כמה פירות וירקות צריך לאכול כדי להאריך חיים?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

כמה פירות וירקות צריך לאכול כדי להאריך חיים? 

מאת    [ 30/08/2014 ]
מילים במאמר: 563   [ נצפה 2745 פעמים ]

 
 

כמה פירות וירקות צריך לאכול כדי להאריך חיים?

מחקר חדש רב היקף, שסקר כ- 60 מחקרים מדעיים שבוצעו לאורך השנים על אודות חשיבות צריכת ירקות ופירות, מצא קשר הפוך בין צריכה מוגברת של פירות וירקות ובין תמותה. הממצא בלט במיוחד במקרים של תמותה עקב מחלות לב וכלי דם. אז מהי הכמות האידיאלית לאכילת פירות וירקות ביממה כדי לחיות טוב יותר, להאריך חיים ולהקטין את שיעורי התמותה?

חשיבות צריכת ירקות ופירות לבריאות גופנו

צריכת ירקות ופירות מהווה בסיס לתזונה בריאה ונבונה. פירות וירקות מכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים וגם פיטוכימיקלים. הפיטוכימיקלים, הלא הם הפיגמנטים המעניקים את הצבע לפרי, ממלאים תפקיד של נוגדי חמצון. הם מנטרלים חומרים מזיקים (מחמצנים) הגורמים נזק לתאי הגוף. המחמצנים, הנקראים רדיקלים חופשיים, מגיעים לגופנו מדי יום במגוון דרכים: חשיפה לשמש, עישון, מתח נפשי, זיהום סביבתי ועוד. אכילה יומיומית של ירקות ופירות מסייעת במניעת מחלות כרוניות דוגמת מחלות לב, סרטן, יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2 ועוד.

כוח הצבע – חמישה צבעים של ירקות ופירות מדי יום  

לכל צבע פיגמנט משלו, לכל פיגמנט תפקיד ייחודי החשוב לבריאות גופנו. לצבע האדום, ליקופן, הנמצא בעגבנייה, אבטיח, פלפל אדום ועוד, תפקיד חשוב בהגנה על הלב וכלי הדם ובהפחתת הסיכון לסרטן. הצבע הכתום, בטא-קרוטן, הנמצא למשל בגזר, דלעת ובטטה, מהווה מקור לוויטמין A – הוא בעל חשיבות מרובה לבריאות העור והראייה וידוע כנוגד חמצון רב עוצמה. הצבע הירוק מקורו בכלורופיל הנמצא בעלים ירוקים כמו חסה, תרד ופטרוזיליה, והוא בעל חשיבות מרובה לבריאות העין, מסייע בהגנה על בריאות הלב ומפחית את הסיכון לסרטן. הצבע הלבן, המכיל תרכובות גופרית המכונות "תרופות טבע", נמצא בבצל, שום, כרישה, קולורבי ועוד. הוא מסייע באיזון רמות הסוכר בדם, נוגד דלקות ומפחית רמות לחץ דם. והצבע הסגול, אנתוציאנין, הנמצא בכרוב, גזר סגול, חציל ועוד, הוא נוגד חמצון חזקהמגן מפני תהליכי הזדקנות.

מהי הכמות האידיאלית לצריכה יומית של ירקות ופירות?

המחקר קובע כי צריכה יומית של חמישה ירקות ופירות במהלך היום מפחיתה את הסיכון לתמותה:

מחקרים שבחנו את שיעורי התמותה, מכל סיבה שהיא, מצאו כי צריכה יומית של מנה אחת של פירות או ירקות לוותה בירידה של 8% בשיעורי התמותה, והשיעור ירד עוד יותר עם שתי מנות או שלוש מנות ביום, בהתאמה, עד חמש מנות פירות או ירקות ביום שהניבו ירידה מרבית של 26% בסיכון לתמותה.

כאשר בחנו החוקרים את שיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם, נמצא כי

כל צריכה של מנת פרי או ירק לוותה בירידה של כ-4% בסיכון לתמותה, וזאת עד צריכה של חמש מנות. ואילו לגבי שיעורי התמותה עקב מחלות ממאירות, לא נמצא קשר סטטיסטי מובהק בין צריכת פירות וירקות לבין  ירידה בשיעורים אלה, וייתכן כי הדבר נובע מהשפעות שונות של סוגי מזון על סוגים שונים של מחלות ממאירות.

 אילו פירות וירקות מומלצים לצריכה, ואיך מיישמים את ההמלצות?

 


    • מגוונים – זוהי מילת המפתח. מכיוון שלכל צבע יתרון תזונתי משלו המגן על גופנו, חשוב לצרוך מגוון ירקות ופירות בשלל צבעים מדי יום: אדום, כתום, ירוק, לבן וסגול.
    • מכינים – שוטפים, חותכים, מגישים יפה ואוכלים. לצורה ולאופן ההגשה השפעה מכרעת על העדפותינו שלנו ועל העדפותיהם של ילדינו.
    • מקנים הרגלים – במסגרת המשפחתית חשוב להקנות הרגלים כבר מגיל צעיר ולתת דוגמא אישית לילדים.
    • מסבירים ומשחקים – ילדים הם סקרנים, אוהבים הסברים. ככל שידעו ויבינו כך גם יפנימו, ועל כן חשוב ללמדם על חשיבות אכילת ירקות ופירות לגדילה ולהתפתחות שלהם. משחקים לתזונה נבונה, היא דרך נעימה להעברת מסרים וללמידה בצורה מענגת ומהנה.

בריאים ונהנים, בתיאבון!

לכתבות נוספות בנושאי תזונה ניתן להיכנס לאתר: http://www.hadasyariv.co.il/theplaywhoisthechef.html

 

הדס יריב, טכנולוגית מזון מוסמכת בתזונה, מפתחת המשחק "מי השף?" - משחקים בריאים לילדים.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב