דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על צרכים מיוחדים ומבחן הכוח של כולנו 

מאת    [ 30/08/2014 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 3555 פעמים ]

כפי שאמרו גם אפלטון וגם אברהם לינקולן "אם אתה רוצה לבחון מישהו, תן לו כוח"

הדבר נכון תמיד, גם במדרג הסמכויות הרשמי בצבא או בעבודה, גם במדרג ההיררכיה הכלכלית

וגם במדרג ההיררכיה החברתי (שמשמעותי מאוד במשך כל שנות ילדותנו)

ישנם הנמצאים כל חייהם "למעלה" ישנם הנמצאים כל חייהם בעמדות משוללות כוח

וישנם (הרוב) העולים ויורדים במשך החיים בהיררכיות השונות ומן הסתם מגיעים בשלב כלשהו

ל"הזדמנות הבחינה".

מה עושה אדם בחלון הזדמנות (בד"כ בלתי מודע) זה? ישנם שממשיכים את אותה התנהגות מתחשבת ואדיבה מתקופת "טרום הכוח" ישנם שמנצלים אותה "להחזיר לעולם" (לאחרים) את אותה ההתנהגות הפוגעת ממנה הם עצמם סבלו וישנם גם כאלו שמחליפים באופן אינסטינקטיבי את התנהלותם, לכזו המתאימה למצבם החדש, מצב בו היכולת שלהם לגרום נזק, פגיעה ועוול לאחר גדל פתאום.

כולנו (או לפחות רובנו) נגיע בשלב כזה או אחר לעמדה של כוח. גם הורות לילדים היא עמדה של כוח

(אף על פי שכיום נצפות יותר ויותר בעיות של חולשה וחוסר אונים מצד הורים כלפי ילדי "דור המחשב"

העמוס במידע וגירויים) האם אנחנו עומדים במבחן? האם אנחנו בכלל מבחינים באופן התנהגותנו כלפי חלשים מאיתנו? (שלפעמים הפער בינו לבין התנהגותנו כלפי "חזקים מאיתנו" גדול ורב)

שנת תשע"ד במערכת החינוך עברה תחת הסיסמא "האחר הוא אני" שאמורה הייתה להביא למודעות של "קידמת הבמה" את הסובלנות כלפי שונים מאיתנו. האם יכולה שנה אחת של עיסוק פדגוגי בנושא, בין בחינה לבחינה, בין הספק דחיסת חומר לימודי למשנהו לגרום להטמעה אמיתית של הנושא? מסופקני.

בבלוג המצוין "ילד מיוחד שלי" (http://www.mako.co.il/home-family-toddlers/education-my-special-child?page=5

מספרת מיכל (שם בדוי) על מציאות חייה מאז אובחן בנה כאוטיסט (תפקוד גבוה) על תגובות ואופן התייחסות המשפחה, החברה מסביב וה"ממסד" הרשמי (שמורכב בסופו של דבר מאנשים המחליטים להתנהג באופן זה או אחר) בין היתר סיפרה מיכל על המקרה בו מנהלת בית ספר (יסודי) של החינוך המיוחד, צעקה גירשה, והשעתה מבית הספר ילד אוטיסט בגלל שנבהל מהצפירה ביום הזיכרון ובכה. מדוע פועלת כך "אשת חינוך"? (ועוד בחינוך המיוחד) האם הבינה בדיעבד את חומרת תגובתה? האם "משקל" תדמיתה בעיני הקהל בעת הטקס גבר על חושיה האנושיים?

כך או אחרת, היא כשלה במבחן באופן חרוץ.

כהורים לילד אוטיסט בעצמנו, נתקלנו גם אנו כמובן במשך השנים במקרים שונים של "עובר" ו"לא עובר" במבחן (נחשו מה היה יותר?) בנוסף, מהיכרות ותמיכה בהורים אחרים, נתקלתי לא פעם במקרים מזעזעים של "ניצול עמדת הכוח" כלפי ההורה ו/או הילד. המקום בו בעצ"ם (או הורה לבעצ"ם) נמצא,

הוא מקום של נזקק לסיוע, נזקק לתמיכה. "נקודת ההתחלה" שלו הנה נמוכה מ"נקודת ההתחלה" של אחרים ובד"כ או שנשארת כך או שהפער אף גדל במשך השנים. מקום זה הופך את "קהילת בעלי הצרכים המיוחדים" לקהילה של בעלי חולשה תמידית (ברוב המקרים) מקום בו אפילו כאשר מקבלים סיוע לצרכים מיוחדים והשוואת פערים, ההרגשה של "הנתמך" יחד עם הדאגה מעתיד לא ברור, עתיד לא בטוח, מכבידה ופוגעת.

לסיכום – בואו נרחיב את שנת "האחר הוא אני" מהשנה ועד בכלל, מההתייחסות לתלוי בנו, לכפוף לנו ולחלש מאיתנו ועד לאופן הקבלה של "בעל צרכים מיוחדים" באשר הוא.

"דע עצמך, דע לאן אתה הולך ואז, לך" בועז בש-מרץ'




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב