דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי אמר קפיטליזם וקיבל? 

מאת    [ 24/04/2014 ]

מילים במאמר: 672   [ נצפה 4069 פעמים ]

"אילו אלוהים היה נותן לי סימן ברור. כמו להפקיד סכום כסף גדול על שמי בחשבון בשוויץ..."

(וודי אלן)

יום שני, החג השני של פסח. אני קוראת כתבה בעיתון הארץ באנגלית, מתאריך שבת / ראשון 19/20 2014, בשם ”An activist's dark ecological vision"  לקוחה מ-"The New York Times Magazine". הכתבה מתארת, בין היתר, מצב שבו אדם מקבל את גורלו המצטייר כגורל מר, ומנסה להתכונן ולעבור את הנורא שיבוא בצורה הטובה ביותר שהוא יכול. באיזשהו מקום הזכיר לי את התכנית "המתכוננים ליום הדין" שמשודרת בערוץ ה- National Geographic, אבל בתוספת של מעט פילוסופיה. גם התחבר לחג החרות, אבל לא בהיבט של החרות מהגורל המר, אלא בהיבט של החרות מהסבל הכרוך בידיעה לגורל מר.

הכתבה משקפת אדם, יצור חי, בעל תבונה, שניצב מול התמוטטות כדור הארץ והציביליזציה שאותה יצר, ולמרות היותו אקטיביסט מושבע בתחום איכות הסביבה, הוא כבר לא מנסה לשנות את דרכה של התרבות שהביאה אותו לסכנת התמוטטות- במטרה להציל את הבית ולהינצל- אלא בוחר לקחת צעד אחורה ולחיות את התקופה בכבוד המרבי שהוא מסוגל. כאילו יש קו ברור ובהיר, גבול המפריד בין תחום שנקרא לו: "עשייה שעדיין משפיעה" לבין תחום שנקרא לו "עשייה שכבר לא משפיעה" ואת הגבול הזה כבר עברנו.

"איך נעשה על מנת לעצור את זה?", זו הייתה אחת התגובות לפוסט "קפיטליזם היא כן מילה גסה". כמובן שאין לי את התשובה האולטימטיבית של מה יש לעשות על מנת להצליח, אבל בטח שלהיכנס לייאוש זאת לא אופציה. המאמר בעיתון הארץ מתאר מצב של שינוי הלך הרוח אצל פעילי איכות הסביבה שהיא סוקרת. מתואר מעבר מחשבתי מ-לעשות על מנת לשנות ל-יש להכיל גם כישלון. בעצם ויתור, ללא המילה ויתור.

לי לא נראה שניתן לזהות קו הפרדה ברור בין מצב 1- "עדיין ניתן לשנות", לבין מצב 2- "אבוד, כישלון בפתח". ואם יש קו כזה, בוחרת לחשוב שאנחנו בתחום 1, עדיין.

רוצה לעלות כאן שאלה, מה יחשב לניצחון ומה יחשב לכישלון? מהם המדדים שעל פיהם נוביל את תהליך צמיחתה של כלכלה אנושית יותר, כלכלה יותר מותאמת לאדם ולסביבתו. כזאת שמתנערת ממיתוס הקדמה, ממיתוס ההפרדה בין אדם ל"טבע" וממיתוס ההומניזם- ככוח המצהיר על האדם כמרכז ועל האדם כנקודת ההתייחסות הבלעדית-. מתי נדע שהצלחנו להשיג את יעדינו?

למשל: האם הקמת עוד קואופרטיב "העגלה" בעיר נוספת, שתכלול עוד 200 חברים, תחשב כמדד לניצחון? האם סיום ופירוק תעשיית הבשר לאכילה  -כפי שאנו מכירים אותה כיום, תעשייה שכרוכה באכזריות בלתי נתפסת כלפי בעלי חיים- יחשב לניצחון? האם שני הדברים קשורים בכלל לאותה מהפכה? האם הישג אחד מתוך שני היעדים יהיה חסר משמעות ללא הישג היעד השני?

לדעתי, שתי הדוגמאות שציינתי קשורות מן היסוד. שני היעדים מציגים חיפוש אלטרנטיבה לשיטה הכלכלית הקפיטליסטית הקורסת. חיפוש מהיר ברשת יראה בקלות עוד אלף דוגמאות לתנועות לחיפוש אלטרנטיבות שלא אציין כאן כרגע- לדוגמה הקליקו כאן.

יש תנועות מקומיות וגלובליות המושכות לאותו כיוון, גם אם הן מודעות לזה שהם חלק ממערך שלם ושזור, וגם אם לא.

אני חושבת שהגיע הזמן לעבור את המכשול הראשון, שהוא יציאה מההגמוניה שמכתיבה לנו שאין אלטרנטיבה לקפיטליזם. צריך לערער את המציאות, לצאת מדפוס החשיבה המושרש של "מה שהיה הוא מה שיהיה". חייבים להעמיד למבחן את הרעיון שעל פיו השיטה הקפיטליסטית הקיימת- שבה מעט אנשים צוברים רווח על חשבון הרוב המייצר, על חשבון ההרס של ההבית עצמו, על חשבון ניצול המשאבים הכלליים וניצול יתר היצורים החיים בבית- יכולה להוות בסיס לחברה מוסרית ולמערכת בת קיימא.

הגיעה הזמן שחיפוש אלטרנטיבה יהפוך ל- mainstream. הגיע הזמן לראיה מערכתית וגם ארוכת טווח, להסתכלות במקרו של מה שמתרחש, הגיע הזמן לאחד את הכוחות המעשיים והחשיבתיים ולארוג את האריג בצורה הדוקה יותר. הגיע הזמן שכל פרט ופרט בחברה יזהה את האופנים הרבים שבהם השיטה משפיעה על חיינו הפרטיים, על יחסנו המשפחתיים, על כל רובד ורובד של הקיום שלנו.

כי אני לא רוצה -עדיין- לפתוח אפשרות של להכיל כישלון, כפי שקראתי שקרה לאקטיביסטיים בכתבה ב-"הארץ". אני מעוניינת לראות שינוי כבר בתקופת חיי. נראה לי שיש צורך לקבוע מדדים מוסכמים, ללמוד מהצלחות ולכנס את המוחות.

אני מעלה כאן קריאה להרים את הכפפה. רעיונות גדולים לא חסרים לי ובטח שגם לכם לא חסרים. מי רוצה להצטרף?

 

 *לעוד תכנים שיכולים לעניין אותך היכנס ל-"דעות בעם"

ג'סיקה טברובסקי - מאמנת, מנחה קבוצות וסדנאות. עוסקת בפיתוח אישי ופיתוח קריירה. לפרטים נוספים ולעוד נושאים שיכולים לעניין אותך היכנס ל"דעות בעם"




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב