דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעברים ושינויים בחיים וההסתגלות אליהם 

מאת    [ 05/05/2014 ]

מילים במאמר: 500   [ נצפה 5636 פעמים ]

החיים הם סידרה של שינויים תכופים. ישנם שינויים מבורכים, שהם חלק ממעגל החיים הנורמטיבי וישנם שינויים הנעים בין אי נוחות לבין מצבי משבר וחרום, המשפיעים על אחד מבני הזוג ו/או על כל חברי המשפחה.

שינויים נורמטיביים וחלק ממעגל החיים הם: מעבר דירה, החלפת מקום עבודה, מעבר לעיר או ארץ אחרת לצורך קידום, נישואין וכו'. בעוד שישנם שינויים הנכפים עלינו, לעיתים באופן בלתי צפוי כגון: תאונה, נכות, מחלה, פיטורין וכדומה. שינויים כאלה גורמים לנו לעבור ממצב מוכר וידוע למצב של חוסר ידיעה ואי ודאות, המשפיעים על הפרט ועל הכלל. בכך עוסק מאמר זה.

כדי להסתגל למצב החדש, יש צורך במשאבים רגשיים וכלכליים וכן במערך תמיכה. חלק ממערך התמיכה הוא אנו עצמנו בהקשר לתכונות ולכוחות:אופטימיות, נסיון והתמודדות במצבי משבר, תקווה, יכולת ויסות והרגעה עצמית, מוטיבציה, יצירתיות ועוד. מקורות תמיכה נוספים וחשובים הם הסביבה בה אנו חיים: משפחה קרובה ורחוקה יותר, סביבה חברתית, קהילה, משאבים כלכליים, מידע וידע וכו'.

מצבי משבר עלולים להחריף כאשר בני זוג חשים שאין בידם משאבים להתמודדות והסתגלות למצב אליו נקלעו, לעורר תחושות חרדה, פחד, כעס, תסכול וחשיבה שלילית. אנרגיה המושקעת לאורך זמן בהתמודדות עם גורמי לחץ,מדלדלת,לעתים קרובות,את המשאבים הרגשיים והכלכליים של המשפחה ומונעת ממנה לפתח משאבים חדשים.לכן, היבטים שונים של התפקוד הזוגי והמשפחתי מושפעים מהמצב המשברי. כאן המקום לציין שבמחקרים רבים הוכיחו זוגות שמערכת היחסים שלהם הייתה טובה בטרם המשבר, מתגברים עליו בכוחות משותפים ולעיתים קרובות יוצאים מחוזקים ממנו. תחושת השותפות מתעצמת כאשר המטרות משותפות.

יכולת התמודדות, התאוששות והסתגלות למצבי משבר, תלויה בגורמים שונים ומגוונים, בהתאם למשך המשבר ועוצמתו. משבר מתמשך מצריך משאבים שונים מאשר משבר חריף וקצר. חשוב לזכור כי בני אדם שונים זה מזה ביכולתם לחוות ולהתמודד עם מצבי משבר. בעוד אחד מבני המשפחה עלול לחוות את המשבר כאסון, עבור בן משפחה אחר העוצמה תהיה נמוכה יותר - מסיבות אישיותיות שונות כמו אמונה, תקוה ואופטימיות. בנוסף, לתמיכה זוגית ומשפחתית ישנה משמעות רבה ביכולת להתמודד ולהסתגל במצבי משבר. כלומר, חומרת המשבר והתמשכותו יחד עם מאפיינים אישיותיים שונים שהתקיימו בטרם המשבר, הינם גורמים המשפיעים על ההתמודדות.

 

לחוסן משפחתי ולסגנון הקשרים הרגשיים במשפחה יש משקל רב ביכולת להתגבר על משברים. משפחה המתגייסת למטרה משותפת הכוללת המשך תפקוד תקין, פתרון בעיות, ראיה חיובית, יצירתיות, תקשורת פתוחה וכנה – תעבור משברים באופן טוב יותר מאשר משפחה בה הפרטים בה מתפצלים, מסתגרים ומבודדים עצמם. כאמור, נגישות חברי המשפחה אחד לשני, גמישות המערכת המשפחתית והתאמתה למצב חדש, תעזור להתמודד עם משברים ולספק תמיכה לכל אחד מחברי המשפחה בהתאם לצרכיו. משפחות שרמת התפקוד שלהן טובה לפני המשבר הן בעלות סיכוי רב יותר להסתגל ולתפקד היטב גם לאחריו.

 

במצבי משבר משפחות נבדלות זו מזו ביכולת התמודדות, שינוי והסתגלות למציאות. יש פעמים שבני זוג ו/או המשפחה איננה יכולה לצאת מהמשבר בכוחות עצמה וזקוקה לעזרה באמצעות שיחות פרטניות או זוגיות. הפגישות עשויות להיות הזדמנות לחוות את העובדה שהנני שונים זה מזה במידת הכוחות, הרגישויות, ההפנמה, ההכחשה וכו'. מכאן שאנשים פועלים ומתמודדים באופן ייחודי להם. הדבר מטיל אחריות על כל אחד מחברי המשפחה להבין את חלקו ואת הצורך לתרום במטרה לעבור את המשבר באופן שלא יפצל ויפלג את הזוגיות והמשפחה.

 

חוה אוסטרובסקי, עובדת סוציאלית קלינית-מדריכה MSW. בעלת קליניקה פרטית במרכז הארץ. עובדת עם יחידים זוגות ומשפחות, הנחיית קבוצות, הדרכת הסטודנטים והדרכת עובדים סוציאליים. נסיון רב במסגרת שרותי בריאות הנפש הציבוריים.

פייסבוק: https://www.facebook.com/havaosMSW

אתר: טיפול פרטני (אישי), זוגי ומשפחתי | טיפול זוגי במרכז הארץ




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב