים סוג של התעלות רגשית ורוחנית (תחושת "היי") בסיום הסדנא, ומרגישים כאדם חדש. אך עם חזרתם לשגרה הם מגלים לרב שכל הדפוסים הישנים חזרו. לראייה, רבים מהמטופלים המגיעים אליי, השתתפו בסדנאות כאלה, או בתהליך קצר של אימון אישי, ומרגישים שכל מה שהרגישו שהפיקו מהסדנא או האימון נמוג עם סיום התהליך או זמן קצר לאחר מכן. מדוע זה כך? כיוון שדפוסים רגשיים מורכבים שנרכשו בילדות לא יכולים להשתנות בתוך מספר ימים או שבועות. לדוגמא, אם הפכת להיות אדם תלותי בגלל שהוריך גרמו לך לפתח בהם תלות, לא תוכל לצפות שדפוסים אלה שרכשת במשך שנות ילדות רבות ישתנו בתוך מספר ימים של סדנא, תהיה משמעותית וחזקה ככל שתהיה. דפוסים שנרכשו לאורך זמן דורשים תהליך ממושך יותר שיאפשר את תרגול הדפוסים החדשים והעמקתם, לפני שיהפכו להיות חלק אמיתי ממי שאתה. טיפול פסיכולוגי ממושך יותר הוא המענה היחיד לסוג כזה של שינוי.

 

האם לא יותר פשוט (וזול) יותר לקחת כדורים נגד דכאון או חרדה?

בעוד שכדורים עשויים לעזור לך להתגבר על דכאון או חרדה ברמה המיידית, הם אינם פותרים את הסיבה בגללה נגרמו הדכאון או החרדה, ולכן יש סכנה שתהפוך תלוי בהם. טיפול פסיכולוגי מטפל במקור בגללה נגרמו החרדה או הדכאון. מטפל בשורש הבעיה, וכך עוזר לפתור את הסימפטומים. דומה הדבר לכדור נגד כאבי ראש. בעוד שאופטלגין, לדוגמא, יקל על כאב ראש, הוא יעזור רק באופן זמני, שכן הוא לא יפתור את המקור בעטיו נגרם כאב הראש. פסיכותרפיה כמוה כטיפול במקור ממנו נובעים הכאבים. בנוסף, היא אינה מסכנת בתופעות הלוואי המאפיינות כדורים פסיכיאטריים. לעיתים, אפשר ונכון להעזר בטיפול תרופתי במקביל לטיפול הפסיכולוגי, אך לא כתחליף לו.

 

האם הטיפול יהפוך אותי לאדם אחר?

טיפול פסיכולוגי לא נועד להפוך אותך לאדם אחר. נהפוך הוא. הטיפול נועד על מנת לאפשר לך להיות האדם שאתה אמור להיות. בעיות עימן מגיעים אנשים לטיפול, כגון לבטים בזהות המינית, רגשות בלתי נשלטים (כמו כעס או קנאה), קשיים בזוגיות, וכיוצא באלה, כולם מונעים ממך לבטא את הפוטנציאל המולד הרב שבך. בעזרת הטיפול, תוכל להפחית את המצוקה הרגשית שחשת, ולזכות ביותר שליטה על חייך. הטיפול יאפשר לך לשנות רק את אותם היבטים באישיותך שמפריעים לך, ולהישאר האדם שהכרת, בגרסה מודעת יותר, חזקה יותר וטובה יותר.

 

טיפ אישי לסיום:

כשאתה מגיע לטיפול חשוב שתרגיש נוח עם המטפל שבחרת. אני מאמין שכימיה עם המטפל חיונית להצלחתו של הטיפול, ועליה להיות קיימת כבר מהמפגש הראשון. אם אינך מרגיש את החיבור האישי למטפל עדיף יהיה עבורך לחפש מטפל אחר.

דר' ירון זפרן הוא פסיכותרפיסט, המקבל מטופלים בקליניקה פרטית ברמת גן. דר' זפרן מרצה בכנסים בישראל ובעולם, כותב ספרים, ועוסק בהכשרת מטפלים. ליצירת קשר - 03-5256926.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב