דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על השמנת יתר ואקולוגיה 

מאת    [ 20/07/2014 ]

מילים במאמר: 585   [ נצפה 1740 פעמים ]

השמנת יתר, אינה טובה או בריאה לנו. יש שלל מחלות נילוות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב ועומסים על מפרקים שהקשר ביניהן לבין השמנת יתר קיצונית, כבר הוכח מזמן. אך מה לגבי הסביבה? כיצד אנחנו משפיעים באמצעות השמנת יתר על העולם בו אנו חיים. לד"ר אסנת רזיאל יש כמה תובנות מעניינות עבורכם על העולם השמן בו אנו חיים.

 

אנחנו נוטים להסתכל על השמנת יתר קיצונית בעיקר בפן האישי של חיינו. אך העובדה כי השמנת יתר קיצונית הוגדרה לאחרונה על ידי אירגוני בריאות רבים ברחבי העולם כ"מגיפה" מחייבת אותנו למבט רחב יותר, עלינו להסתכל לא רק על השפעתה עלינו כפרטים בתוך תרבות, אלא על השפעותיה על העולם ועל התרבות בה אנו חיים וכיצד השלכותיה משפיעות בעצם על סביבת היום יום בה אנו חיים ומתפקדים.

חוקרים מ"בית הספר להיגיינה ולרפואה טרופית" בלונדון (Tropical Medicine London School of Hygiene and ­ LSHTM) מעריכים כי משקלה של האוכלוסייה האנושית בעולם עומד כעת על 287 מיליון טון, ש?15 מיליון מהם הם משקל עודף ואילו מקורם של 3.5 מיליון הוא בהשמנה מופרזת.

למרות שגם באפריקה במדינות הנחשבות עניות מאד קיימת תופעה של השמנת יתר קיצונית בשל תזונה לקויי המבוססת על פחמימות ריקות ומיעוט חלבונים, הרי שכצפוי דווקא מדינות עשירות, תופסות את המקומות הראשונים במיפוי של מגפת השמנת היתר הקיצונית בעולם, ארה"ב, שלא במפתיע תופסת את המקום הראשון. אך המחקר מציע זווית התבוננות מרתקת בפעם הראשונה וטוען כי השפעתה של השמנת היתר הקיצונית לא רק הרסנית לגבי בריאותם של בני האדם אלא הפכה לאחד מן הגורמים המרכזיים בשינוי האקלים והרס הסביבה בה אנו חיים.

המדינה הרזה ביותר בעולם על פי מחקר זה היא בהוטן, בה אנשים צורכים בכל יום רק תשע קלוריות יותר בממוצע מן התצרוכת היומית הדרושה לאדם, אל מול ארצות הברית בה אנשים צורכים בממוצע כ 245 קלוריות יותר מן התצרוכת המומלצת.

נתונים מעניינים נוספים שעלו מן המחקר שהתפרסם בכתב העת Public Health, מעלים כי:

  • אם שוקלים רק מבוגרים ­ מסת הגוף הממוצעת בצפון אמריקה היא 80.7 ק"ג, בעוד שהממוצע העולמי עומד על 62 ק"ג בלבד. אף כי האוכלוסייה בחלק זה של כדור הארץ היא רק 5% מאוכלוסיית העולם, נמצא בה קרוב לשליש מהמשקל העולמי שנגרם בגלל השמנה מופרזת.
  • באסיה, שבה נמצאים 61% מאוכלוסיית העולם, רק 13% מהמשקל העולמי נגרמים בגלל השמנה מופרזת.
  • דנוור בארצות הברית היא העיר השמנה בעולם באופן סטטיסטי.
  • אם בכל המדינות הייתה קיימת תופעת השמנת היתר באותם ממדים כפי שהיא קיימת בארצות הברית ובכולן הייתה מסת גוף דומה לתושבים הרי משקל האנושות היה עולה ב 58 מיליון טון שהיא שוות ערך לתוספת אוכלוסייה של כמעט מיליארד איש נוספים לכדור הארץ!
  • מדינות "כבדות" הן צרכניות אנרגיה גדולות הרבה יותר בכל הנוגע לשינוע מזון וגידולו.

פרופסור איאן רוברטס, שעמד בראש החוקרים של LSHTM,  מבהיר כי השמנת היתר הקיצונית מסוכנת לעולם בו אנו חיים מכיוון שהצורך להזין את העולם בתצרוכת היתר שהוא מתרגל אליה, מאיים על משאבי כדור הארץ, מאיץ את התדלדלותם ומאתגר את תעשיות החקלאות והשינוע ומניע אותן אל קצה גבול יכולתן, בעוד שצריכה תקינה יותר, הייתה מפחיתה מן הלחץ עליהן.

הוא מוסיף ואומר כי אנו מתנועעים פחות היום מבעבר בשל השימוש הגובר בעולם במיכון ובתחבורה. דווקא שימוש בדרכים מסורתיות של תנועה ברגל או באופניים הן פתרון מצוין להפחתת צריכת אנרגיה מבוזבזת.

 "כולם מסכימים שצמיחת האוכלוסייה מסכנת את הסביבה הגלובלית, בעוד שהמחקר שלנו מראה שגם השמנת האוכלוסייה היא איום משמעותי בפני עצמו."

יצור מזון מוגבר ובעיקר מיותר= התדלדלות משאבי כדור הארץ. וזוהי נקודה למחשבה, הבעיה הפרטית שלכם, היא בעצם בעיה עולמית. כשאתם רזים ובריאים, אתם תורמים לא רק לבריאותכם, אלא לבריאות כוכב הלכת בו אנו חיים.

 

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב