דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתקדמים ומתנוונים- הטכנולוגיה לאן? 

מאת    [ 03/07/2014 ]

מילים במאמר: 559   [ נצפה 1980 פעמים ]

זה הכל התחיל בילדותי, אולי בן 6 כאשר השכנים קיבלו את הטלוויזיה הצבעונית החדשה. בהתחלה היו אלו הצבעים שהפתיעו אותי, העולם לא שחור לבן?  אך מה שהיה מושא קינאתי זו הקופסא השחורה שנלוותה לטלוויזה, מפלסטיק, קטנה לא מתיימרת וממנה מזדקרים בגאווה שני כפתורי כסף מסנוורים בגודל של לירה, אחד להעביר ערוצים והשני לשלוט בווליוום. נפלתי, שיא הטכנולוגיה, במשך ימים ארוכים ניסיתי לשחזר את הפלא במעבדת האלקטרוניקה שאבא קנה לי. השלט היה השיא...לשבת על הספה  ולשלוט בעולם.
אך מאז שלטים כבר לא עושים לנו את זה, שנצטרך ללחוץ על כפתור? חוצפה, מי מעז לדרוש,  מספיק להזיז את העניים ובקרוב באמצעות המחשבה בלבד. תחשבו שפעם היינו עולים במדרגות , או שהיינו צריכים להעביר הילוכים, ואם באוטומט קשה לנסוע , אל חשש גוגל תדאג שלא ננהג בכלל. עבודות בית?  לטטא? מה פתאום I robot כבר ידיד ותיק , אפילו לקום להדליק את האור זה כבר מאמץ יתר, האינטרנט יהפוך להיות של כל הדברים והמוח הטכנולוגי לא ישקוט עד אשר נהיה מרותקים למיטה ונתפעל ממנו את העולם (או שהעולם יתפעל אותנו) ....פסגת השאיפות האנושית: "לך אל הנמלה עצל, למד דרכיה ותתנון בצל" הגוף? תכלס, מי צריך ?
אבל זה רק מישור אחד, מה עם היכולת השכלית, הקוגנטיבית, הזיכרון, הקשרים האנושיים? זוכרים פעם שהיינו זוכרים מספרי טלפון? כנראה שלא.  אבל מה זה מספרי טלפון לעומת ויקיפדיה או גוגל גלאס, למה צריך לזכור בכלל משהו? לעבד מידע? אם במבט תקבל את כל המידע שצריך, תעבד אותו ותקבל כל תשובה לשאלתך וגם לשאלת חבריך.
בכלל גוגל יכולה להגיד לך מה המידע שאתה צריך, על פי פרופיל החיפוש שלך, המקומות שאתה מבקר בהם, גם ברשת וגם בעולם. היא כבר תנגיש לך את המידע שלא חלילה תפעיל את הגלגלים בראש לנסח את השאלה, היא כבר מנוסחת.
והריכוז? אחד הכלים האנושים הכבירים שאיפשרו ומאפשרים גם היום דרך אגב, ליוצרי הטכנולוגיה פורצי הדרך ומנהיגים,  להגיע לפסגות האנושיות, מתדרדר אצל ההמון. דעתנו מוסחת משניה לשניה, התראות, מיילים, תמונות, כותרות, ציחקוקים, לייקים ומלא דרמות קטנות שלא מאפשרות להיות במקום אחד יותר מכמה דקות אם לא שניות. לקרוא ספר? למי בכלל יש כח אם אפשר להסניף סרטון ביוטיוב.  לא לחינם יצרני הריטלין בעולם חוגגים, אנחנו כבר לא מסוגלים!
הכל מתנהל על פני השטח, רדוד, מקפץ מהר ממקום למקום עד שאי אפשר לעקוב, יחסים בין אישיים הופכים דיגיטליים, קרים, מזוייפים.

בקיצור ריצת האמוק של הטכנולגיה ללא ספק עשתה הרבה, אם באמצעות שהנגישה את הידע, קירבה בין אנשים, חשפה עוולות, שיפרה את הבריאות (או יותר נכון את היכולת להשאיר אותנו גם מנוונים וגם בחיים),  אך יחד עם זאת אל לנו להתעלם משני דברים מרכזיים בזרם הטכנולוגי ששוטפים אותנו לבורות השפכים של הפסולת האנושית. האחד שהיא רידדה את העוצמה האנושית, ואם אפשר לומר, את היתרון האנושי מול המכונות שהיא הטכנולוגיה עצמה. הפכה אותנו כעלה נידף ברוח, הורידה את רמת הריכוז והפרודקטיביות, דירדרה את היכולת הקוגנטיבית והשני שהיא מנוונת אותנו בשיטתיות מבחינה גופנית.
נכון שיש יותר ויותר מודעות לנושאי בריאות, תזונה פעילות גופנית וכו'. אך הם לא חלק אינטגרלי מן הפעילות היומיומית שלנו והם תמיד יהיו כמו ויטמין או תוסף שאנו צריכים לקחת בשביל תחזוקה.
ונכון שהידע היום נפוץ כמו אוויר ושייך לכולם, אך בדגימה רנדומלית של האוויר הזה שאנחנו נושמים תגלו שרובו מזוהם ומטומטם חסר כל ערך וחמצן.

משפט סיכום שלא אשמע כל כך קודר. אני מאמין גדול בטכנולוגיה. אך בראש ובראשונה בטכנולוגיה שמכוונת לפתח את האנשים, להפוך אותם ליותר ממה שהם ולא פחות, טכנולוגיה שמשרתת את המין האנושי ושומרת על היתרון שלו, ולא להפך שהופכת אותו לעבד, מנוונת אותו ובסוף גם צורכת אותו...מממממ שמעתי מטריקס בקהל?

אלי ישראלוב- משתעשע במחשבות. http://clear55.blogspot.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב