דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להגן על אפליקציה? פטנט על אפליקציה 

מאת    [ 04/08/2014 ]

מילים במאמר: 514   [ נצפה 3530 פעמים ]

בשנים האחרונות יוצאות אל השוק אפליקציות רבות, המקנות הכנסות נאות למפתחיהן. אמנם תהליך פיתוחה של אפליקציה הינו מהיר יחסית לתוכנות המחשב, ואינו כרוך בהשקעת משאבים כה גדולים, אך עדיין יש לחשוף אותה לגורמים שונים. כאן עולה החשש מפני העתקה או חיקוי של האפליקציה, ומובן שהמפתחים מעוניינים להגן על זכויותיהם. חשוב לדעת שאכן קיימות מספר דרכים להשגת הגנה חוקית על זכויות המפתחים, וביניהן גם רישום כפטנט.

 

לרשום אפליקציה כפטנט

נכון להיום אין אחידות בהתייחסות של רשויות הפטנטים השונות בעולם לרישום פטנטים על תוכנה, אולם ניתן למצוא מדינות כדוגמת ארה"ב בהן ניתן לרשום תוכנות מחשב בפני עצמן בתור פטנט. במיקרים מסויימים,  אפשר לפנות לרישומן של תוכנות מחשב ובכללן אפליקציות סלולריות כפטנט גם בישראל, כאשר ההכרה תלויה בין היתר בכך שהאפליקציה גורמת לפעילות חדשה ומוחשית של המכשיר, לשיפור בביצועיו, או מוסיפה על פעולתו הרגילה. הרישום כפטנט מקנה לבעלי האפליקציה זכות בלעדית עליה במשך 20 שנים, שמשמעה הגנה מפני שימוש מסחרי בה על ידי גורם אחר. זאת, גם אם האפליקציה האחרת לא הועתקה אלא פותחה באופן דומה בתום לב. חשוב לציין כי רישום כפטנט כרוך בהליך ארוך הכולל הוצאות כספיות משמעותיות. יחד עם זאת, עצם הגשת הבקשה כבר מקנה הגנה מסוימת על ההמצאה, מאחר שהשלב הראשוני המכונה  Patent Pending מורה כי היא מצויה בבדיקה ושהוגשה בקשה בגינה. לכן, מפתחים אחרים ייזהרו מפני שימוש, העתקה או חיקוי למרות שהממציאים המקוריים עדיין אינם בעלי זכויות חוקיות.

 

רישום כפטנט בארה"ב

למרות שקיים סיכוי מסויים לרשום פטנט בישראל בנוגע לתוכנות מחשב, עדיין פשוט יותר לרשום אפליקציה כפטנט בארה"ב בהשוואה למדינת ישראל ולאירופה. לכן, מפתחים רבים בוחרים לפנות דווקא למשרד הפטנטים האמריקאי. בנוסף לכך, בארה"ב ניתן להגיש בקשה לפטנט פרוביזורי, שמשמעה כי בתוך שנה מיום הבקשה ניתן יהיה להגיש בקשה נוספת לרישום כפטנט. כאשר תוגש בקשת הפטנט, המועד הקובע יהיה זה של הבקשה הראשונה והארעית, מה שמעניק זמן חשוב לתכנון מהלכים ובדיקת הכדאיות תוך שמירה על תאריך הבכורה.

 

אפשרויות נוספות להגנה על אפליקציה

 כאמור, קיימות מספר דרכים לזכות בהגנה חוקית על אפליקציה, מלבד רישום כפטנט:


    • סימני מסחר – אחד הצעדים הראשונים והמהותיים הינו החלטה על שם ייחודי עבור האפליקציה, המעיד על אופן פעולתה. עם השם ניתן לפנות לרישום בפנקס סימני המסחר, ומכאן לזכות להגנה תחת פקודת סימני המסחר וחוקי קניין רוחני. מרגע שהשם נרשם בפנקס, אסור למתחרים להשתמש בו לצרכים מסחריים, ולבעליו עומדת הזכות לתבוע פיצויים אם הופרו זכויותיהם.
    • סוד מסחרי – האלגוריתמים שמרכיבים את האפליקציה עשויים להיחשב כסוד מסחרי, מאחר שהינם מידע עסקי המקנה יתרון ולא ניתן לגלותם בקלות. יחד עם זאת, על בעלי הסוד לנקוט באמצעים סבירים על מנת למנוע את גילויו, כמו מידור עובדים וספקים על פי צורך, הסכמי סודיות, שמירת חומרים במקומות מוגנים, או סיסמאות והגנות על מחשבים. במידה והסוד המסחרי נלקח, הועבר או נעשה בו שימוש שלא כדין, ניתן לתבוע את הגורם הפוגע בתביעת נזיקין.
    • זכויות יוצרים- החוק הישראלי מתייחס לקוד התוכנה כפי שהוא מתייחס ליצירה ספרותית ולכן המתכנת מוגן מעצם כתיבת "היצירה" ואסור להעתיק את יצירתו ללא הסכמה מפורשת ממנו. זכויות יוצרים אינם יכולים להגן מפני מתחרה שיכתוב מחדש קוד משלו שיבצע את אותה פעולה כמו האפליקציה עליה בעל הזכויות מעוניין להגן.

 

 

ישראל טויטו, מנכ"ל משרד ניוטון חיפוש פטנטים. חיפוש פטנט בשיטה חדשנית: לא מצאנו - לא שילמת. אם יש לך המצאה ואתה זקוק לחיפוש פטנטים בשיטה הייחודית שלנו,
טלפון: 1-700-500-110
ניוטון חיפוש פטנטים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב