דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מודלים לעיצוב ה PMO 

מאת    [ 16/03/2008 ]

מילים במאמר: 760   [ נצפה 5017 פעמים ]

ארגונים רבים מבינים היום יותר מבעבר כי ככל שהארגון גדל, עולה הדרישה לניהול פרויקט מקצועי. שני מאפיינים שמקשים עוד יותר, הם צמיחה המתמידה בהיקף הפעילות, ועלייה ברמת מורכבות של התהליכים הפנימיים בארגון. האתגר הזה מעמיד את מנהל הפרויקט בנקודה מכריעה. למרות שמנהל פרויקט אינו בהכרח שותף להחלטה על ביצוע הפרויקט הוא נושא באחריות ישירה להצלחה ולעמידה ביעדים שהוגדרו. תפקידו לאשר את התוצר הסופי ולוודא שהלקוח שבע רצון. במאמר זה נסקור כיצד סוגים שונים של גופי PMO יכולים לתרום לארגון ולמנהל הפרויקט בתחום זה. 

המוטיבציה להקמת גוף PMO תומך יכולה להגיע ממגוון צרכים. מניסיון מצטבר, ניתן לשרטט מספר מצוקות נפוצות או אתגרים שכיחים אצל ארגונים שהחליטו על הקמה של  PMO: 

  1. חריגה של פרויקטים מהתכנון שנקבע עבורם
  2.  אי יכולת של הנהלה לזהות בזמן בעיות בפרויקטים
  3. חוסר יעילות בניצול המשאבים הקיימים או סתירות בשיבוצם
  4. פער בין התכנון לביצוע והבדלים בין הדרך לתוצאה
  5. סיבות קשורות לחוסר שביעות הרצון מצד הלקוחות ממסירת הפרויקט

 עצם הזנקת המהלך להקמת  PMO אינו מעיד בהכרח על מיצובו ודרך עבודתו בארגון. בניגוד לפונקציה של מנהל פרויקט אשר יש לה מסגרת אחידה לגבי מהות התפקיד, האחריות והסמכות הנלווים, ל PMO יכולה להיות קשת רחבה של תפקידים.ה PMO משתנה מארגון אחד לשני ואף כפונקציה בזמן, זהו גוף צומח שתפקידו ואחריותו יכולים להשתנות לאורך הזמן. כפונקציה תומכת הוא ידריך וילווה את מנהלי הפרויקטים והצוותים העובדים. השוני נובע מהקרבה ויחסי בכוחות בין שני הגורמים.

למרות שישנן דוגמאות בהם PMO נבנה ונשאר כפי שהוא נוצר נהוג להתייחס לתהליך המיסוד של ה PMO כאל תהליך מתפתח Evolve)). תוכנית ההקמה יכולה להתפרס על פני כמה תקופות כאשר בתחילתה קובעים את היעדים (Objectives) לכל שלב והתנאים למעבר משלב אחד לשני (Gates). קביעת המטרות והיעדים תלויים מאוד נקודת הפתיחה של הארגון. מעמד מנהל הפרויקט, רמתו המקצועית, תהליכי העבודה הקיימים, רמת השקיפות בארגון, כלים ונהלים קיימים ואחידות של שיטות עבודה, הם דוגמאות לקריטריונים שיש לבחון כאשר בוחרים את סוג ה PMO.

ניתן לחלק את גופי ה PMO לשלושה סוגים. לכל סוג יש את היתרונות והחסרונות שלו וכל אחד נותן מענה שונה לאתגרים הקיימים. מכיוון שלא מדובר במדע מדויק הגבול הוא דק ומבלבל:

השליח (Messenger)כמו הרץ המפורסם שמעביר מכתבים, כך ה PMO עובר בין מנהלי הפרויקטים השונים מברר מה קורה, אוסף מידע, מעתיק נתונים, מסכם אומדנים, ובודק את סטאטוסים. מעבר להעברת ההודעות הוא אינו משפיע או מתערב. השליח לא נכנס לעומקם של משימות ולמרות שהוא מעביר הודעות עם תוכן חשוב הוא אינו מציע פתרונות. שליחים יכולים לקחת את המידע כפי שהוא או לעבד אותו לרמת ניתוחים וסיכומים אך כבר בשלב זה הם מעבירים אותו הלאה. שליחים כאלה בד"כ כפופים לשולח ואין להם כוח או סמכות מול מנהל הפרויקט. רתימת מנהל פרויקט לשיתוף פעולה דורשת התרוצצות רבה, והצקות תכופות למנהל הפרויקט כדי להשיג את התשובות. לעיתים מכונה גם project coordinator.

  • יתרונות- למנהלי פרויקטים חופש רב לביטוי, נמדדים בתוצאות, קל למימוש לכל ארגון, מעט התנגדויות.
  • חסרונות- קושי להטמיע שינוי,  תפקידו  'להרים דגלים',  משמר את המצב הקיים בקרב מנהלי הפרויקטים.

 המפקח (Supervisor)כשמו כן הוא- מפקח ומוודא שהמנהלים עומדים בהתחייבויות. ה PMO מייעץ ומנחה את כל שלבי התכנון והבצוע של הפרויקטים. לכל מנהל פרויקט יש את החופש היחסי שלו בנושאים המוגדרים תחת אחריותו אך בשלבים בהם נדרש תיאום עם מנהלים אחרים או עמידה בתקנים ונהלים אחידים המפקח נכנס לתמונה ומתערב. המפקח מעורב בכל המידע ברמת על, הוא אחראי על הכישלונות או המחדלים. מנהלי הפרויקטים נוטים להקשיב ולקבל את ההערות והדרישות  של ה PMO  מבחינתם הוא מהווה כתובת וסמכות, יש לו ראיה רחבה יותר ולכן כלים טובים יותר לקבלת החלטות נכונות. 

  • יתרונות- מאזן בין מנהל הפרויקט לבין ה PMO.
  • חסרונות- נדרשת הגדרה מדויקת כדי להפריד בין תחומי האחריות, לרוב לא מצליחים לספק ערך אמיתי לארגון.

 מנהל עבודה (Officer)כאן מדובר על דמות חזקה וסמכותית בעלת תמיכה מצד הנהלת הארגון להנחות ולהפעיל את מנהלי הפרויקטים. בשני התפקידים הקודמים למנהל הפרויקט היה מקום ליצירתיות והם נמדדו בתוצאות. במודל הזה ה PMO מכתיב את הדרך ואף נמדד בתוצאות של כלל התוכניות אותן הוא מבצע. הוא בודק ומבקר באופן קבוע, יש לו את המנדט לעקוב אחר השלבים השונים החל משלב הייזום ועד המסירה. בתוך התהליך. הוא הסמכות שמנהלי הפרויקטים מדווחים לה, במידת הצורך הוא מעביר את הדרישות החדשות שלפיהן מעתה ואילך עובדים ודואג ליישור קו. יכולתו לשלוט ולהגיב גבוהה.

  • יתרונות- קל להוביל לשינוי בצורה מהירה, משפר את איכות הפרויקטים.
  • חסרונות- מוביל להתנגדויות, מקטין את מנהלי הפרויקטים, לא מתאים לכל תרבות ארגונית.
המאמר נכתב ע"י צחי לוי מהנדס ויועץ מוביל ב Proceed מקבוצת כלנית כרמון. החברה ממתמחה בניהול פרויקטים, ניהול דרישות, הטמעות של מערכות מידע תומכות תהליכים ופרויקטי ייעוץ אסטרטגיים.

tzachil@calanit.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב