דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמונות שליליות הגורמות להכשלה עצמית והרסנות 

מאת    [ 03/09/2014 ]

מילים במאמר: 1038   [ נצפה 5072 פעמים ]

לא מעט נכתב על כך שמרבית הקשיים הרגשיים מקורם בילדות המוקדמת. החל מגיל הינקות ילד לומד להתאים עצמו לדרישות וציפיות הסביבה בה הוא גדל. מדובר בתהליך התאמה הישרדותי בניסיון ליצור קשר בטוח עם המטפלים העיקריים (ההורים בדרך כלל). אחרי הכל, מיום היוולדו האדם זקוק לדמות מבוגרת על מנת להתקיים ולהתפתח, גם אם דמות זו "איננה מושלמת", או גרוע מכך. גם במקרים בהם ילדים הם קורבן להזנחה או התעללות, ההורים הם כנראה היחידים המספקים את הצרכים הבסיסיים לקיום הפיזי. ישנן אמהות (או דמות מטפלת מרכזית אחרת) שאינן ערות לצרכי ורצונות התינוק. אמהות כאלה עלולות מסיבות שונות (לחץ בחייהן, חוסר בשלות, דכאון או מבנה אישיות לא בשל), להיות ממוקדות בצרכיהן במקום בצרכי התינוק. התכונה החשובה ביותר שהאם זקוקה לה כדי לפתח תקשורת תקינה ובטחון אצל תינוקה, היא רגישות לצרכיו והענות להם.

למרבה הצער, ההתאמות ההשרדותיות שילד עושה בינקותו וצעירותו, הופכות להיות חלק בלתי נפרד מאישיותו וכוחות ההתמודדות שלו. מדובר בתהליך לא מודע, לכן קשה מאוד להתעמת ולאמת תכונות אלה ולשנותן. ויתור על דפוסי עבר איננו תהליך קל ופשוט. שינוי דפוסים מוטמעים ההופכים להיות חלק מהאישיות, הינו תהליך מורכב המצריך שינוי מהותי בליבת החשיבה. קונפליקטים פנימיים ניתנים לישוב, אך אין ספק שמדובר בתהליך הדרגתי הכרוך בחשיפה והתגברות על התנגדויות עמוקות.

אין ספור פעמים שמעתי אנשים המצהירים "אופי אי אפשר להחליף" או "זה מי שאני, תמיד הייתי ואשאר כזה...", "אני דומה לאבא/אמא/אח – זה ה-DNA שלי" וכו'. ההנחה הבסיסית של האדם היא שאלה תכונותיו המולדות ולא תכונות שלמד בתהליך התפתחותו המוקדמת מתוך צורך ורצון להתאים עצמו לסביבה בה הוא גדל. בתהליך שינוי חשובה מאוד ההבנה והתובנה שלכוחות חיצוניים (הורים לדוגמא) ולא רק לתכונות מולדות, ישנה תרומה מכרעת בפיתוח התנהגויות והתמודדות עם החיים. מכאן יש לאדם אפשרות לשנות את מרבית הדפוסים שאינם תורמים להמשך התפתחותו. ללא תובנות אלה השינוי יהיה חיצוני בלבד ולא שינוי מהותי ומוכלל.

מטבע הדברים, שינוי מהותי צועד יד ביד עם ספק וחרדה. זה רק "הגיוני" שאדם ייצמד למערכת אמונות ששרתה אותו מרבית חייו. יחד עם זאת, אדם המבקש שינוי ומחוייב לו, ילמד בהדרגה להתגבר על מכשולים בדרך ושינוי התרחש בעיקר בתפיסת העצמי שלו. מדובר בתהליך בה הילד שבו יתעורר מידי פעם ויגרום להססנות וספק.

לכן, אין להיבהל אם וכאשר הילד שבך מגלה סימני חרדה קיומית לנוכח שינוי התנהגותי משום שמדובר בחזרה לחוויה מוכרת ומאיימת מהעבר. "תכנות" מחדש של "דיסקים" השרדותיים מהעבר מצריך שיתוף פעולה, הקשבה ואמפטיה כלפי עצמך בעיקר. תמיד יהיו מצבים בהם הנפש מזהה סכנה ומתנהגת בהתאם. לכן, חשוב להבין מה קורה לנו וללמוד להתגבר על האוטומט המוכר והידוע.

מקורות נוספים להכשלה עצמית והתנהגות הרסנית:

בטרם ארחיב אודות חשיבה עצמית שלילית, חשוב להדגיש שחלק מהאמונות השליליות הגורמות להכשלה עצמית, הרס וביטול עצמי עלולות לנבוע גם מיחסים מחוץ למשפחה, כמו לדוגמא: מורים, חברים בני אותו גיל, קרובי משפחה ודמויות סמכותיות אחרות. כאמור ישנם מקורות רבים הגורמים לאדם לאמונות שליליות ביחס לעצמו.

דפוסי הכשלה עצמית עלולים לנבוע מכל מקור הנחווה כטראומתי וכאיום להישרדות הפיזית ו/או איום על עצמי. טראומה גורמת לאדם להגיב באופן מוגזם לכל גרוי הנתפס כדומה או מספיק דומה לאיום המקורי שהבהיל או זעזע בילדות או מאוחר יותר. במקרים רבים, התגובות עלולות להיות תוקפניות ו/או הימנעותיות הגורמות, בסופו של דבר, להכשלה עצמית ולהרסנות. ברוב המקרים, התגובה האוטומטית להתנהגויות כאלה הינם הגנתיות ומתגוננות. מאידך, בפרספקטיבה רחבה יותר עשויים לגלות שהתגובה הייתה מוגזמת, מזיקה ולא יעילה. לדוגמא: אדם אשר פוטר ממקום עבודתו באופן מפתיע וחווה פיטורין אלה כחוויה טראומתית והרסנית, בכל פעם שהבוס שלו ירצה לשוחח עימו על משהו שגרתי הקשור בעבודה, הוא יכנס למצב רגשי ופיזי סוער כאילו הוא שוב עומד להיות מפוטר ברגע זה. למרות שאין כל היגיון בחשיבה זו, מדובר בתבנית שהתקבעה לה ויש מבחינתו "היגיון קיצוני" בהתנהגותו – הגיון שהופך להיות מוחלט ברגעים מסויימים מבלי לקחת בחשבון את המציאות העכשיות.

התמכרות היא סיבה נוספת הגורמת להכשלה עצמית והרסנות. התמכרות (על גווניה השונים) מסייעת להפחתת רמת החרדה והפחד. רוב ההתמכרויות ממלאות תפקיד הרגעתי (Self medication) אשר לכאורה מקלה על המצוקה. אך מטבע הדברים, ככל שמתמכרים יותר (לסמים, אלכוהול, קניות, מין, ספורט וכדומה) כך הגוף והנפש דורשים יותר. למעשה כל אסטרטגית התמודדות הנסמכת על התמכרות לשם הקלת מצוקה, תהפוך בסופו של דבר, לחרב פיפיות.

לבסוף, ישנן תכונות אופי מולדות אשר כאשר לא מנסים להתגבר עליהן או למתן אותן, הן עלולות לגרום להכשלה עצמית ואף לפגיעה. לדוגמא: אדם הנולד ביישן, נוטה לברוח ממצבים חברתיים לא מוכרים אשר גם אדם מן השורה חושש מהם באופן טבעי. אם האדם הביישן לא יפתח מודעות כיצד תכונות אלה פוגעות בו – התכונה המולדת עלולה להפוך לפוביה חברתית ולהימנעות כמעט מוחלטת מהתמודדות עם מצבים חברתיים.

אנשים הנשלטים על ידי הפחדים של עצמם ואינם מוכנים להתמודד ולחשוף עצמם לסיטואציות שיאתגרו פחדים אלה, ימשיכו לחיות בצל פחדיהם, המיומנויות החברתיות שלהם יהיו חסרות, הקשרים הבינאישיים לוקים והם לא יגיעו למיצוי הפוטנציאל הגלום בהם.

אמונות שליליות בסיסיות המזינות הכשלה עצמית

כאמור ישנן סיבות רבות הכוללות ילדות קשה, הורים לא מספיקים, טראומה, התמכרויות ותכונות מולדות. בסופו של דבר התוצאה הינה מחשבות שליליות המזינות התנהגות של הכשלה עצמית והרסנות. מרבית המחשבות השליליות אינן מודעות. מדובר באמונות המונעות השגת מטרות או אי הצבת מטרות מתוך פחד מכשלון. פעמים רבות, פחד והימנעות גרועים יותר מהתנסות וכשלון.

נבואות המגשימות את עצמן הן הליבה של הכשלה עצמית והרסנות. אדם מתנהג ופועל באופן המאשש את אמונותיו השליליות ביחס לעצמו ולסביבה. התוצאה נראית תהיה פאסיביות, חוסר תנועה, תקיעות במקום ופאסימיות. כל אלה מבטיחים שהאדם לא יהיה במתח ולא יתמודד עם מצבים חדשים שאינם מוכרים לו.

דוגמאות לאמונות שליליות הן: חוסר אמונה לגבי יכולת להצליח, דימוי עצמי ובטחון ירוד, אמונה שכל הנוגע לחיים נועד לכשלון, חוסר אמונה שיכולים להתרחש דברים טובים בחיים, בינוניות ופגיעות, גילויי חולשה מביאים לפגיעות ייתר וכו'.

כמעט בכל אמונה שלילית, אודות עצמך או אחרים, גלום פוטנציאל להכשלה עצמית, ביטול והרסנות.

רק כאשר תוכל להתחבר מחדש לחלקים המכשילים הכוללים: יאוש, פאסימיות, ציניות, חשדנות וכו', רק אז תוכל "לכתוב מחדש" את סיבות ונסיבות חייך. תוכל לתת פרשנות מחודשת לסיטואציות הגנתיות בהם היית והינך. תהליך זה כולל הידברות עם החלקים הפוגעים והנפגעים ונסיון לשכנע אותם לתת סיכוי נוסף לעצמך ולאחרים ולהינות מהספק.

יש לזכור שהעבר משמעותי מאוד, אבל במקרים רבים הוא גם הגורם להתנהגות פוגעת והרסנית. כך שאם החלטת "לכתוב מחדש" את סיפור חייך (תמיד יהיו חרדות ופחדים) אתה הוא זה שתשלוט טוב יותר בעתידך ותהיה המגן של עצמך. במרבית המקרים יש להניח את המחשבות השליליות שאינך זקוק להן יותר ולאמץ במקומן דפוסי חשיבה חיוביים ומתאימים יותר לתהליך התפתחותך.

 

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב