דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכללים החשובים לאנשים בסביבתם של מכורים לסמים ולאלכוהול 

מאת    [ 11/05/2014 ]

מילים במאמר: 1162   [ נצפה 2151 פעמים ]

כאשר אדם יקר לך, או קרוב לליבך מכור לסמים, דפוס החשיבה שלך וההתנהלות שלך כלפיו – למרבה הצער – לא יצליחו לעזור לו להבריא.

לטפל באדם מכור מצריך גישה מאד שונה שלא קיימת אצל רוב האנשים באופן טבעי.

מכורים מנצלים את דרך החשיבה הטבעית של הסובבים אותם, כדי "לתחמן" את בני המשפחה, כך שיוכלו להמשיך להשתמש מבלי שיפריעו להם ולא יתערבו.

האסון הוא שאם המשתמשים ממשיכים לעשות זאת לבני המשפחה במשך שנים, ישארו בני המשפחה סחוטים ללא משאבים כדי להציל את חייו של האדם היקר להם. דיי סביר שנדרשים עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים כדי לשקם ולפתור את הבעיות של המכור.

כדי למנוע התרחשות של אסון כזה, הנה לפניכם  כללים שאותם חייבים לקיים תמיד כשאתם מטפלים במישהו שמכור לסמים כגון: אלכוהול, קראק, קוקאין, מריחואנה, אמפטמין, הרואין או אוקסיקונטין ואחרים.

1)     אל תהייה תמים

התכונה של תמימות יתרה, כשאדם מדי מאמין – היא קריטית ביותר מול אדם מכור.

הדרך הבטוחה היחידה לטפל באדם שיש חשד שהוא צורך סמים היא לצמצם את מידת האמון בו למינימום ולא להיות סביר כלל, לא משנה עד כמה זה יכאיב או יפגע. אדם תמים מגלה נכונות רבה מידי להאמין לכל מה שהאדם היקר לו מספר ונוטה להאמין לו, אפילו אם העובדות מעידות בבירור שההיפך הוא הנכון. משפחות שלימות נופלות למלכודות אלו רק בגלל שיקיריהן זכו למלוא האמון בכל התקופה שקדמה לאסון. כאשר תוצאות ההתמכרות כבר מגלות את "פרצופן" ועד אשר האדם באמת מוכן לעבור גמילה יעילה, כל הקלפים נטרפו כבר ולרוב מאוחר מידי. להיות תמים (נאיבי) או שאנן באשר להתמכרות לאלכוהול או לסמים זוהי טעות גורלית.

איך לא נכון להתנהל?

תלמיד בתיכון שהציונים שלו ירדו, הוא נושר מחוגים ונעדר מכמה פעילויות שהשתתף בהן, מחליף חברים. כשההורים שואלים אותו על נושאים אלו הוא טוען שהתעייף מהפעילויות ושהמורים "יורדים" עליו. הוא תמיד היה כל כך אמין שבני המשפחה "קונים" את הסיפורים שלו ומניחים לו לפרק זמן ארוך עד שהנזק כבר קשה יותר לריפוי.

איך להתנהל נכון?

ההורים שואלים אותו לגבי השינויים שהם רואים. הם לא מוכנים לקבל הסברים תמימים, כי הם יודעים שאלו עלולים להיות סימנים של שימוש בסמים. הם מדברים עם המורים ועם כמה חברים שהיו לו בעבר. הם שומעים על עוד כמה מסמנים שעלולים להעיד על שימוש בסמים. הם לוקחים את הבן אל רופא המשפחה כדי לערוך לו בדיקה לגילוי סמים בגוף. כשתוצאות הבדיקה חיוביות הם יודעים בבירור שיש לנקוט צעדים נוספים לטיפול בבעיה.

2 ) אל תהיה "סביר"

ה"סבירים" עלולים לחשוב שהם עוזרים, כשלמעשה הם תורמים להרס עצמי  של האדם היקר להם.

גם אם יהיה קשה לאנשים  מסוימים  לקבל זאת כעובדה, אדם סביר מאפשר לאדם הצורך סמים או אלכהול להמשיך להשתמש. סבירות יכולה להתבטא במגוון אופנים.  במקום להתעקש על-כך שהאדם יקבל סיוע מקצועי, האדם הסביר יתן למשתמש הנמצא "על הקרשים"  להמשיך לגור בבית, יחפש עבורו תעסוקה או משרה לעבודה, ישכור לו רכב (שבו הוא ישתמש להשיג סמים ), או יביא לו הביתה ארוחות חמות יום אחרי יום.

מימון הוא נתיב עיקרי שהסבירים הולכים בו לאפשר למשתמש להמשיך. כאשר משתמש איבד את כל מקורות ההכנסה שלו, אם המשפחה תמשיך לתמוך בו כלכלית, הרי שאותו אדם ידרדר את עצמו למסלול של הרס, זה ידרוש מידה של גבורה ומשמעת עצמית לעצור את הסבירות בגלל שהנטייה לעזור לקרוב משפחה בשעת צרה באה כדבר טבעי. הלוואה קטנה, לעזור לו למצוא מכונית חדשה לאחר שהרס את הישנה, לצלצל לאנשים כדי למצוא לו עבודה – כל אותן עזרות נדיבות פשוט יעודדו המשך שימוש בסמים.

איך  לא נכון  להתנהל      

אשה צעירה באה אל הוריה ומבקשת מהם 2000. ש'ח בשביל לשלם שכר דירה. הם שואלים אותמ למה היא לא יכולה לשלם זאת מהמשכורת שלה. היא מספרת שאבדה את הארנק שלה עם כל הכסף שנועד לשכר הדירה בתוכו.. אפילו שהיא בקושי הצליחה לשלם שכירות בחודש הקודם והיתה חולה לאחרונה, ההורים לא שאלו יותר שאלות.הם נתנו לה את הכסף שבקשה והיא עזבה.

איך להתנהל נכון

האשה הצעירה באה לבקש כסף לתשלום שכר הדירה. ההורים שואלים אותה למה היא לא יכולה לשלם דמי שכירות ומציינים באוזניה שכבר בקשה  400 ש'ח כדי להשלים דמי שכירות לפני שלושה שבועות. היא טוענת שאבדה את הארנק שלה. במקום להיות סביר, אבא שלה אומר שכתנאי להלוואה שהוא יוכל לתת לה הוא צריך תחילה לראות את רשימת ההוצאות שהיו לה לאחרונה ואת ספיחי הצ'קים שהוציאה. הם יכולים לבקש  לראות את חשבון הבנק שלה או לבקר בדירה שלה ולאסוף כמה נתונים. היא לא יכולה למצוא סימוכין לשקרים שלה והמשפחה לא נעשית סבירה לגבי השימוש שלה בסמים בכך שתתן לה כסף שיעבור ישירות לסוחר הסמים שלה.

 3  להדוף שקרים ותחכומים

כשישנם סימנים של התמכרות, תצפה לשקרים ותחכומים ערמומיים שיעלו, כך לא תהיה המום כשזה יקרה.

כשאדם נעשה מכור נלווית לזה כעין סדרת מיומנות הקשורה לזה. המיינד – דרך החשיבה – הופכת למשרתת של הסמים.  הוא הופך מומחה לשקרים כדי להוציא את עצמו ממצבים קשים. הוא גם לומד איך להפוך מישהו שרוצה להציל את חייו לאדם שאשם בעובדה שהוא צורך  סמים.

קלוט היטב שתי עובדות אלה:  

א.      ביחד עם שימוש בסמים גם המורל, היושרה והאתיקה מתדרדרים.

ב.      התשוקה הגוברת לעוד סמים או אכהול יכולה להיות כה מהממת שהמשתמש מרגיש משוגע. הוא מרגיש לגמרי צודק ב-לומר או לעשות כל דבר שנראה לו כנחוץ כדי "לנפנף" אנשים שיניחו לו להיות לבדו כדי שיוכל להמשיך להשתמש. הוא מרגיש שלהתנהג כך זה חיוני עבורו כמו לנשום.

לכן אינך צריך להיות מופתע כאשר מופיעים השקרים. תאלץ לחדד את מיומנויות הבילוש שלך, לאמת את הסיפורים, ולסרב בתוקף להיות מ"תוחמן". זה לא מגיע לך.

איך לא נכון להתנהל  

אישה מגלה שבעלה לא קם ויוצא לעבודה ושיש לו איזו מכה טריה באוטו שלו. היא שואלת אותו מה קרה. בעלה עונה לה שבמקום העבודה משאית עם סחורה נסעה לאחור ופגעה במכונית שלו, וכשהוא דרש פיצויים אז פיטרו אותו מעבודה. האישה העירה על כך מכיון שהבחינה שכסף חסר בתקציב והרבה תשלומי חובות לא שולמו במועדם. היא הביעה התנגדות לימי חופשה שהוא ביקש בשעה שיש עדיין חובות שצריך כבר לשלם. בעלה בתגובה,כועס ומאשים אותה שהיא לא תומכת בו כשהוא זקוק לחופשה.הרי היא לקחה שנתיים חופשה אחרי הלידה של התינוקות. הוא נוזף בה ומפחית בערכה ו"עושה" אותה קטנה עד שהיא צורחת ואמרת לו : "תעשה מה שאתה רוצה."

אייך להתנהל נכון

הדוגמא הזאת מציגה בעיה קשה שפשוט מצריכה קצת עזרה מבחוץ. עזרה של קרוב משפחה רופא המשפחה,רב הקהילה או מגשר יכול להיות נחוץ כדי לחסל לגמרי את נסיונותו של הבעל להפחיד או "לתחמן" אותה. התמכרות הינה אויב רב עוצמה ומתוחכם. בן או בת זוג חסרי אונים,אם גרושה מבוגרת,או אבא מזדקן או אולי גרוע מכול,סבתא זקנה.סביר שאין להם כול יכולת לעמוד כנגד סוג כזה של מתקפה. אדם שמשקרים לו, שמנסים "לתחמן" אותו צריך ראשית כול להבין שהוא אינו האדם שיצר את המצב. הוא חייב למצוא עזרה הולמת שיכולה לטפל במצב שכזה.

בדוגמה זו,האישה מקשיבה לשקרים ואינה עונה.היא רושמת את כול הכעסים שהיו לה לאחרונה,המחלות והכספים שחסרים,ומגיעה למסקנה האישית שלה.היא מגייסת סיוע מבני משפחה אחרים שניתן לסמוך עליהם. המעסיק שלו מתבקש לתת חוות דעתו ומתברר שהבעל פוטר כיוון שסחר בסמים במקום עבודתו. עד מהרה האדם המכור עומד מול קבוצה אשר דורשת ממנו לעבור בדיקה סמים, ואם הבדיקה חיובית תגיע הדרישה ללכת לתוכנית גמילה ושיקום מסמים. 

ציפי מסייעת למכורים לסמים ואלכוהול למצוא פתרונות יעילים לגמילה המותאמים להם אישית. באמצעות צוות מומחים מקנים להם אף כלים לחיים  על מנת לא לחזור להתמכרות. narconon.israel@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב