דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טילים ועסקים - צמיחה עיסקית בזמן מלחמה 

מאת    [ 13/07/2014 ]

מילים במאמר: 942   [ נצפה 1888 פעמים ]

 

המצב מתוח, אזעקות ונפילות, מפחיד בצד האישי ובעייתי ביותר בצד העסקי, במיוחד לבעלי העסקים הקטנים. זה אמנם ישמע אבסורדי, אבל למעשה זה הזמן לצמוח. זה הזמן לעשות בדק בית יסודי בפיזור הסיכונים, ביציבות הפיננסית של העסק, במערכת השיווקית, בנאמנות של העובדים. זה הזמן לחדד את המחדדים, ליזום ולחשוב מחוץ לקופסא. 

לפי נסיון העבר מצב של מלחמה גורם לאלפי עסקים קטנים לספוג נזקים כלכליים עצומים ואף להעמיד את העסק בפני סכנת הישרדות וקיום. הנזקים נגרמים מביטול הזמנות, פגיעות פיזיות במבנים ובעסקים, שיבושים בתחבורה ציבורית, השבתת העבודה למשך הזמן של שהיה במקלטים ובמרחבים המוגנים, היעדרות עובדים עקב גיוס למילואים ועקב חובה של חלק מהעובדים להישאר בבית עם הילדים.  

בזמן שיש מיליונים של גנרלים שיודעים יותר טוב מהרמטכ"ל ומשר הביטחון מה צריך, ראוי וכדאי לעשות, בעל העסק הקטן חייב להיות הגנרל של העסק שלו, למצוא את הדרך הנכונה לנווט את הספינה הפרטית שלו בתוך הים הסוער, להפעיל את כיפת הברזל של העסק כדי להדוף את הטילים ולמנוע נפילות.

דווקא בשעה כזאת כשהמשק נמצא בלחץ ובמצב של אי-יציבות, נפעל בבטחה וברוגע תוך כדי יצירתיות ויוזמה ונהפוך את העסק שלנו לאי של יציבות. 

להימנע מפיטורי עובדים

מבלי קשר להיבט החוקי של פיטורי עובדים, עדיף להימנע ככל האפשר מפיטורי עובדים בשעה כזאת למרות רצוננו לחסוך בהוצאות, נעשה את המאמץ ונאחז בשיניים ובציפרניים ונשאיר את כל העובדים במשרתם. מצד שני זה הזמן לדרוש יותר, לחדד את תודעת השרות, לדרוש יותר ריכוז ויותר תפוקה. נכנס את העובדים ונבצע שיחות אישיות כדי להבהיר לכל עובד שהוא עולם ומלואו עבור העסק ושאנחנו נאבק על המשרה שלו בכל מחיר, בד בבד נבוא עם בקשה דומה שלנו אליו. בבקשה תאבק גם אתה, תאבקי גם את, על הבית שלנו, על יציבות העסק ועל הצמיחה שלו.

נבקש מכל עובד לתת מאה ועשרים אחוז מיכולתו, לעשות מעל ומעבר. בעל העסק עצמו יתן את הדוגמא האישית, ישקיע יותר ויתעלם ככל האפשר מרעשי הרקע שמסביב.

אם עובד או עובדים לא מגיעים לעבודה מסיבה של גיוס למילואים או מסיבה אחרת נעביר את התפקיד שלהם לעובדים אחרים (זאת סיבה נוספת לנהל את שיחת המוטיבציה שציינו).

להימנע מהיצמדות לחדשות

"עכשיו הייתה אזעקה באשקלון", "כיפת ברזל יירטה טיל שכוון להרצליה", דיווחים כאלה שמושמעים באופן שוטף ע"י עובד/ים שצמודים לרדיו, לאינטרנט או לסלולרי ומעבירים את המידע מיידית ליתר העובדים מקשה ביותר על תפקוד תקין. כדאי להימנע ככל האפשר להתעדכן במצב במהלך יום העבודה, עם זאת כמובן שבעל העסק אחראי לבטחונם של העובדים, עליו לעדכן את העובדים היכן המרחב המוגן ולהקפיד על הנחיות פיקוד העורף. כדאי להקצות לשם כך עובד אחד שיתעדכן באופן שוטף באזעקות או בהתרעות מקומיות ואם המידע אקטואלי יעבירו מיידית לשאר העובדים. כמובן שעובד זה יעשה זאת במקביל לפעילותו הרגילה.

ניהול מלאי

עסק ייצרני זקוק לחומרי גלם לייצור. עסק שמשווק סחורות זקוק למוצרים לשיווק ומכירה. בתקופת אי-וודאות כזאת תחושת הבטן אומרת לקנות פחות כדי לשמור על האשראים והמזומנים. במרבית המקרים אין הדבר נכון. אם נקטין את הקניות , העסק היצרני עלול להיות במצב של חוסר בחומרי גלם ואי יכולת לייצר, המשווק עלול להיות במצב של חוסר יכולת לספק את הביקוש, אובדן הכנסות ואובדן אמון מצד לקוחותיו. יש גם לקחת בחשבון שהימשכות מצב המלחמה עלול להביא לקשיים בשחרור סחורות מהנמלים ולמצב של חוסר אצל הספקים. לכן כדאי לבחון את נושא המלאי ביסודיות ולהשתדל לשמור על רמת מלאי של סחורות וחומרי גלם לפחות כמו בשעת רגיעה. 

ביטוח סיכונים

כדאי לבדוק את פוליסות הביטוח של העסק או להתייעץ עם סוכן הביטוח לגבי הכיסוי הביטוחי במקרה של נזק לרכוש, או במקרה של אובדן רווחים וכו'. כדאי לקרוא את הפוליסה בעיון וכמובן לוודא שהפוליסה בתוקף.  

סיוע מרשות המיסים 

רשות המיסים מפצה בהתאם לחוק עסקים שנפגעו. "המדינה לקחה על עצמה לפצות את אזרחיה, על פי חוק, על נזק שנגרם לרכוש כתוצאה מפעולת איבה. זאת על מנת להשיב את המצב לקדמותו מהר ככל שניתן." (מתוך אתר רשות המיסים). כמו כן ניתן להתעדכן באתר רשות המיסים בקשר להקלות בתשלום מיסים והודעות נוספות. 

אתר האינטרנט של רשות המיסים:

http://taxes.gov.il/Pages/HomePage.aspx 

קבלת סיוע ומידע מהסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה

"הסוכנות לעסקים קטנים פתחה מוקד חרום וחדר מידע עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים. מוזמנים לעיין בחומרים המצורפים או לפנות למומחי מערך "המעוף" לקבלת מידע, ייעוץ וסיוע בטלפון: 1-700-558-040" (מתוך אתר משרד הכלכלה)  

גבוי מערכות המידע

חשוב להקפיד על גיבוי הנתונים של מחשבי העסק כדי שניתן יהיה להתאושש במהירות במקרה של תקלות במחשבים כתוצאה מנזק פיזי למערכות או כתוצאה מהפסקות חשמל. כדאי לגבות את המידע מידי יום על דיסק חיצוני ולשמור אותו במיקום אחר ולא בעסק עצמו.

מידע חשוב כדאי לשמור גם בנייר מודפס. 

 נגישות מרחוק למידע העסקי

קיימות תוכנות פשוטות וזמינות, רובן אף בחינם שמאפשרות למשתמש לגשת למידע העיסקי ממחשב מרוחק שנמצא בבית או במרחב מוגן. שימוש בטכניקה זאת מאפשר להפיק חשבוניות מרחוק ולבצע את העבודה המשרדית גם בזמן השהייה במרחב המוגן. כך גם  מאפשר לבעל העסק להפיק דוחות בקרה ולהתעדכן במצב העסק מידי יום גם מהבית בשעות הערב, לנתח את המידע המעודכן ולקצר את תהליך קבלת ההחלטות. 

שיווק יצירתי מחוץ לקופסא

יש צורך להכין מראש כמה רעיונות שיווקיים יצירתיים שמתאימים לתקופה, לדוגמא מסעדה שקרובה לטווח הטילים תנסה להגביר את הפעילות של משלוחי אוכל לבתים כדי לפצות את עצמה על כך שמגיעים למסעדה פחות אנשים, או שתעניק קופון הנחה נדיב לבאים למסעדה בתקופה זו.

המקור הטוב ביותר לקבל רעיונות לשיווק יגיע מהעובדים שמכירים היטב את העסק ואת הלקוחות. עלינו לבקש מכל עובד להיות גם איש השיווק והמכירות של העסק, להפעיל את דמיונו ויכולותיו ולהביא רעיונות לקידום העסק בעת הזאת.

 

ניהול העסק בשעת מלחמה מחייב אותנו להפיק את המירב מעצמנו ומהעובדים ולעבור את התקופה הקשה כשאנחנו בתנופת עשייה.

לצערנו לא כל העסקים ישרדו את המצב, חלק ניכר מהעסקים יסגרו בלית ברירה, אולם בעלי היוזמה יצליחו  לשרוד, לפרוץ קדימה ולהפוך את המצב להזדמנות עסקית ולחיזוק העסק.

איציק עובדיה - מאמן אישי ועיסקי מומחה באימון לעסקים קטנים טלפון: 052-3786000  מייל: izik707@gmail.com   זינוק להצלחה שלך   facebook.com/izik.ovadia.Coaching   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב