דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לבחור סימן מסחר לעסקך 

מאת    [ 27/07/2014 ]

מילים במאמר: 627   [ נצפה 2994 פעמים ]

כיצד לבחור סימן מסחר לעסקך

 

חוקי סימני המסחר הופיעו לראשונה באירופה ובארה"ב רק במאה ה-19 אולם לאורך ההיסטוריה האנושית על פני אלפי שנים, בני אדם עשו שימוש בסמלים, בסימנים ובאיורים במטרה לשייכם ליחידים או ארגונים. סימנים ואיורים אלו שימשו בין השאר בפרסומים כדוגמת כרזות, כחותם המאשר את איכות הטובין, וכו' [1].   

 

סימני המסחר מטרתם לשמש כלי יעיל לזיהוי וייחוד טובין של אדם לעומת טובין מתחרים (באותו ענף, ואף בענפים אחרים). חוקי סימני המסחר ברחבי העולם כמו גם פקודת סימני המסחר שלנו משנת 1972 נועדו להגן על שם מסחרי שרשם אדם (או חברה), על המוניטין שרכש ועל קניינו כמו הגנה על האינטרס הציבורי המתבטא, למשל, בצורך למנוע הטעיה עקב שימוש בלתי מורשה בסימן המסחר הרשום [2].

 

אל מול מטרות אלו ניצבים עקרונות השוק החופשי, הזכות לחופש העיסוק של היצרנים השונים והרצון להביא לפיתוח ולהפצת ידע ורעיונות חופשיים לשם קידום והתפתחות החברה אשר עלולים להיפגע אם תיווצר הפקעת יתר של סימנים בהקשר המסחרי מנחלת הכלל. רשות סימני המסחר ובתי המשפט בישראל יוצרים איזון בין האינטרסים והעקרונות תוך נקיטת מידה רבה של זהירות בתהליך אישור סימני מסחר כראויים או ככשרים לרישום [3].

 

מלכאת האיזון בין האינטרסים והעקרונות מתחילה עוד בשלב המלל ו/או הגרפיקה שישמשו את הסימן המבוקש. בהקשר זה נהוג להבחין בין ארבע קטיגוריות של שמות או של מונחים המשמשים במסחר, לפי מידת ההגנה הניתנת להם בסדר עולה:

 

  1.   שמות גנריים (כדוגמת "לחם" בתחום האפייה או "אינטרנט" בתחום המחשבים).   המשתייכים לקטגוריה זו לא יזכו כלל להגנה משום הימצאותם בנחלת הכלל

 

2.    שמות תיאוריים (כדוגמת "ניטור רשתות" בתחום מערכות מידע). המשתייכים לקטגוריה זו יזכו להגנה מעטה ביותר ובמקרים נדירים לאור תיאורם תכונות או רכיבים של מוצר או שירות ורק כאשר הוכח כי נרכשה "משמעות שנייה" (אופי מבחין) המאופיינת בין השאר בתקופת השימוש בשם, מידת הפרסום לה זכה והמאמץ שהשקיע בעל הסימן ביצירת קשר בין המוצר ליצרן.

 

3.   שמות מרמזים (suggestive) (כדוגמת "אל-על" בתחום התעופה או "Waze" בתחום תוכנות הניווט). המשתייכים לקטגוריה זו יזכו להגנה מוגברת משום שהם מרמזים על הטובין מבלי לתאר אותו במפורש.

 

4.   שמות שרירותיים (כדוגמת "גולף" בתחום הרכב) או שמות דמיוניים (כדוגמת Google בתחום מנועי חיפוש אינטרנטיים). המשתייכים לקטגוריה זו יזכו להגנה הגבוהה ביותר משום שאין להם כל משמעות בתחום בו מבוקשת הגנת סימן המסחר.

  

ארבע הקטיגוריות לעיל מקורן בהלכות שבמשך השנים צורפו להן יחדיו מקשה אחת מתוך רצון למנוע הקניית מונופולין בשמותיהם של טובין באופן שיסתור את אינטרס הציבור או את טובת הציבור.

 

גם לאחר שנבחר הסימן המבוקש שמידת ההגנה עליו תתפרש בהתאם לאחת משלוש הקטיגוריות האחרונות לעיל, עדין יש לבדוק האם הסימן המבוקש אינו דומה עד כדי הטעיה או זהה לסימן קיים שנרשם, מוכר היטב או מפורסם בארץ. למעשה מלכאת האיזון ממשיכה ללוות את מבקש הסימן גם בבחינת היתכנות של דמיון מטעה.

 

בבואכם לבחור בסימן מסחר, בעיקר בגלל ההשקעה הכבדה בהחדרתו ובשימורו לאורך שנים רבות, יש לפעול מלכתחילה וגם לכל אורך ההליך להשגת ההגנה המשפטית עליו ואיזון בין האינטרסים והעקרונות בעזרת המומחים לסוגיה זו.

 

 

[1]   http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=366896&seqNum=5

[2]    ע"א 941/05 אגודת הכורמים הקואופרטיבית של יקבי ראשון לציון וזכרון יעקב נ' חברת הכרם בע"מ (פורסם בנבו) בעמ'            13

[3]   ע"א 3559/02 מועדון מנויי טוטו זהב בע"מ נ' המועצה להסדר ההימורים בספורט, נט (1), 873, בעמ' 887-888; ראו           גם ע"א 7919/11  חברת מעדני הצפון בע"מ נ' יהודה גואטה (פורסם בנבו) בעמ' 10 - 11  

 

הכותב, מר אילן קלינמן (עו"ד) עוסק בתחום המשפט המסחרי, בדיני אינטרנט, דיני קניין רוחני- זכויות יוצרים, סימני מסחר ועוולות מסחריות וכן, בדיני לשון הרע. מאמר זה מהווה בחינה של סוגייה בתחום דיני זכויות היוצרים ברשת האינטרנט. אין לראות במאמר זה משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב