דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מספר כללים שאסור להפר כאשר מטפלים במכורים לסמים (חלק א') 

מאת    [ 23/06/2014 ]

מילים במאמר: 707   [ נצפה 2329 פעמים ]

למרבה הצער, דפוסי המחשבה וההתנהגות הרגילים נכשלים במתן עזרה לאדם אהוב שמכור לסמים ואינם מסייעים לו להיגמל. התעסקות עם מכור לסמים דורשת גישה שונה שלא באה בקלות לאנשים רבים. מכורים מנצלים זאת כדי לעשות מניפולציה על בני המשפחה כך שיוכלו להמשיך להשתמש בסמים ללא התערבות.

הטרגדיה היא שכאשר השימוש בסמים והמניפולציה נמשכים במשך שנים, המשפחה נותרת חסרת משאבים שבאמצעותם יוכלו להציל את חיי המכור לסמים. עשרות ואף מאות אלפי דולרים דרושים בדרך כלל כדי לפתור את הבעיות שנובעות מהתמכרות לסמים.

כדי למנוע התרחשות של טרגדיה זו, תמצאו כאן ארבעה עשר כללים שלעולם אין להפר אותם כאשר מישהו שיקר לכם מכור לסמים כגון אלכוהול, קראק, אבקת קוקאין, מריחואנה, מט אמפטמין או אופיאטים כמו הרואין או אוקסיקונטין.

1 אל תהיה נאיבי

נאיביות – התכונה של להיות תמים ונותן אמון במידה מוגזמת – חסרון גורלי כאשר מדובר בהתמכרות לסמים.

הפעולה הבטוחה היחידה ככל שזה נוגע לאפשרות שנעשה שימוש בסמים או שקיימת התמכרות לסמים היא להימנע מנאיביות לחלוטין, לא משנה עד כמה שזה כואב. אדם נאיבי מוכן להאמין שאדם קרוב אומר את האמת אף כאשר העדויות מראות בצורה בוטה שלא כך הדבר. משפחות נופלות למלכודת זו מפני שלפני כן תמיד יכלו לסמוך על יקיריהם. כל עוד השפעות השימוש בסמים, צריכת אלכוהול או תופעות ההתמכרות קיימות ועד שהמתמכר לא השלים את תוכנית הגמילה שמתאימה לו, הכול יכול לקרות. נאיביות ביחס לצריכת אלכוהול או סם יכולה להיות שגיאה גורלית ולעיתים קרובות היא אכן כזו.

איך עושים זאת בצורה לא נכונה

הציונים של תלמיד תיכון יורדים. הוא נושר מכמה מועדונים ומכמה פעילויות. הוא מחליף חברים. כאשר ההורים שלו חוקרים אותו, הוא טוען שפעילויות אלו נמאסו עליו ושהמורים נטפלים אליו. משום שהוא היה תמיד כל כך אמין, המשפחה "קונה" את הסיפורים שלו ומניחה אותו לנפשו, עד שעובר הרבה זמן וכבר הרבה יותר קשה לתקן את הנזק.

איך עושים זאת בצורה נכונה

ההורים חוקרים אותו בנוגע לשינויים. הם מסרבים להיות נאיביים בעניין זה מפני שהם יודעים שאלו הם סימנים שכרגיל מצביעים על שימוש בסמים. הם משוחחים עם מורים וכמה חברים לשעבר.הם שומעים על עוד סימפטומים שמשמעותם יכולה להיות שימוש בסמים. הם מלווים את הבן לרופא המשפחה לבדיקת סמים. תוצאת בדיקת סמים חיובית נותנת להם ראיות ממשיות ומוכיחה את הצורך בפעולה נוספת.

2 אל תהיה מי ש'נותן שרות דב'

'נותן שרות דב' הוא אדם שמאמין שהוא נותן עזרה בעוד שלמעשה הוא תורם להרס העצמי של 'מקבל העזרה'.

ככל שזה עלול להיות קשה לאנשים מסוימים לקבל, 'נותן שרות דב' מאפשר למשתמש בסמים להמשיך ולצרוך סמים או אלכוהול. 'שרות דב' יכול לבוא באין ספור צורות. במקום לעמוד על כך שהמשתמש בסמים יקבל סיוע מקצועי, 'נותן שרות דב' עלול להרשות למשתמש הסם שהגיע לתחתית לגור בבית, עשוי לעזור לו לקבל עבודה, ישאיל לו את מכוניתו (שבה ישתמש משתמש הסם כדי להשיג סמים), או שיספק לו מזון לביתו על בסיס יומי.

מימון היא הדרך עיקרית בה 'נותן שרות דב' מאפשר למשתמש להמשיך להשתמש בסם. כאשר המכור לסם מאבד את כול מקורות ההכנסה, במידה והמשפחה ממשיכה לתמוך בו כספית, המכור יכול לדרדר את עצמו במדרון של הרס עצמי. נדרשת מידה רבה של משמעת עצמית כדי להפסיק 'מתן שרות דב', מפני שמתן סיוע לאדם בצרה בא למשפחה האוהבת בטבעיות. הלוואה קטנה, עזרה במציאת מכונית חדשה לאחר שהמכור הרס את הקודמת, עזרה בחיפוש עבודה – כל הפעולות האלו הנובעות מטוב לב פשוט מאריכות את תקופת השימוש בסם.

איך עושים זאת בצורה לא נכונה

אישה צעירה מבקשת מהוריה הלוואה של 500 דולר כדי לממן שכר דירה. הם שואלים למה היא איננה יכולה לממן את שכר הדירה. היא אומרת שהיא איבדה את התיק שלה שבו היה כול הכסף שהיה מיועד לתשלום שכר הדירה. למרות שהיה חסר לה כסף גם בחודש הקודם ולמרות שהייתה חולה פעמים רבות בזמן האחרון, ההורים אינם שואלים שאלות נוספות. הם נותנים לה את הכסף והיא הולכת לדרכה.

איך עושים זאת בצורה נכונה

אישה צעירה מבקשת כסף עבור שכר דירה. ההורים שואלים למה היא איננה יכולה לשלם ומציינים ששלושה שבועות קודם לכן היא ביקשה מאה דולר להשלמת תשלום שכר הדירה. היא טוענת שהארנק אבד. במקום שאביה יעשה 'שרות דב', הוא דורש לראות את רישומי ההוצאות שלה מהעבר הקרוב ואת פנקסי הצ'קים שלה. הם יכולים להיכנס לחשבון הבנק שלה דרך האינטרנט או ללכת לדירתה לראות את הרישומים. אין ביכולתה לתמוך בטענותיה הכוזבות והמשפחה לא מאפשרת לה לקבל כסף אותו תעביר במישרין לסוחר הסמים שלה. עכשיו הם יכולים לעבוד על פיתרון הבעיה האמיתית שלה.

ציפי מסייעת למכורים לסמים ואלכוהול למצוא פתרונות יעילים לגמילה המותאמים להם אישית. באמצעות צוות מומחים מקנים להם אף כלים לחיים  על מנת לא לחזור להתמכרות. narconon.israel@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב