דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם גז טבעי משמעותו שלום ושגשוג? 

מאת    [ 29/04/2014 ]

מילים במאמר: 993   [ נצפה 1874 פעמים ]

אני יושב בבית קפה כפיות במרכז הכרמל בחיפה שותה להנאתי סאות'רן קומפורט בזמן שאני צופה בנוף המרהיב של הנמל מהפאב האהוב עליי. הנמל גדוש באוניות מסחר וספינות תענוגות כולל אוניות העושות דרכן לטורקיה, אוניות מסחר ויאכטות מכל הסוגים. מנהל בית הקפה ששמו אבי מוצאו ממשפחת ימאים. אביו היה אחד ממנהלי הנמל והוא מבלה את רוב שנותיו כגימלאי העוסק בצלילה ושייט. עובדי בית הקפה כפיות וכן האורחים נוהגים לנהל שיחות בנושאי השלום באזורנו והפיתוח הכלכלי הבלתי יאמן של מדינת ישראל במהלך שישים וחמש השנים האחרונות. ייתכן והמענה לשגשוג כלכלי גדול יותר ולחיזוק הקשרים עם שכנינו נמצא למעשה מתחת למימי אגן הים התיכון מעט מחוץ לחופי חיפה.

שתי תגליות גדולות של מאגרי גז התרחשו באזור זה במהלך שנת 2009 ושנת 2010. מאגר שדה הגז קידוח תמר ממוקם באזור הסחר הכלכלי הבלעדי של מדינת ישראל כ 80 ק"מ בקירוב (50 מייל) מערבית לחיפה במימי הים בעומק של כ 1,700 מטרים (5,600 רגל). מאחר ובמהלך הדורות היו תגליות ספורות בלבד של נפט וגז בישראל, תגלית זו היתה הראשונה בסדר גודל כזה במדינה. תמר לבדה, כך מעריכים, תוכל לספק כ 50-80% מצרכי הגז הטבעי של מדינת ישראל למשך עשור.

שדה הגז של קידוח לויתן הוא שדה הגז הטבעי השני בגודלו והוא ממוקם בים התיכון מעט מחוץ לחופי ישראל, כ 47 ק"מ (29 מייל) דרומית-מערבית לקידוח תמר. הקידוח נמצא 130 ק"מ בקירוב (81 מייל) מערבית לחופי חיפה, בעומק של 1,500 מטרים (4,900 רגל) באזור האגן הלבנטיני, שהוא אזור עשיר בפחמימן מסוג הידרוקרבון(תרכובות אורגניות המכילות אך ורק אטומי פחמן ומימן) ונחשב לאחת מתגליות הגז הגדולות ביותר מחוץ לגבולות מדינה כלשהי בעשור האחרון. לשתי התגליות לבדן ישנה היכולת לספק למדינת ישראל את צרכי האנרגיה שלה ובנוסף להוות ספקיות ויצואניות אנרגיה במהלך השניים הבאות תוך שהן מפיקות הטבות כלכליות משמעותיות.

לתגליות הגז יש גם את הפוטנציאל לשנות את יחסי החוץ של מדינת ישראל ולהביא לשיתוף פעולה צמוד יותר עם מדינות כמו קפריסין, טורקיה, מצרים והרשות הפלשתינית השכנה. האפשרות לחזק את הקשרים בין ישראל לבין טורקיה זוכה לסיקור תקשורתי גבוה בקרוב העיתונות והמדיה ומהווה דוגמא אחת מיני רבות.

לפני כמעט ארבע שנים, במהלך פשיטה של ישראל על ספינת הנוסעים המרמרה שעשתה דרכה לעזה טרפה את הקלפים במערכת היחסים הקרובה יחסית ששררה בין שתי המדינות. ישראל וטורקיה עשו מאמצים רבים בחודשים האחרונים כדי לחדש את הקשרים הדיפלומטיים ביניהן, לחזק את שיתוף הפעולה ולצמצם את הנזק שנגרם. שתי המדינות עושות ניסיון להתקרב וכבר חתמו על טיוטת הסכם שבא לפצות את טורקיה על מותם של מפגינים שהיו על סיפונה של הספינה, ברגע שיושלם אמור ההסכם לשחזר את היחסים הדיפלומטיים המלאים. במקביל ממשיכות שתי המדינות לקיים קשרי סחר ולקדם תיירות הדדית שאמורה להתרחב עם ההקלה במתחים הדיפלומטיים.

אחד מהרווחים האפשריים לקשר בין המדינות יכול להיות מסלול יצוא לגז הטבעי בישראל. לישראל ישנה הזדמנות להוות מוביל מרכזי שבאמצעותו היא תוכל להנות בעצמה מעושרו של הגז הטבעי שלה ובמקביל לייצר לשוק באמצעות צינור תת ימי שיקשר בין ישראל לטורקיה. השוק הטורקי לגז הטבעי הינו היחיד באזור שהולך ומתפתח והדחף של טורקיה להרחיב את השוק מחוץ לרוסיה יצדיק את אספקת הגז מישראל בנוסף לאספקת הגז האזארי, האיראני והכורדי.

בחודשים האחרונים ישראל כבר חתמה על הסכמי אנרגיה עם ירדן והרשות הפלשתינית. ישראל וירדן חתמו על הסכם של 500 מיליון דולר לאספקת גז טבעי. ההסכם עשוי להתרחב לכדי שיתוף פעולה בסדר גודל של 30 מיליארד דולר ולהפוך את ישראל לספק העיקרי של גז טבעי לירדן. אם הכל יפעל כשורה בההתפתחויות האחרונות נוכל לראות את צינורות הגז הראשונים שיונחו בין ישראל לטורקיה כבר בשנת 2015, ושיתוף פעולה בתחום הגז בין ישראל למצרים יאפשר גישה ליצוא לשווקים מרכזיים ברחבי אסיה.

בזמן כתיבת מאמר זה החלו להתפרסם דיווחים ראשוניים על המשא ומתן בין ישראל למצרים בנוגע להסכמי אנרגיה. לישראל ומצרים היו קשרים כלכליים מוגבלים בלבד מאז החתימה על הסכם השלום בשנת 1979. ההפיכה הפוליטית וחילופי השלטון במצרים בשנים האחרונות צמצמו עוד יותר את הקשרים שלה עם המדינות השכנות.

יצוא הגז מישראל יוכל לסייע להקל על המחסור הביתי, לחזק את הכלכלה המצרית, לשכך במעט את חוסר היציבות הפוליטית הפנימית במצרים וכן לתמוך בקשרי המסחר והתיירות בין שתי המדינות.

אנו בישראל ויהודים בכל העולם סיימנו זה עתה לחגוג את חג הפסח, שמציין את היציאה לחירות ממצרים לפני שלושת אלפים שנה. העם היהודי נדד באלפיים השנים האחרונות מחוץ לארץ מולדתו - ארץ ישראל. לפני שישים וחמש שנים הארץ הוחזרה לנו כדי שנוכל לבנות עליה את חוף המבטחים ליהודים מכל העולם, אך רבים מרגישים שזוהי גם התגשמותה של נבואה תנכית. יהודים, מוסלמים ונוצרים חיים כאן יחד באופן דמוקרטי למדיי ובחברה בעלת חוסן כלכלי. ייתכן שבאמת "ארץ זבת חלב ודבש" מכוונת בתנ"ך העברי לעושר החקלאי הקיים בארץ ישראל. הפסוק המציין זאת נמצא בספר שמות בהתגלות הסנה הבוער לפני משה .[3:1–22]   האם ייתכן שחלב ודבש בעולם של ימינו יהיו הנפט והגז הטבעי? מי יודע! בכל מקרה, אני וחבריי בבית קפה כפיות מוסרים לכל הקוראים דרישת שלום לבבית ושולחים ברכת שלום מחיפה, "עיר הדו-קיום לשלום".

 

 

       

 

ארל שוגרמן שעלה לארץ מארה"ב לפני מספר שנים, כותב רבות על שיתופי פעולה בין דתות ועמים באזור, ועל חוויותיו כעולה חדש בארץ, ניתן לקרוא ממאמריו בבלוגים שלו:


http://haifawriters.blogspot.co.il/


http://earlsdiary.blogspot.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב