דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך הכלב חושב? (להכנס לראש של הכלב) 

מאת    [ 13/05/2014 ]

מילים במאמר: 697   [ נצפה 4966 פעמים ]

איך הכלב חושב? (להכנס לראש של הכלב)

בטבע זאבים, תנים וכלבי בר חיים בלהקות. הכלבים הבוגרים לוקחים את הגורים (מתחת לגיל ארבעה חודשים) בצוואר ומצמידים אותם לאדמה - כך לומדים הגורים את מקומם ומעמדם בלהקה.

הגור ניגש לכלב בוגר בתנוחה נמוכה ומופנמת כשאוזניו לאחור, הזנב שמוט או מקשקש וילקק את פניו של הכלב הבוגר. אלו סימנים של כבוד וחיבה - לא פחד - אלא כניעה מסוימת שמשדרת "מעמדי נחות משלך". התפקיד של ההתנהגות הזו הוא לשמור על סדר מעמדות ברור שתורם לשלום, יציבות והרמוניה.

הנטייה של כלב בלהקה היא לנסות ולהתקדם למעלה בסולם המעמדות - הסיבה לכך היא שבטבע בשביל לשרוד יש צורך מדי פעם להחליף את מנהיג הלהקה. ישנם גם טובות הנאה כמו המנהיג אוכל ראשון וכולי, למרות זאת רוב חברי הלהקה לומדים מהר מאוד לשלוט באותו יצר שדוחף קדימה מפני שבכל להקה יש רק שני מנהיגים - זכר ונקבה.

הגור יראה את משפחתו החדשה בדיוק כמו את חבריו בלהקה. הוא אינו רוכש ערכי התנהגות של בני אדם אלא ממשיך לנהוג לפי דפוסי ההתנהגות שאיתם נולד. למרות זאת יש שטוענים כי הכלב מסוגל להבין עד גבול מסוים, חלקים ממערכת התקשורת של האדם. התוצאה היא מערכת יחסים שהיא לא בין-אנושית ולא בין-כלבית מובהקת - הכלב הופך להיות חבר נאמן ויד ימינו של האדם. אך גם תלוי בו באופן מוחלט. אותה מערכת יחסים מיוחדת יכולה להתרקם בהצלחה בתקופת ההתפתחות של הגור בין 7-18 שבועות.

נראה שהכלב הוא חיה מספיק גמישה בשביל להבין את ניסיונות האדם לחקות את התנהגותו, לזהות ולהגיב בצורה שגם אנו וגם הוא נוכל להבין, אבל מניעי התנהגותו יישארו כנראה לתמיד אלו שירש מאבות אבותיו הזאבים.

הרבה אנשים מנסים לזכות באהבת הכלב על ידי מתן חופש לעשות ככל העולה על רוחו בבית. הם מרעיפים על הגור אהבה, חיבוקים ואוכל מפני שהוא כזה קטן וחמוד ומפני שהם רוצים שהוא יגדל להיות חבר שלהם. מחקרים בנושא התנהגות כלבים הראו בבירור שזו אינה הדרך לזכות באהבתו או ידידותו של הגור - להפך התנהגות כזו תפורש ככניעה ורק תחזק את שאיפתו הטבעית של הגור לצעוד למעלה במעלה סולם המעמדות ובהרבה מקרים אף לקרוא תיגר ולנסות להשתלט על מנהיגות המשפחה (הלהקה).

לכן אחד המפתחות החשובים ביותר לגידול מוצלח של הגור – לבנות רשימה רחבה עד כמה שניתן מה מותר לגור שלנו בביתנו ומה אסור וללמד אותו בשפה שהוא יוכל להכיל ולהבין. עקביות והתמדה הם שם המשחק. הכלב מגיב לסביבתו ועל כן, אם אנחנו לא נהיה עקביים ולא נקפיד על מה מותר ומה אסור ונגיב באופן לא צפוי, הגור שלנו יהפוך למבולבל ולא ידע איך לרצות אותנו. הבלבול יהפוך עם הזמן לחוסר בטחון אישי של הכלב במקומו בתא המשפחתי ועלול להפוך לבעיית התנהגות בהמשך.

יש להבין כי אין דמוקרטיה בעולם הכלבים – אצל הכלבים החוקים הם מאוד פשוטים ובסיסיים - או שאני מוביל ואתה אחרי או שאתה מוביל ואני אחריך (באש ובמים). כשהגור מביא אליך צעצוע ונובח, הוא בעצם מצווה עליך בחן שתזרוק לו אותו - כשאתה עושה זאת אתה מחזק את תובענותו. כשאתה מבקש מהכלב לשבת אתה אומר לכלב מה לעשות. החיבה שלנו כלפי הכלב וקבלתו כחלק מן המשפחה / להקה הוא הדבר החשוב ביותר עבור הגור - הוא יעשה הכל על מנת שאנחנו נהיה מרוצים. נצלו זאת ולמדו את הגור את מכלול ההתנהגויות הרצויות והמתאימות לכם כמו גם אילו התנהגויות עליו להימנע מהן. הידיעה הברורה של הכלב מה מותר לו ומה אסור מעניקה לו תחושה של בטחון אישי וכך גם הוא יהיה מאושר.

חשוב להוסיף כי לכלבים ישנם צרכים חברתיים יומיומיים ברורים במסגרת הלהקה/משפחה - הם זקוקים לחיבה ותשומת לב רבה - כמו גם לחיי שותפות עם חברי הלהקה. אם מתעלמים מצרכים אלה, הכלב יהפוך מתוסכל ועלול להתחיל בפעילות הרסנית, נביחות רבות חפירות וכולי - מיותר לציין כי בטבע לא רואים סוגים כאלו של התנהגות.

אנשים וכלבים חיים ביחד באהבה כבר משחר ההיסטריה, למרות זאת ברור כי התקשורת בינינו לוקה בהמון מקרים - אני מציע שכדאי שננסה לתקשר כמו שהכלבים חושבים. הכלבים כאמור הם יצורים חברתיים שחיים צדים ומגדלים את צאצאיהם בשותפות במסגרת הלהקה. בחייהם עם אנשים הם מביאים איתם את אותם העקרונות אל הבית שלנו - הם מאמצים אותנו ורואים בנו כחברים בלהקה (ולא ההפך כפי שנהוג לחשוב - "הוא חושב שהוא בן אדם") - כלבים הם יצורים בעלי יכולת הסתגלות מדהימה, לומדים במהירות ואף נקשרים אלינו ומפתחים תלות וחיבה.

© כל הזכויות שמורות

יוסי סמואל מאלף הכלבים 052-2929959




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב