חשיבות בניית תקציב לעסק
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חשיבות בניית תקציב לעסק 

מאת    [ 23/04/2014 ]
מילים במאמר: 506   [ נצפה 1621 פעמים ]

 
 

א.מ. נקיונות בע"מ הינה חברה קטנה המספקת שירותי שמירה, נקיון, ומוצרי נקיון בשוק המוסדי. החברה מעסיקה כ 100 עובדים רובם בקבלנות וחלק קטן הינו עובדי החברה. בתחילת שנת 2013 עמדה בפני א.מ. נקיונות בע"מ האפשרות לרכישת חברה זהה ותיקה מאד בשוק, אשר הבעלים החליט לפרוש לפנסיה. החברה הותיקה העסיקה קרוב ל 150 עובדים, בניגוד ל א.מ. הקיימת בשוק רק כ 3 שנים, החברה הותיקה קיימת קרוב ל 23 שנים ידועה ומוערכת מאד בשוק.

ההחלטה האם קיימת כדאיות לרכישת החברה הותיקה העסיקה את א.מ. מאד, לכן בכדי לבחון את כדאיות ההחלטה האם לרכוש את החברה הותיקה החליטו הבעלים להכין תוכנית עסקית לבחינת כדאיות רכישת החברה הותיקה.

ברכישת חברה קיימת, נתונים פיננסים רבים הינם ברי השגה, למעשה במקרה הנוכחי מדובר אמנם על חברה הקיימת כ 3 שנים, אך כבר מחברה זו ניתן לדלות נתונים פיננסים על התנהלותה. אמנם ברכישת חברה אחרת קיימים נתוני החברה הנקנית, אך יש לקחתם בסינרגיה לחברה הרוכשת. יש לזכור כי חלק מהפונקציות הקיימות בחברה הנקנית אינם דרושים יותר במיזוג החברות, לדוגמה מנהלת החשבונות, חלק ממנהלי דרג הביניים, ואולי אף חלק מהעובדים.

בהכנת התוכנית העסקית בנו מנהלי א.מ. את התקציב ואלו הנתונים אשר היו ידועים להם:


    • מכירות
    • תשומות
    • עלות המכירות והוצאות קבועות
    • רווחים
    • תזרים מזומנים עתידי
    • השקעה הונית
    • לקוחות

בניית התקציב העתידי לשנים הקרובות העלה מספר שאלות והראשונה האם כל הלקוחות ימשיכו לעבוד איתם, העובדה שנתון זה לא היה ידוע במלואו לבעלי א.מ. למרות שבעלי החברה הותיקה אמרו כי ידברו עם הלקוחות הותיקים בנושא הצריך מהם לבנות תקציב גמיש, תקציב שניתן לשנותו במידת הצורך.

אחד הנתונים אשר שמו עליהם את הדגש היה בניית מרכזי רווח לפעילויות השונות של החברה, בכדי לבחון את כדאיות הפעילויות השונות של החברה. הנתון השני אותו בחנו האם הלקוחות הקיימים של החברה הותיקה ימשיכו איתם את הפעילות? אמנם לחברה הותיקה היו חוזים עם החברות השונות אך הייתה להם גם אפשרות לצאת מההסכמים בהודעה של חודש עד שלושה חודשים מראש.

בהכנת התקציב לקחו מנהלי א.מ. את האפשרות לתחרותיות וכניסת מתחרה חדש לשוק, מצב שאולי יאלץ אותם להוריד מחירים בכדי להמשיך ולהחזיק את נתח השוק הנוכחי שלהם, עזיבת לקוחות אסטרטגים, וכן את האפשרות לקבלת הנחות מהספקים השונים.

הצעד הבא אותו יזמו מנהלי א.מ. היה לבחון האם לקוחות החברה הותיקה ימשיכו איתם לאחר רכישתם את החברה, להפתעתם כ 50% מהלקוחות ציינו באוזנם כי לאחר עזיבת הבעלים של החברה הותיקה הם חושבים לבחון הצעות חדשות וייתכן כי יעזבו את שרותי החברה הותיקה. לטענתם הסיבה להישארותם הייתה השירות אותו קיבלו ממנהל החברה הותיקה, ולכן עם עזיבתו אין הם רואים את עצמם ממשיכים בפעילות עם א.מ..

בנקודה זו מנהלי חברת א.מ. החליטו כי יציעו למנהל החברה הותיקה לרכוש ממנו את החברה בתנאי שימשיך בחברה החדשה במשרה חלקית של מנהל יחסי ציבור. תפקיד שיאפשר לו להוריד את הניהול אשר היה כבר קשה לגילו, אך מצד שני מאפשר לו את הקשרים עם בעלי החברות להם נתן שרות.

ראוי לציין כי בהחלטה לרכישת חברה קיימת או הקמת חברה חדשה יש לבחון תמיד את השוק, התחרות הקיימת וכו' אך רצוי וחשוב לכמט את הנתונים ולהציבם בבניית תקציב עתידי בלווית דו"ח תזרים מזומנים בכדי להבין האם יש כדאיות פיננסית בהחלטה.

שרייבר רחל - ייעוץ וליווי פיננסי כלכלי עסקי קבלו עכשיו מדריך חינם להפוך לעסק מצליח הורדו עכשיו 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב