דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדברה ביולוגית - כך זה נעשה בטבע 

מאת    [ 18/08/2014 ]

מילים במאמר: 407   [ נצפה 2540 פעמים ]

לרובנו נדמה שברגע שאומרים "ביולוגי" או "טבעי", הדבר אוטומטית הופך כל ביטוי המצורף לו לידידותי לסביבה; אולם כשמדובר בהדברה ביולוגית-אקולוגית – אין זה תמיד כך. מדוע? המשיכו לקרוא.

הטבע תמיד מצליח לשמור על איזון בדרך כלשהי. לכל אוכלוסייה של אורגניזמים מסוג מסוים – ויהיו אלו חרקים, צמחים או בעלי חיים אחרים – כמעט תמיד יימצא אויב טבעי, שגם נמצא בסביבתם הטבעית של אותם אורגניזמים. האויב הטבעי ניזון מאלו הראשונים וכך יוצר מצב של איזון – האוכלוסייה לא יכולה להתרבות מעבר לגבול מסוים.

אם בכל זאת קורה מצב בו אוכלוסייה מסוימת מתרבה יתר על המידה – אם בשל היעלמות האויב הטבעי ואם בשל סיבות אחרות – הטבע ידאג לייצר איזון בדרכים אחרות (אוכלוסייה גדולה מדי תחסל עד מהרה את מקורות המזון שלה עצמה, ובכך תגרום למותם של פרטים בתוכה עד לחזרה לאיזון).

יתרונות ההדברה הביולוגית בשירות האדם
אותם כללים בדיוק חלים גם על מזיקים שאותם אנו רוצים להרחיק או להשמיד בשדות חקלאיים, בבתים ועוד. כאשר רוצים לטפל במזיק מסוים הנמצא בסביבת גידול כזו או אחרת, יש למצוא את האויב הטבעי שלו ולשלב אותו בסביבה המיועדת. בשיטה זו יש לוודא שהאויב הטבעי לא רק ידלדל את אוכלוסיית המזיק עד כדי הכחדה, אלא גם ייטמע בסביבה וישתלב בה בעתיד, כדי שהשליטה באוכלוסיית המזיק תימשך.

הדברה ביולוגית אינה מזיקה לאדם, לסביבה ולכל אורגניזם אחר שאינו "קהל המטרה" של האויב הטבעי. אין כאן שום שימוש בחומרי הדברה – כימיים או אחרים – ואין שום סכנת הרעלה של יצורים חיים או של הסביבה.

חסרונות השיטה
למרות זאת, להדברה הביולוגית עלולים להיות גם חסרונות. יבוא של אויב טבעי אל סביבה חדשה ולא מוכרת, עלול להסתיים בהפרת האיזון האקולוגי העדין באותה סביבה. כבר היו דברים מעולם במדינה מסוימת באפריקה, שייבאה דגים מסוג מסוים כדי לטפל בבעיית מזיקים – ובסוף מצאה עצמה מוצפת באותו סוג של אויב טבעי, שהכחיד כל זכר לחיים אחרים בנהר.

חיסרון נוסף של הדברה ביולוגית טמון ביעילות השיטה. ברוב המקרים לא ניתן להגיע להכחדה מלאה של המזיק, אלא רק לצמצום האוכלוסייה אל מתחת לסף הנזק שהיה עלול להיגרם (מבחינה כלכלית או סביבתית). יש לוודא מראש שהאויב הטבעי אכן יכול לשרוד בסביבה החדשה שאליהם הוא מוכנס, ושהוא אכן מתפקד ביעילות מול המזיק.

הדברה ביולוגית בשיטת עשה זאת בעצמך
בכל בית יש לנו גישה לחומרים טבעיים, המסוגלים להרחיק מזיקים ולמנוע את כניסתם הביתה – קינמון, בזיליקום, רוזמרין, שום טרי, קליפות מלפפון מעוכות, ענפי אורן מעוכים, שמן לבנדר או מנטה, חומץ מהול במים ועוד. כלו אלו מסוגלים להרחיק מזיקים מסוגים שונים, ובעיקר חרקים המהווים מטרד בימות הקיץ.

המאמר באדיבות דור הדברות – שירותי חיטוי והדברה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב