דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה באמת הכי בריא לכם? 

מאת    [ 20/07/2014 ]

מילים במאמר: 521   [ נצפה 2276 פעמים ]

פעם בכמה שנים עולה שם של מזון מוכר אחר שבו מתגלים "לפתע" ערכים תזונתיים נהדרים. הכוכב התורן יכול להיות לפעמים אפילו שוקולד ולעיתים יין אדום או קפה. ד"ר אסנת רזיאל עושה לכם סדר ברשימת המזון הבריאותי הטוב ביותר עבורכם.

ד"ר אסנת רזיאל

החיפוש אחר ה super-food המושלם, המזון שערכיו התזונתיים יהיו אלו שהולמים ביותר את מהפיכת הבריאות העולמית בתחום התזונה הוא חיפוש תמידי. ההבטחה למשקל תקין המתבסס על סגולות בריאותיות הגלומות בחומרי גלם גם אם היא מעורפלת לעיתים, מסקרנת רבים המבקשים לבסס את התפריט היומי שלהם על תזונה בריאה.

המרכז האמריקאי למניעת ובקרת מחלות Preventing Chronic Disease, בדק לאחרונה 47 סוגי מזונות שונים וניסה לבדוק את התאמתם למונח super-food, קרי מזון שיש לו ערך מוסף בריאותי אם מוסיפים אותו לתפריט באופן קבוע וערכים קלוריים סבירים או נמוכים.

שלא במפתיע, הירקות אשר כיכבו בראש הרשימה הזו היו ירקות ירוקים, אשר נתונים מחקריים לגבי השפעתם כבר עולים בשנים האחרונות שוב ושוב. המזונות הטובים ביותר לנו דורגו על ידי עורכי המחקר ככאלו המכילים לפחות 15 ערכים תזונתיים חשובים: חומצה פולית, ברזל,  אשלגן, סיבים תזונתיים, חלבון, סידן, תיאמין, ריבופלבין, ניאצין, אבץ וויטמינים A, B6, B12, C, D, E, K. המדד הקובע לטיב הירק היה רמת הדחיסות של ערכים אלו בתוך מנה עם ערך קלורי של 100 קלוריות לפחות.

למעט הפחתת הסיכוי למחלות לב וסרטן שהקשר בינן לבין תזונה נכונה מתחיל להתבהר בשנים האחרונות, צריכה מוגברת של ירקות "בריאים", בתפריט יום יומי מאוזן טובה לכל דיאטה מאוזנת.

ובכן, כעת זה רשמי, ירקות שהוגדרו על ידי עורכי המחקר כ super-food ואשר קיבלו בו את הציון הגבוה ביותר, הינם דווקא ירקות וותיקים מאד: במקום הראשון,  גרגיר נחלים, אשר קיבל את הציון הגבוה ביותר מבין קבוצת הירקות שנבדקו. הוא הכיל את מקסימום הערכים התזונתיים שקבעו עורכי המחקר לתכולה אנרגטית של 100 קלוריות.

אחריו הגיע למקום השני, כרוב סיני (91.99). הבאים ברשימה היו מנגולד, תרד, עולש, חסה, פטרוזיליה,  עלי לפת, עלי חרדל ועירית.

מחפשים קצת צבע?

פלפל אדום קיבל את הציון 41.26, ברוקולי: 34.89, דלעת: 33.82, כרישה: 10.69, בטטה: 10.51 ואשכולית לבנה: 10.47, גזר: 22.60, עגבנייה: 20.37 ולימון: 18.72. בתחתית הרשימה היו: תפוז: 12.91, ליים: 12.23, אשכולית ורודה ואדומה: 11.64, לפת: 11.43.

 אם אתם נוטים "להרוג" את הירקות שלכם בבישול, כדאי לדעת כי ערכים תזונתיים רבים שלהם נפגעים בבישול ממושך לכן הדרך הטובה ביותר לצרוך אותם ולקבל את מירב הויטמינים והערכים שלהם היא לאכול אותם חיים או באידוי קצר.

כבר כתבנו לכם בעבר כי הדרך הטובה ביותר לקבל את מלוא הערכים התזונתיים היא פשוט לגוון לפחות חמישה צבעים שונים של ירקות במנות הירקות שלכם בכל יום. כך גם אם אינכם בקיאים ברשימות תזונתיות של הירקות ה"מנצחים" הסיכוי שהם יגיעו לצלחת שלכם בעזרת גיוון הצבע שאתם בוחרים, גבוה מהרגיל.

במדינות מזרח תיכוניות רבות נהוג להגיש  גרגיר נחלים, כחלק מתפריט מאוזן ופעמים רבות לצד מנות בשר, ולא בכדי, גרגיר הנחלים מסייע רבות לאיזון הגוף ולעיכול מהיר ויעיל של המזון שאנו אוכלים. מסתבר שמה שידוע במזרח התיכון במשך מאות שנים, הופך אט אט לנורמה מקובלת ולטרנד בריאות של ממש.

אז איך נראית הצלחת שלכם? ומיהו הירק המנצח שלכם? כל עוד אותם מקפידים לצרוך ירקות, אין ספק שאתם מסייעים לעצמכם בריאותית בצריכת ערכים תזונתיים רבים וגם בשמירה על משקל תקין.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב