דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה צריך בית ירוק? 

מאת    [ 31/08/2014 ]

מילים במאמר: 473   [ נצפה 3288 פעמים ]

בעשור האחרון חל זינוק במודעות לבנייה ירוקה בתכנון אדריכלי. עדיין, רבים האנשים ואף המתכננים אשר אינם מבינים את היתרונות הגלומים בגישה זו. במאמר זה אסביר את המאפיינים העיקריים בתכנון אקלימי נכון ויתרונותיהם.

המושג "בנייה ירוקה" מתייחס למגוון של שיטות ופעולות הנעשות לאורך מחזור החיים של הבניין: משלב התכנון, דרך הביצוע ועד לשימוש במבנה הגמור.

בשלב תכנון הבית המוקדם, יש ראשית לקחת בחשבון את העמדת המבנה על המגרש. שיקול זה הנו קריטי לצורך בניה נכונה מבחינה אקלימית. בבחירת כיווני הפתחים והגדרת החזית הראשית של הבניין, אנו למעשה קובעים כמה אור טבעי ייכנס אל המבנה ובאילו שעות ביממה, כמה אנרגיית שמש תפגע בחזיתות הבית, מה תהיה השפעת הרוחות על הבית וכיצד ישפיעו שיקולים של ניקוז מים על המבנה ותפקודו.

בישראל למשל, מומלץ לקבוע כחזית ראשית את החזית הדרומית או הדרום מערבית. העמדה כזו, מאפשרת ליהנות מאור שמש מחמם בחורף, ולחסום אור מפריע בקלות בימות הקיץ באמצעות הצללה אופקית קבועה. בית המואר מדרום-מערב ייהנה מאור טבעי גם בשעות הערב, ובכך יחסכו עלויות תאורה ומיזוג. בנוסף, הרוח בישראל מגיעה במרבית האזורים מכיוון מערב (הים), ובחורף לעיתים גם מדרום. תכנון נכון של הקירות והפתחים מסייע ביצירת "מלכודות רוח", אשר מחדירות אוויר צח ומסייעות בשמירה על קרירות המבנה בקיץ.

השלב הבא אחרי קביעת ההפניה הוא בחירת החומרים. שוני בחומרי הבנייה, ובפרט רמת הבידוד התרמי משפיע בצורה משמעותית על הנוחות בתוך המבנה והחיסכון באנרגיה. בית מבודד היטב מושפע פחות מהפרשי טמפרטורה קיצוניים בחוץ, ושומר טוב יותר על הטמפרטורה הקיימת בתוך הבית. שוב, דבר זה מתורגם מיידית לכמות ימי ההסקה או הקירור הנדרשים, ובכך משפיע על עלויות החשמל בבית לאורך כל חייו.

בבחירת החומרים ישנם מרכיבים נוספים, כגון בחירת חומרים ממוחזרים, ובחירת חומרים שאינם פולטים רעלים או מהווים סיכון לשוהים במבנה. יצרני חומרים רבים היום מצהירים כי הם עומדים בתקנים של בניה ירוקה. חומרים אלה, מתחשבים בסביבה בתהליך הייצור שלהם, וכוללים לרוב מרכיבים ממוחזרים. חומרים איכותיים העומדים בתקנים יוצרים סביבה בריאה יותר. חומרי בנין שלא נבדקו ואינם נושאים תו תקן, עשויים לפלוט חומרים מזהמים ומסרטנים, ואף קרינה מסוכנת.

בתהליך הבנייה הירוקה נלקחים בחשבון שיקולים כגון פינוי פסולת הבנייה, בדיקת הקרקע למציאת מזהמים, שמירה על הסביבה הטבעית החיה והצומחת ונקיטת אמצעים להפחתת הפגיעה בנוף, באוויר ובמים.

לאחר סיום הבנייה, על הדייר במבנה "ירוק" לקבל חוברת הדרכה מפורטת, ובה תיאור המערכות והשימוש בהן. במידה וקיימים בבית מערכות מיוחדות כגון פאנלים סולאריים, חימום גיאותרמי או מים אפורים, על הקבלן להשאיר הוראות תחזוקה מפורטות לשנים הבאות.

מה אני מרוויח מתכנון אדריכלי נכון?

בניה ירוקה היא בניה נכונה. הרווח הישיר לבעל הנכס הוא חיסכון בעלויות תפעול (חשמל ומים), והנאה מסביבה בריאה יותר. הרווחים העקיפים החשובים לא פחות, הנם רווחים לסביבת המבנה ולמערכת האקולוגית כולה. מבנה ירוק מקטין את הפגיעה בסביבה בכך שהוא צורך פחות מחד, ומזהם פחות מאידך. בית ירוק הנו בית שקל יותר לקרר בקיץ ולחמם בחורף, יש בו תאורה טבעית נעימה ונוחה בשעות הפעילות וחומריו אינם מזיקים לדייריו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב