דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכנה הטמונה בביצת הזהב 

מאת    [ 20/07/2014 ]

מילים במאמר: 495   [ נצפה 3183 פעמים ]

מנהל ארגון העוסק בתחום הרפואי, פנה אלינו בשאלה: הוא הכיר תורם אמיד, בעל אמצעים רבים, ובמסגרת ההיכרות, התורם העניק לו תרומה בסך 18,000$. לאחר מספר חודשים הוא פנה אליו הנדרש (סכום גבוה) למימוש הפרויקט. חודשיים לאחר מכן- שוב פנה המנכ"ל לאותו תורם, שכבר הפך לידיד ובקש ממנו סכום נוסף עבור הפעילות. "אתה לא חושב שהגזמת?"- זו הייתה שאלתו של התורם.

אותו מנכ"ל פנה אלינו בשאלה: "האם באמת הגזמתי?"

סטיבן קובי בספרו "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד", מספר על איכר עני, המגלה יום אחד בקן האווזה ביצה נוצצת עשויה זהב. תחילה, הוא חושב שמדובר בתעלול, אך בעודנו מנסה להשליך את הביצה, הוא משנה את דעתו ומחליט להעריך את שוויה.

מתברר, שאכן, זוהי ביצת זהב טהור! האיכר אינו מאמין לגורלו הטוב. חוסר אמונו גדל, כאשר המקרה חוזר על עצמו למחרת. יום אחרי יום הוא רץ עם שחר לקן, ומוצא עוד ביצת זהב. הוא נעשה עשיר מופלג, והכל נראה טוב מדיי.

אבל בד בבד עם עושרו הגדל- גדלה גם חמדנותו של האיכר, והוא נעשה חסר סבלנות. הוא נעשה קצר רוח בהמתנה היומיומית לביצת הזהב, ומחליט להרוג את האווזה, ולזכות לאלתר בכל הביצים. אולם, כשהוא מבתר את גוף האווזה- הוא מגלה שהוא ריק! אין עוד ביצי זהב, ואין שום דרך לקבל עוד ביצים. האיכר במו ידיו חיסל את המקור לביצים.

סטיבן קובי מעניק נמשל התואם לרעיון הספר שלו, אך נזכרתי בסיפור זה, בעת שמנכ"ל העמותה העלה בפנינו את הסיטואציה אליה נקלע.

כל עמותה צריכה כסף, והרבה. תרומות מסייעות להפעיל את הפעילות השוטפת של הארגון, ולאפשר לו ליצור פרויקטים נוספים. כדי לקבל תרומות- נדרש מהנהלת הארגון ליצור קשר עם תורמים ובעלי ממון, ולהמשיך לטפח את הקשרים עמם, כדי שימשיכו לתרום, ועוד יגדילו את הסכום.

עם זאת, ידידות יתר עם "ביצת הזהב" עלולה ליצור מצב, בו נראה למנכ"ל, כי הוא בקירבה מיוחדת עם התורם, ולכן, יש לו האפשרות לפנות אליו בכל עת, ולבקש ממנו תרומה שוב ושוב. מצב כזה, של חוסר זהירות/ חוסר סבלנות, עלול לגרום לריאקציה מצד התורם, להנמכת סכום התרומה, ואפילו ל"חיסול מקור ביצי הזהב".

בגיוס משאבים, ישנו כלל בלתי רשמי הטוען, כי ניתן לפנות לתורם אחת לשנה, ובמקרים של פרויקט דחוף/ הקשור לצרכים המגיעים מהשטח- ניתן לפנות ולבקש תרומה חד פעמית עבור הפרויקט. לדוגמא, מוסד העורך פעילות מיוחדת עקב המצב הביטחוני- יכול לפנות לתורם קבוע ולבקש ממנו סיוע חד פעמי לפרויקט שמתבצע בתקופה הנוכחית.

התורם עצמו- יכול להחליט האם תרומתו השנתית תתבצע בבת אחת, או תיפרס לתשלומים חודשיים; האם להיענות גם לבקשה הנוספת עבור פרויקט ייחודי; והאם הוא מעצמו מעוניין לתרום מדי פעם לפעילות.

מעבר לכך- קיימת סכנה גדולה בפנייה נוספת לתורם. כמובן, יש להמשיך לטפח עמו את הקשרים, לשתף אותו בקורה בארגון, וליצור שותפות פעילה. אך, מאידך, יש להיזהר, לא להגזים ולא לבוא בפניות שוב ושוב על אותו הנושא.

יוצא מן הכלל הוא כאשר מדובר בארגון קהילתי, כגון ארגון צדקה הפועל בתוך הקהילה. בארגון כזה, ניתן לפנות לתורם מתוך הקהילה מספר פעמים בשנה (אך גם אז- עם הרבה טקט).  בשאר הנושאים- יש לנהוג במקצועיות ולהיזהר שלא לבתר את האווזה ולאבד את המקור לביצי הזהב.

שרה רוזנבוים | מומחית בפיתוח משאבים וגיוס תרומות, ייעוץ ארגוני וניהול אפקטיבי | יוצרת סדרת: "מיליון או דולר"- כל הסודות והטיפים לגיוס משאבים אפקטיבי לארגון שלך! |  לקבלת סדרת טיפים מנצחת לגיוס משאבים אפקטיבי לארגון שלך לחץ כאן!




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב