דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכורים למתוק? זו באמת התמכרות 

מאת    [ 20/07/2014 ]

מילים במאמר: 489   [ נצפה 1757 פעמים ]

אתם מכירים את התחושה שאתם "פשוט חייבים משהו מתוק" בסיום הארוחה, או דווקא באחת עשרה בלילה. אתם מעידים על עצמכם שאתם "מכורים למתוק", ד"ר אסנת רזיאל מסבירה לכם מדוע אתם צודקים ומה בדיוק קורה למוח האנושי שמייצר את ההתמכרות הזו.

 

יותר ויותר נתונים מחקריים אשר מצטברים בשנים האחרונות מעידים על כל שיתכן שבאמת התמכרנו למתוק, בדיוק כמו התמכרויות רבות אחרות כדוגמת ניקוטין, הרי שהמוח האנושי מגיב לבחירות התזונתיות שאנו עושים ומאמץ אותן גם באופן כימי.

ההנחה כי למזון שאנו צורכים יש גם תפקיד של ממש בשינוי תפקודי המוח ודרכי פעולתו מתחילה לקבל אישוש ממחקרים שונים אשר מנסים לחקור את הקשר בין צריכת מזון לאופן התפקוד של המוח וחלקו שלו בהנעה שלנו לצרוך אותם. יותר ויותר עדויות מצטברות על כך כי הבחירות התזונתיות שאנו עושים מייצרות יחסי גומלין ארוכי טווח ביניהן לבין המוח באופן שתורם לצריכה קבועה שלהן. למוח חשיבות קריטית בקביעת ההתנהגות היום יומית שלנו והוא אחראי על הרגלי הצריכה התזונתיים שלנו כמו על פעולות רבות אחרות. אך האם המזון שאנו אוכלים מתכנת אותו לפעילות צריכה מוגדרת, בדיוק כמו הניקוטין את המעשנים? ובכן, מסתבר שכן.

קחו למשל את צריכת הסוכר הגבוהה שלנו, כאשר אנו צורכים אותה מתוך חשיבה רגשית, מצוקה, מתח או שעמום אנו יוצרים דפוס התנהגות וחושפים את המוח בתדירות עונתית, או יומית ומסייעים ליצירת הקשר בין אזורים שונים במוח לבין צריכת מזון ספציפי אשר מייצר לו את "ההקלה" לה הוא זקוק. פעילות עצבית מוגברת באותם אזורים במוח האחראים על התחושות הללו עושים את ההקשר בין צריכת המזון לבין הנאה או מוטיבציה הנגרמת לנו וכך מתחיל מעגל קסמים שקשה מאד להתיר אותו.

מחקר אשר פורסם בשנת 2013 בכתב העת Diabetes Care  בדק פעילות עצבית מוחית של אנשים הסובלים מהשמנת יתר, כאלו שמסת הגוף שלהם - BMI  הייתה מעל 32, לעומת אנשים שמסת הגוף שלהם הייתה תקינה. המחקר העיד בנתוניו על כך כי קבוצת הנבחנים אשר סבלה מהשמנת יתר הדגימה פעילות מוגברת באזורי המוח הקשורים ברגשות כגון הנאה, זיכרון, רגש ומוטיבציה כאשר הם נחשפו לאוכל עתיר קלוריות האהוב עליהם.

התמכרות למזון עתיר קלוריות, כך עולה מן המחקר הזה ומחקרים דומים לו, מייצרת תלות פיזיולוגית של ממש בקרב מי שהמנעד הרגשי שלהם תלוי במזון שהורגלו לצרוך בעת שהם מרגישים כך וכתוצאה מכך, נולד צורך של ממש, מותנה לצריכה מוגברת של מזונות אלו.

שומן וסוכר כך עולה ממחקרים נוספים בשנים האחרונות אחראים ליצירה מוגברת של הורמון הדופמין והסרוטונין, האחראים לתחושת העונג והסיפוק שאנו חשים, ומדובר במעגל הרסני, אך יש גם חדשות טובות, את המוח ניתן גם להרגיל להתניות אחרות כמו ספורט ותזונה בריאה, כמו כל הרגל מגונה, גם כאן יש צורך בשינוי של ממש. גם התנהגויות בריאות מייצרות בדיוק את אותן הפרשות הורמונים אשר יכולות לאותת למוחנו כי אנו שבעי רצון ומרוצים, אך עלינו לקחת את האחריות ולהחליף התנהגות אחר באחרת, זהו תהליך של ממש, כואב ומטריד ואשר מלווה בתסמיני גמילה לעיתים, אך סופו של עניין ודבר הוא אפשרי.

התובנה כי השמנת יתר נובעת משינויים מוחיים הכרוכים בצריכת מזון, היא תחילתו של מסע הגמילה הכרוך בתובנה ובמאמץ אך הוא אפשרי והפיך.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב