דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות בניית תקציב לעסק 

מאת    [ 23/04/2014 ]

מילים במאמר: 506   [ נצפה 2903 פעמים ]

א.מ. נקיונות בע"מ הינה חברה קטנה המספקת שירותי שמירה, נקיון, ומוצרי נקיון בשוק המוסדי. החברה מעסיקה כ 100 עובדים רובם בקבלנות וחלק קטן הינו עובדי החברה. בתחילת שנת 2013 עמדה בפני א.מ. נקיונות בע"מ האפשרות לרכישת חברה זהה ותיקה מאד בשוק, אשר הבעלים החליט לפרוש לפנסיה. החברה הותיקה העסיקה קרוב ל 150 עובדים, בניגוד ל א.מ. הקיימת בשוק רק כ 3 שנים, החברה הותיקה קיימת קרוב ל 23 שנים ידועה ומוערכת מאד בשוק.

ההחלטה האם קיימת כדאיות לרכישת החברה הותיקה העסיקה את א.מ. מאד, לכן בכדי לבחון את כדאיות ההחלטה האם לרכוש את החברה הותיקה החליטו הבעלים להכין תוכנית עסקית לבחינת כדאיות רכישת החברה הותיקה.

ברכישת חברה קיימת, נתונים פיננסים רבים הינם ברי השגה, למעשה במקרה הנוכחי מדובר אמנם על חברה הקיימת כ 3 שנים, אך כבר מחברה זו ניתן לדלות נתונים פיננסים על התנהלותה. אמנם ברכישת חברה אחרת קיימים נתוני החברה הנקנית, אך יש לקחתם בסינרגיה לחברה הרוכשת. יש לזכור כי חלק מהפונקציות הקיימות בחברה הנקנית אינם דרושים יותר במיזוג החברות, לדוגמה מנהלת החשבונות, חלק ממנהלי דרג הביניים, ואולי אף חלק מהעובדים.

בהכנת התוכנית העסקית בנו מנהלי א.מ. את התקציב ואלו הנתונים אשר היו ידועים להם:


    • מכירות
    • תשומות
    • עלות המכירות והוצאות קבועות
    • רווחים
    • תזרים מזומנים עתידי
    • השקעה הונית
    • לקוחות

בניית התקציב העתידי לשנים הקרובות העלה מספר שאלות והראשונה האם כל הלקוחות ימשיכו לעבוד איתם, העובדה שנתון זה לא היה ידוע במלואו לבעלי א.מ. למרות שבעלי החברה הותיקה אמרו כי ידברו עם הלקוחות הותיקים בנושא הצריך מהם לבנות תקציב גמיש, תקציב שניתן לשנותו במידת הצורך.

אחד הנתונים אשר שמו עליהם את הדגש היה בניית מרכזי רווח לפעילויות השונות של החברה, בכדי לבחון את כדאיות הפעילויות השונות של החברה. הנתון השני אותו בחנו האם הלקוחות הקיימים של החברה הותיקה ימשיכו איתם את הפעילות? אמנם לחברה הותיקה היו חוזים עם החברות השונות אך הייתה להם גם אפשרות לצאת מההסכמים בהודעה של חודש עד שלושה חודשים מראש.

בהכנת התקציב לקחו מנהלי א.מ. את האפשרות לתחרותיות וכניסת מתחרה חדש לשוק, מצב שאולי יאלץ אותם להוריד מחירים בכדי להמשיך ולהחזיק את נתח השוק הנוכחי שלהם, עזיבת לקוחות אסטרטגים, וכן את האפשרות לקבלת הנחות מהספקים השונים.

הצעד הבא אותו יזמו מנהלי א.מ. היה לבחון האם לקוחות החברה הותיקה ימשיכו איתם לאחר רכישתם את החברה, להפתעתם כ 50% מהלקוחות ציינו באוזנם כי לאחר עזיבת הבעלים של החברה הותיקה הם חושבים לבחון הצעות חדשות וייתכן כי יעזבו את שרותי החברה הותיקה. לטענתם הסיבה להישארותם הייתה השירות אותו קיבלו ממנהל החברה הותיקה, ולכן עם עזיבתו אין הם רואים את עצמם ממשיכים בפעילות עם א.מ..

בנקודה זו מנהלי חברת א.מ. החליטו כי יציעו למנהל החברה הותיקה לרכוש ממנו את החברה בתנאי שימשיך בחברה החדשה במשרה חלקית של מנהל יחסי ציבור. תפקיד שיאפשר לו להוריד את הניהול אשר היה כבר קשה לגילו, אך מצד שני מאפשר לו את הקשרים עם בעלי החברות להם נתן שרות.

ראוי לציין כי בהחלטה לרכישת חברה קיימת או הקמת חברה חדשה יש לבחון תמיד את השוק, התחרות הקיימת וכו' אך רצוי וחשוב לכמט את הנתונים ולהציבם בבניית תקציב עתידי בלווית דו"ח תזרים מזומנים בכדי להבין האם יש כדאיות פיננסית בהחלטה.

שרייבר רחל - ייעוץ וליווי פיננסי כלכלי עסקי קבלו עכשיו מדריך חינם להפוך לעסק מצליח הורדו עכשיו 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב