דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כעס רגש מוכר ומפחיד - האם ידעתם ? 

מאת    [ 05/07/2014 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 3419 פעמים ]

 

כעס- רגש מוכר ומפחיד. האם ידעתם?

 

הכעס הוא חלק בהתפתחות הנורמטיבית של אדם. הילד מתחיל לכעוס על משהו או מישהו שמתסכל אותו.   התנהגות זאת מבטאת ביטוי של הערכה עצמית מכיוון שבדרך זו הוא מנסה להגן על עצמו. לעתים ילדים כועסים כי לא מצליחים לבטא במילים את רגשותיהם, רצונותיהם או צרכיהם.

כעס הינו רגש אנושי נורמאלי ולעתים בריא. יחד עם זאת כשהוא לא נשלט, הוא הופך להרסני. קיימות עוצמות שונות של כעס. מהתרגשות רגעית עד התפרצות תוקפנית.

הכעס בא להגיד לנו שמשהו לא טוב קורה לנו בפנים, משהו שצריך התייחסות. כעס הינו רגש ולא ניתן להגדיר אותו כטוב או רע, מה שכן טוב או רע היא הדרך בה הוא בא על ידי ביטוי.

ברצוני לתת דוגמא אישית: ביקשתי מחברה טובה והיא התעלמה ממני. כעסתי מאוד ובעוד אני כעוסה חשבתי לנתק את הקשר. השתדלתי להירגע, וכשהייתי רגועה יותר פניתי אליה והסברתי לה מה הסיבה לכעס העצום שלי, היא הבינה ונימקה את התנהגותה, שתינו יצאנו מרווחות מהביטוי כעס שלי כי הכרנו את הרגישות שלנו, החברות נשמרה וגם השתפרה. אני לא שמרתי את הטינה בפנים, שכידוע זה יכול להיות מאוד לא בריא, ברור שלא תמיד ניתן להגיע לדו שיח חיובי כזה, במקרים אלו הכעס יכול להוביל לתוצאות שליליות.

אריסטוטלי אמר- "כולנו יכולים לכעוס- זה קל- אבל לכעוס על האדם הנכון בצורה מתאימה, בזמן מתאים, בגלל סיבה מוצדקת, זה לא קל" .

כאשר הכעס לא מוצא ביטוי מילולי הוא בדרך כלל מוביל להתנהגויות שליליות כגון: ביקורת, זלזול, ריחוק ונקמה.

מחקרים מוכיחים שאנשים ששומרים כעס בתוכם עלולים לסבול מלחץ דם גבוה, דופק מהיר או דיכאון, זה לא אומר שמומלץ לכעוס כל הזמן או לריב על כל דבר כי מצב כזה יכול להעלות את הסטרס של החיים, גם הכעס יכול להוביל לתוקפנות.

לעתים משתמשים בכעס כדי להימנע מקשר אינטימי כי לא יודעים איך להתנהג במצב הזה, או כי פוחדים להיפגע.

 

איך להתמודד על כעסים בצורה הנכונה?

ראשית, יש לחפש את המוקד של הכעס, לשאול את עצמינו מה גורם לנו לכעוס, מה אנחנו באמת מרגישים, כעס או רגש אחר.

לקחת בחשבון שכשאנו כועסים רואים את המציאות בצורה חלקית, בד"כ כל סימן מחזק את הרגשותינו שרק אנחנו צודקים ולא פנויים לשמוע את השני. כל התנהגות שלו נתפסת כאיום.

אסור להחליט החלטות בזמן שאנחנו כועסים. לנסות להירגע לפני תגובה.

כאשר המחשבה מופיעה "אנחנו מותקפים" להשתדל לשנות אותה באופן מיידי, להרפות, לנשום עמוק, ולשאול את עצמינו שוב אם באמת זאת התקפה ואולי לנסות להבין את המניעים של התנהגותו של השני.

אנשים משתמשים בדרכים שונות להתמודד עם כעס, חלקם הם מודעות וחלקם לא. ביניהן :


    • לבטא את הכעס
    • להדחיק את הכעס
    • לשלול את קיומו של הכעס

Raymond Noceaco  (מומחה בנושא כעס)  -  אמר :   "לכעס יש תפקיד קומוניקטיבי חשוב מאוד. הכעס הינו רגש ולעתים מתבלבל עם תוקפנות שהינה התנהגות. הגבול הוא דק אבל חשוב לאבחן כי הכעס צריך לבוא על ידי ביטוי והתוקפנות צריכה להיות נשלטת." הוא טוען שבכעס יש גורם קוגניטיבי משמעותי (מחשבות). הכעס שלנו לא נובע ממה שמתרחש אלא כתוצאה מן המשמעות שאנו נותנים לעובדות אלו. אנו מפתחים נורמות פנימיות על איך הדברים צריכים להיראות ועל איך אנשים צריכים להתנהג, ואם המציאות היא שונה, נוצרת אי הסכמה פנימית שגורמת לרגשות שונים, ביניהם הכעס כשמרגישים נעלבים או מאוימים. יש נתונים פיזיולוגים שמשפיעים על כמה אנו כועסים.

Harry Mills  (במאמרו "Psychology of Anger" ) טוען שהכעס הוא "רגש משני". הרגש הראשון העיקרי הינו הכאב. האדם הופך את הכאב לכעס וככה הוא משתחרר ממשהו שמאוד כואב לו שהוא בלתי נסבל עבורו ומתגונן מול הסבל. המחבר גם טוען שהכעס יוצר תחושה של צדק וכוח, בכך האדם מתרחק מעצמו ומאשים אחרים, בדרך זו הוא מונע מעצמו להסתכל פנימה ולקחת אחריות על מה שקורה לו.

כולנו כועסים, אמרנו שהכעס הינו רגש טבעי, אבל במידה ובשליטה, כי אם הכעס רותח בתוכנו, גורם לנו נזק בריאותי, ולוקח מאיתנו אנרגיות חיוביות.

זכור: כועסים בקלות כשלא למדנו 1. לשלוט על דחפים 2. לחשוב לפני שמגיבים 3. לשאת תסכול 4. להכיר שהכעס יכול להיות ביטוי של דיכאון.

לסיכום: הכעס יכול להיות כלי עזר בכדי: להגן על עצמנו או על אנשים אחרים, לחזק את האישיות, בעיקר בשלב הילדות.

הכעס לא גורם לבעיות, אלא הדרך בה מבטאים את הכעס. לשלוט בכעס אומר לבטא אותו בצורה מתאימה, לשנות מחשבות והתנהגויות שמחזקות ומחזיקות את הכעס.

מבל אפרת פסיכותרפיסטית עובדת סוציאלית קלינית מדריכה מומחית בבריאות הנפש.  טיפול אינדיבידואלי,  זוגי ומשפחתי , הדרכת הורים, הדרכת אנשי מקצוע. בעלת קליניקה באזור המרכז ,  tratamiento  en castellano   opcional . טל. 09-9504992  ,  נייד  :  0522-529515 אתר: http://www.mabelf.co.il/ פייסבוק: https://www.facebook.com/pages/Mabel-Efrat/704153929602921   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב