דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חקירה פלילית ומעצר לצורכי חקירה- זכויות נחקרים 

מאת    [ 22/07/2014 ]

מילים במאמר: 939   [ נצפה 2826 פעמים ]

חקירה פלילית ומעצר לצורכי חקירה- זכויות נחקרים

אדם נעצר בחשד לביצוע עבירה, או אולי אדם דרוש לחקירה ומזומן לתחנת המשטרה. מה עושים? מהן הזכויות של הנחקר? מה משמעותה של הזכות להיוועץ בעורך דין? בכל אלו יעסוק מאמר קצר זה.

תפקידה של המשטרה הוא לחקור באופן אובייקטיבי ולאסוף ראיות לביצועה של עבירה אשר נודעה לה. לעיתים, מיד לאחר ביצועה של עבירה נעצרים אנשים הנחשדים בביצועה מיד לאחר הביצוע, במקום התרחשות העבירה, או מיד לאחריה בעקבות מידע שהתקבל במשטרה.

לעיתים, המצב מעט שונה, ולמשטרה מגיעה תלונה זמן לאחר ביצוע העבירה. המשטרה לאחר שבודקת את תלונת המתלונן ואוספת מידע ראשוני מתחילה בחקירה, בעקבות איסוף מידע זה עולים שמות אנשים אשר נחשדים בביצוע העבירה ואף עולים שמות של אנשים אשר ייתכן והם בעלי ידע משמעותי שייסיע למשטרה בחקירת הארוע, אלו יתושאלו לגרסתם כעדים.

מה המשמעות של חקירה? מה משמעותו של המעצר הראשוני?

מעצר ימים- מעצר לצרכי חקירה

מעצרו של אדם בסמוך לביצוע עבירה הינו מעצר לצורכי חקירה, מעצר ראשוני זה יכול שיבוצע ללא צו בית משפט באם האדם הנחשד בביצוע נעצר בסמוך לביצוע העבירה ובזירת האירוע כאשר למשטרה יש "חשד סביר" כי לקח חלק בביצוע העבירה. לעיתים מתבצע מעצרו של חשוד רק לאחר קבלת צו בית משפט ולאחר  זמן מה מביצוע העבירה, או אז הציגה כבר המשטרה בפני בית המשפט המאשר צו המעצר ראיות כלשהן המצביעות על זהותו ומעורבותו של החשוד.

מעצר ימים לצרכי חקירה הינו מעצר לתקופה קצרה, ומטרתו העיקרית היא לאפשר למשטרה לחקור את האירוע, לגבות הודעות וגרסאות מן הנחקרים, לאסוף ראיות ולבצע פעולות חקירה.

עצור במעצר ימים יובא לפני שופט תוך 24 שעות מרגע מעצרו, שופט ידון בצורך החקירתי של המשטרה ובצורך זה זמן שהחשוד במעצר, אל מול הפגיעה בחירותו של החשוד. ייתכן שהעצור ישוחרר בתנאים המאפשרים המשך החקירה או ייעצר לתקופה קצרה נוספת של מספר ימים נוספים לשיקול דעת בית המשפט.  

זכויותיו של נחקר:

אדם המובא למשטרה לחקירה כחשוד בביצוע עבירה, עומדות לו זכויות משמעותיות מתוך ההבנה כי החקירה נמצאת בשלביה הראשונים ובשלב איסוף הראיות אל מול חזקת החפות עומדת לנחקר. הפסיקה הכירה בחלק מזכויות אלו כזכויות מעין חוקתיות.

ראשית, יש להזהיר נחקר החשוד בביצוע עבירה. משמעות האזהרה הינה כי החוקר יודיע לנחקר במה הוא נחשד, באילו עבירות וכי יש לו הזכות להיוועץ בעורך דין, כמו כן יודיע החוקר לנחקר על זכותו לשמור על זכות השתיקה (הזכות מפני הפללה עצמית).

שנית, חקירת חשוד על שאלותיה ותשובותיה מתועדת בכתב, ובתום החקירה יתבקש הנחקר לאשר הכתוב ולחתום. כאן המקום לציין כי חשוב מאוד שהנחקר יקרא את החקירה במלואה ורק לאחר מכן יחתום על המסמך. באם רואה הנחקר כי חלק מתשובותיו לא נרשם במלואו או כי הוחסרו חלקים משמעותיים יבקש להוסיפם לתיעוד טרם חתימתו. במסמך זה יכול ורשויות התביעה יעשו שימוש ראייתי בעתיד ובכל מקרה ישמש מסמך זה לצורכי המשך החקירה לביסוס האשמות או לדחייתן כנגד הנחקר.  בעבירות מסוימות ישנה חובה לתעד בווידאו את החקירה וחשוב כי הנחקר יהיה מודע לכך.

 

הזכות להיוועץ בעורך דין:

הזכות להיוועץ בעורך דין בשלב החקירה מעוגנת בחקיקה וכן הוכרה כזכות מעין חוקתית ראשונה במעלה. החשיבות הרבה טמונה בעובדה כי עורך דין אשר ישוחח עם החשוד טרם החקירה יסייע לנחקר לשפר מעמדו אל מול כוחה של המשטרה. בשלב הייעוץ יעמוד העורך דין עם הנחקר על נקודות משמעותיות בחקירה שעלולות להפלילו אף שלא התכוון בכך. כך למשל יעמוד איתו על העובדה כי ייתכן והחוקר ינסה לייצור מצבי לחץ על הנחקר על מנת שזה יודה במעשה המיוחס לו, אם באמצעות הבטחות לשחרורו ממעצר או באיומים שאם לא יודה או ישתף פעולה ייעצר. פעולות אלה אגב אינן חוקיות אך ניתן לראות כי עדיין נעשה בהן שימוש בחדרי החקירות. כמו כן יסביר העורך דין את הליך החקירה ומה צפוי לנחקר בהמשך כגון, ביצוע עימותים, מסדרי זיהוי ופעולות חקירה נוספות ומשמעותם.

מרבית החקירות מתועדות בווידאו וחשוב שהנחקר יהיה מודע לכך. כמו כן, יסביר העורך דין לנחקר על שיטות חקירה נפוצות ויזהיר את הנחקר שמא "ייפול בפח", או ייכנע לתרגילי חקירה ובכך יפליל עצמו במעשה (כגון: מדובבים, הקלטות בניידת, לחצים שמופעלים במהלך חקירה, חשיפת "ראיות" שאינן קיימות בשטח על מנת לייצור לחץ על הנחקר להודות).

מכאן שחשיבות ההיוועצות בעורך דין לפני החקירה היא בעלת משמעות חשובה מאין כמותה אשר מסייעת לנחקר להגן על זכויותיו ומונעת במקרים רבים הפללה עצמית או הודאת שווא בעבירה שהנחקר לא ביצע.

בית המשפט העליון פסק לאחרונה כי וויתורו של נחקר על זכותו להיוועץ עם עורך דין צריכה להיות חד משמעית ובכתב. המשמעות של הפסיקה היא כאמור העמדת זכות ההיוועצות כזכות חשובה העומדת לנחקר אשר וויתור עליה לא יעשה באופן שרירותי, עמום הנתון לפרשנות אלא ברור וחד משמעי.

זכות השתיקה:

על הזכות לשתוק בחקירה מפני החשש להפללה עצמית נאמר רבות. זכות זו התקבלה כאחת מהזכויות המשמעותיות העומדות לנחקר, אלא שהדעות לגביה שונות והפרשנות הניתנת לשתיקת הנחקר יכול ותהפוך לחרב פיפיות. נחקר יכול לשתוק זוהי זכותו, אולם עליו להבין ששתיקתו יכול ותשמש כנגדו בעתיד. אין זה נכון לומר באופן חד משמעי כי "עדיף לשתוק", השתיקה תלויה מאוד בנסיבות המקרה ובשלבי החקירה. אשר על כן, ישנו קשר הדוק בין זכות השתיקה לזכות להיוועץ עם עורך דין. עורך דין מנוסה ידע מתי כדאי לנחקר  לממש את זכות השתיקה בחקירתו ומתי כדאי לו להימנע ממנה.

חקירת עד:

אדם המזומן למשטרה לתת גרסתו כעד, יכול למצוא עצמו הופך לחשוד במעשה. אשר על כן ישנה חשיבות להיוועצות בעורך דין טרם מתן עדותו וגרסתו במשטרה. לעיתים נשאל אדם בתשאול כעד שאלות שהתשובה עליהן מפלילה אותו או יוצרת חשד בקרב החוקר כי יש לו חלק בביצוע העבירה. שאלות אלו נשאלות ללא מתן אזהרה מקדימה ועלולות לסבך את העד ולהפכו לחשוד. פעולות חקירה אלו נעשות לפעמים במכוון כחלק מתרגיל חקירה המאפשר לדלות מידע מה"עד" הנחקר ללא אזהרה. לכן חשוב להדגיש את חשיבות ההיוועצות בעורך דין גם לאדם המזומן לתת גרסתו במשטרה כעד.

** מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד  ואיננו מהווה יעוץ משפטי

סיון דואני, עו"ד עוסקת בתחום הפלילי וייצוג נוער. לייצירת קשר 050-2155118 או באתר sivanduanilaw.co.il
 המידע המובא לעיל הינו כללי ואיננו מהווה משום ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים. בכל מקרה של שאלה בעניין יש לפנות לעו"ד מוסמך לקבלת ייעוץ מלא. אין במאמר זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הח"מ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב