דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך להצליח בראיון עבודה? 

מאת    [ 10/07/2014 ]

מילים במאמר: 706   [ נצפה 2622 פעמים ]

 

   בבואך להתראיין לראיון עבודה עליך לזכור לאורך כול הראיון, שהנך נמצא מן הצד ההפוך של האישונים שמביטים בך האחרים. כלומר, מה שהנך יודע על עצמך מזה שנים, האחרים שמראיינים אותך לא יודעים, ועליך מוטל תוך זמן קצר להביא בפניהם את תמצית הכישורים, התכונות והניסיון שהכי רלוונטיים לביצוע מוצלח של התפקיד המוצע. מכאן, שכול מה שאולי לטעמכם מוסיף ערך לעצמכם (אני נשוי, יש לי 3 ילדים) אבל אינו קשור לביצוע התפקיד- מיותר לציון.

חשוב להגיע לראיון או למכרז מוכנים. עשו רשימה של כול התפקידים שביצעתם בתחום, הידע שרכשתם והתארים, מקומות העבודה שעבדתם, המיומנויות והביצועים שהנכם יכולים לשלוף מתוך הניסיון התעסוקתי שרכשתם. עדיף להביא דוגמאות ליוזמות שביצעתם בהצלחה מאשר להכריז על עצמכם כעל בעלי מוטיבציה גבוהה. עדיף לדבר על מכלול הדברים שהיו תחת סמכותכם מאשר להכריז: "יש לי ראש גדול". שמרו על הקשבתם הפעילה של חברי וועדת הבחינה- אחרת תשעממו אותם.

אל תבחרו במה שנראה לכם הכי מתאים לתיאור מושלם של עצמכם. בחרו את מה שהכי חשוב לדמות האמורה לבצע את התפקיד ובתנאי שאכן תכונה או כישור זה אכן מאפיינים את דמותכם. למשל: אם מדובר בתפקיד ניהולי ושואלים אתכם: מהי התכונה הבולטת באופייך? אל תגידו: "יחסי אנוש, רגישות"- עם זה אתם יכולים להישאר בדרג השירותי. רוצים לנהל? עליכם לומר- יכולת מנהיגות, יכולת השפעה, הובלת צוות, יוזמה, ראיה מערכתית וכד'.

כבר במשפט הראשון שהנכם מתבקשים לתאר את עצמכם- בחרו במשפט המציין את שיא קידומכם בקריירה. את התפקיד הכי בכיר שביצעתם בתחום. את הפרויקט הכי מורכב שביצעתם עד היום. מחקרים מראים שמרבית המועמדים שנבחרו, קלטו את התעניינותם של הבוחנים ב- 80 השניות הראשונות של הראיון. רושם ראשוני יש רק פעם אחת. רושם ראשוני נבנה בשפת הגוף בעת כניסתך לחדר המראיין, ובשניים שלושה משפטי הפתיחה בהם הנך מקבל את זכות הדיבור ומציג את עצמך. יש כאן הגיון: מי שמבין עניין (מה דורש התפקיד, מהם אפיוני המקום, מי עומד מולו, מה מצפים ממנו)- יודע להביא מיד את המוצר הכי מתאים שיש ברשותו. כל מילה שהנכם מבזבזים על אינפורמציה שאינה רלוונטית לביצוע התפקיד בהצלחה- היא הפסד משמעותי ליצירת הרושם הראשוני וקבלת יתרון יחסי על מתחריכם. התחילו במשפטים כגון: אני סגן מנהל במחלקת... יש לי ניסיון של 10 שנים במקצוע... ביצעתי מגוון תפקידים בתחום כגון: מנהל פרויקט....אחראי על ....מדריך קבוצות.... סיימתי לימודים בהצטיינות. 

אם הנכם מהססים לגבי יכולתכם לבצע את התפקיד בהצלחה- השתדלו ששפת הגוף לא תסגיר אתכם. זכרו: תפקיד חדש, או מקום עבודה חדש, הם הזדמנות מצוינת להיכנס לתדמית חדשה, ולהכיר את עצמכם ממקום אחר. השתחררו מפרדיגמות ש"נדבקו באישיותכם", בין אם אלו דברים שאינכם אוהבים בעצמכם, ובין אם אלו דברים שנאמרו עליכם מפי אחרים (שוחרי טובתכם או שוחרי רעתכם - זה בכלל לא משנה). את "הקליפות" המיותרות הללו קלפו מעצמכם והשאירו מחוץ לחדר המראיינים. צפו להצלחות.

בנו "בנק של כישורים ותכונות" המאפיין את עיקרי הכישורים והיכולות שלכם. בעת הראיון דאגו לשלוף מבנק זה את הדברים הרלוונטיים לנושאים שהנכם מציגים או נשאלים אודות, כך שתכונה זו תבלוט גם אם לא השתמשתם במילה עצמה. אמירה כגו: "אני חבר הנהלה" מעידה על היותך אמין, מקצועי ויד ימינו של מנהלך.

אם יש אינפורמציה רגישה העשויה לדעתך לעמוד לך לרועץ בראיון, אם תישאל עליה, הכן מראש תגובה מתאימה. אם אינך מצליח למצוא תשובה מתאימה- היוועץ במומחה שאינו מכיר את הסיפור ממקור ראשון. רגישות לנושא מסוים נוטה לקבע את התייחסותנו לנושא לכוון מסוים, ומישהו מבחוץ עשוי למצוא כיוון חשיבה אחר, משכנע ורגוע יותר.

אם שואלים אותך רגע לפני סיום הראיון האם יש משהו שהנך רוצה להוסיף ולא הספקת להגיד- אמור: "לא תודה", הודה להם וצא עם חיוך מהחדר בלי הכרזות מיותרות. מרגע שהם סיימו לראיין אותך - כול מילה נוספת מיותרת. הם את הרושם עליך כבר סגרו.

חשוב לקחת בחשבון, שבוחרים למקום העבודה לאו דווקא את האדם הכי מקצועי. הבחירה היא גם אינטואיטיבית, על פי מי שהלב אומר שיהיה נעים לעבוד איתו. על כן, עליך לרכוש את לבם של המראיינים, לתת להם הרגשה שיש לך את הכלים להצליח בתפקיד, הנך בא עם אנרגיה טובה לעשייה ושהנך טוב בעבודת צוות.

ולסיכום: כמעט כול ביטוי שתאמר וכול תנועה שתעשה - ניתן לפרש בדרכים רבות. על מנת שהמשמעות שהנך רוצה להעביר לשומעיך תיקלט כפי שהנך מתכוון להעבירה, מומלץ להיעזר במומחה ניטראלי, שיגלה לך מה רואים וחושבים אלו שנמצאים "מול האישונים של עיניך". יועץ שיסייע בידך להבליט את כישוריך והתאמתך לתפקיד, להתחבב על שומעיך ולשכנעם לתת את התפקיד לך!

 

 

ד"ר ניצן ברוקס- מאמנת מועמדים למכרזי ניהול. מסייעת למורים בהבנת הפוליטיקה הארגונית הרלוונטית לקידומם, ובהכנת המועמד לקראת הצגת מועמדותו לניהול. עוזרת למועמד בבחירת הצגת האינפורמציה המיטבית למכרז ולהצנעת חסרונותיו. בעלת ניסיון רב כחברה בוועדות הבחירה של מנהלי בתי ספר ומערכות חינוך.  מכירה את השאלות שיופיעו במכרז ומה צריך לענות. מאמנת אישית מוסמכת בנושא העצמה אישית וקידום קריירה. מנכ"ל ובעלים של "המכון למימוש זכויות מורים". טל: 03-5512530                       נייד: 050-9005452                        משרד: רבינוביץ 52 חולון




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב