דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


"מהיר ועצבני" - ניהול ידע בסביבה הסובלת מהפרעת קשב וריכוז 

מאת    [ 21/05/2014 ]

מילים במאמר: 685   [ נצפה 3574 פעמים ]

"מהיר ועצבני"

ניהול ידע בסביבה הסובלת מהפרעת קשב וריכוז

ניהול הידע הארגוני הינו נושא אשר הנמצא בשיח העסקי כשני עשורים (Koenig 2012 ) לפחות, ועדיין כמה ארגונים באמת יכולים לומר על עצמם שהם מנהלים את  הידע הארגוני שלהם ברבדים הגלויים שלו ?

המשאבים הניהוליים הנדרשים בכדי להפוך את הנתונים הסובבים בארגון ומחוצה לו למידע אותו ניתן להפוך לידע, נדחקים לא פעם הצידה אל מול המשאבים הניהוליים הנדרשים לתפקוד הארגוני היומיומי.

במאמר זה לא ארחיב על שלב עיבוד וארגון הנתונים עד הפיכתם למידע אלא אתמקד בפעולות ההופכות את המידע לידע וביצירת המודעות לידע. השאלה מתי מידע הופך לידע קשורה בשלב בו יש לנו תובנות ארגוניות, עסקיות ואחרות בנוגע למידע הספציפי הנ"ל. התובנות שלנו צריכות להיות מתועדות באופן כזה שלמי שיבוא אחרינו תהיה נגישות אליהן.

לדוגמה: ארגון עומד בפני החלטה בנוגע לתקציב מסע פרסום למוצר אחד מתוך משפחת מוצרים מסוימת. הדרך לקביעת תקציב אפקטיבי הינה בבחינת ידע ארגוני. במידה ויש לנו תובנות ארגוניות לגבי דרך קביעת התקציב השיווקי במוצרים מאותה משפחה, הרי שהארגון עשוי להפיק מהן תועלת ואף למקסם את היתרון התחרותי שלו מאותן תובנות. הנגישות לתובנות הללו המייצגות את הידע הארגוני הינה קריטית למקבלי ההחלטות בנקודת ההחלטה על התקציב.

גם לאחר שהגענו למדרגת הידע, האם אנו מודעים לקיומו. האם העובדים והמנהלים שלנו מודעים לקיומו של הידע הזה העשוי לשקף יתרון תחרותי ארגוני בסביבת הארגון ?

נתונים -> מידע -> ידע -> מודעות

יצירת המודעות הארגונית לקיומו של הידע הינה אחד מהאתגרים הארגוניים החשובים. בחרתי בכותרת המאמר לעשות שימוש בצמד המילים מתוך סדרת הסרטים "מהיר ועצבני" המתאר חבורת צעירים המתחרים בינם לבין עצמם במכוניות על משודרגות. התחרות מוכרעת בדרך כלל ביכולותיו של הנהג להגיב לתנאי הכביש המשתנים במהרה, קרי: הרספונסיביות שלו. וביכולת האינטואיטיבית שלו לצפות את מהלכי הנהגים האחרים במרוץ.

האנלוגיה הזו לאוטוסטרדת המידע בה אנו חיים כמעט מתבקשת. בכדי להתגבר על כמויות המידע, המסרים והידע הסובבים את העובדים והמנהלים שלנו עלינו לייצר להם מפגשים אינטואיטיביים ורספונסיביים ככל שניתן עם הידע הארגוני. קרי: הידע צריך להיות רלוונטי למה שאני עומד לעשות או להחליט עכשיו  ועליו להיות מוגש בצורה האינטואיטיבית ביותר כך שאוכל להטמיע אותו בהחלטות / פעולות שלי באופן האפקטיבי ביותר.

חשיבות ניהול הידע הארגוני מתואר באופן משכנע מאד במאמרם של Godwin & Edwinah משנת 2013 נמצא קשר חיובי בין ניהול הידע הארגוני לתושייה, אדפטיביות ולמידה ארגוניים. סביר למדי להניח כי  תכונות אלו מסייעות לארגונים בהישרדות הארגונית ב"ג'ונגל" התחרותי השורר בשווקים.

מתאר את מטרות ניהול הידע  Practical KnowledgeManagement: A Model That Works במאמרו  Probst

כשיפור היכולות הארגוניות ע"י מיטוב השימוש במשאבי הידע הארגוני. ההגדרה הזו ממחישה את הפאן הפרקטי של ניהול הידע כתחום התמקצעות מחויב במציאות בשווקים התחרותיים המאפיינים את העולם המודרני כיום.

מעגל הקשרים בין "תיבות" ניהול הידע המתואר במאמר משקף את התשתית שהוכרה כהכרחית כבר בשנת 1998. המודעות לניהול הידע ,אותה הזכרתי קודם, מתכתבת עם תיבות ההפצה והשימוש בידע המתוארות במודל במאמר של Probst. יצירת הידע מתוך המידע הארגוני מתכתבת עם תיבות הזיהוי, הפיתוח והשימור שלו במודל של Probst.

לסיכום  אני חוזר לאנלוגיה שביצעתי בתחילת המאמר ומעוניין להסתמך על תיאוריית המנהיגות האדפטיבית של פרופסור רונלד חפץ ושותפיו בספרם על הפרקטיקה של המנהיגות המסתגלת (אדפטיבית).  השינויים המתמידים בהם אנו חיים בכלל ובעולם העסקי בפרט מחייבים רספונסיביות (תגובתיות) מהירה ויכולת התאמה לשוק המשתנה כל העת. האנלוגיה שמשתמש בה פרופסור חפץ לאורגניזם אינה מאפשרת חשיבה ב"תיבות" המהוות מעין תבנית פעולה קבועה ,אלא מצריכה את הארגון להפגיש את העובדים והמנהלים עם הידע הארגוני באופן שוטף, אינטואיטיבי תוך התייחסות ל"כאן ועכשיו", צמתי ההחלטה והעשייה מולם ניצבים העובדים והמנהלים.

ביבליוגרפיה

Godwin. Ikpe. Umoh & Edwinah Amah (2013) Knowledge Acquisition and Organizational Resilience in Nigerian Manufacturing Organizations ; Information and Knowledge Management ISSN 2224-5758 (Paper) ISSN 2224-896X (Online) Vol.3, No.9, 2013 http://www.slideshare.net/AlexanderDecker/knowledge-acquisition-and-organizational-resilience-in

 

 

Michael E. D. Koenig (May 4, 2012) What is KM? Knowledge Management Explained http://www.kmworld.com/Articles/Editorial/What-Is-.../What-is-KM-Knowledge-Management-Explained-82405.aspx

 

Probs, Gilbert f.B. ; Practical Knowledge Management: A Model That Works. ; Second Quarter 1998 http://genevaknowledgeforum.ch/downloads/prismartikel.pdf

 

Ronald Abadian HeifetzAlexander GrashowMartin Linsky  (2009) The Practice of Adaptive Leadership: Tools and Tactics for Changing Your Organization and the World Harvard Business Press, Jan 1, 2009 - Business & Economics - 326 pages http://books.google.co.il/books?id=86OJwyvGzCoC&source=gbs_similarbooks




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב